Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik heb de smaak lekker te pakken met de Japanners, dus ik gooi d'r nog eentje tegenaan.

Deze:

Afbeelding
Mitsubishi Ki 46-III "Dinah", het snelste en elegantste Japanse vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.

Silenoz is er ook een aan het bouwen in 1/48 van Tamiya. Maar ik kies uiteraard voor ouwe meuk in kleinere schaal.

Mitsubishi Ki 46-III, geallieerde codenaam "Dinah"
In 1937, al voor het begin van de Japanse invasie in China, voorzag het opperbevel van het Japanse leger de behoefte aan een strategische lange-afstandsverkenner. Mitsubishi werd opdracht gegeven een prototype te ontwerpen dat aan extreme eisen moest voldoen: een topsnelheid van minimaal 600 km/u, (sneller dan enig bestaand vliegtuig), en een actieradius van meer dan 1200km. Aanvankelijk lukte het Mitsubishi niet om aan de eisen te voldoen, omdat geschikte motoren niet beschikbaar waren. De eerste prototypes haalden 'slechts' 540 km/u. Omdat het verder een uitstekend ontwerp bleek werd het toch in gebruik genomen onder de naam Ki 46-I, en op bescheiden schaal geproduceerd en in gebruik genomen.

Afbeelding
Ki 46-II

Zo gauw de motoren verbeterd konden worden met een tweetraps turbo-aanjager, werd een nieuwe versie gebouwd, de Ki 46-II. Deze voldeed wel aan de snelheidseisen met zijn top van 604 km/u. De Ki 46-II werd op grote schaal in gebruik genomen. Er werden er meer dan 1000 van gebouwd. Het toestel blonk uit door een uitgekiende stroomlijn en een lichte constructie. Extra snelheid werd gewonnen door het ontbreken van bewapening en bepantsering. Dat was ook niet nodig, want door zijn snelheid kon hij aan iedere aanvaller ontsnappen. De stijgsnelheid en de wendbaarheid van de Ki 46 waren slecht, maar ook dat waren concessies die voor een snelle verkenner geen probleem waren. Het maakte de Ki 46 later in de oorlog wel totaal ongeschikt als jager. Ook was het landingsgestel zo licht van constructie dat het nog wel eens bezweek tijdens een ruwe landing op een geïmproviseerd vliegveld.

Ook de Japanse marine zag de grote waarde van een dergelijke lange-afstandsverkenner in en nam het toestel in gebruik. Vanuit Birma konden de Japanners zo bijvoorbeeld de Britse vlootbewegingen rond het 1.600 km ver verwijderde Ceylon in de gaten houden. Vanuit Timor werd boven Noord-Australië gevlogen. Maar langzaamaan gingen nieuwe versies van geallieerde toestellen als de P-38 Lightning en de Spitfire Mk.V een bedreiging vormen voor de Ki 46-II. Met behulp van radar konden deze snelle jagers op de juiste plaats en de juiste tijd op hoogte worden gebracht om een valstrik te leggen. Door het hoogteverschil uit te buiten kon de geallieerde jager tijdelijk het snelheidsverschil overbruggen en de Ki 46 in zijn vizier krijgen.

Afbeelding
Ki 46-III

Daarom besloten de Japanners in 1942 een nog snellere versie te ontwikkelen. Niet alleen werden nieuwe motoren gemonteerd, ook werd de stroomlijn nog verder geperfectioneerd. Dit leidde tot de prachtige lijnen van de 630km/u snelle Ki 46-III. Een sardientje met vleugels! Vanwege productiemoeilijkheden werden er niet zo veel van geproduceerd en bleef de Ki 46-II parallel in productie. Bij het ontwerp waren snelheid en stroomlijn namelijk zo compromisloos leidend geweest dat een prijs werd betaald in productiegemak en onderhoudbaarheid.

Pogingen om aan het eind van de oorlog van de Ki 46-III een B-29 destroyer en jachtbommenwerper te maken waren niet succesvol. Het ontwerp was hier niet geschikt voor. Hoewel de Ki 46 tegen het eind van de oorlog begon te verouderen, werd hij, bij gebrek aan een geschikte opvolger, nog steeds met succes als verkenner ingezet. Alleen een knappe geallieerde piloot in een razendsnel vliegtuig kreeg een Dinah te pakken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op vr 03 apr, 2020 9:35 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 apr, 2020 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
LS 1/72 Mitsubishi Ki 46-III "Dinah"

Natuurlijk heb ik weer de hand weten te leggen op een stokoud doosje:

Afbeelding
Een LS 1/72 Ki 46-III "Dinah' uit 1975 in een doos met zeer fraaie dynamische boxart. Tweedehands op de kop getikt op de modelbouwbijeenkomst in Hurdegaryp, afgelopen november.
LS is een Japans merk dat sinds 1992 niet meer bestaat, al zijn de kits later nog wel door andere merken als Arii en Micro Ace uitgebracht. LS heeft in die jaren vier verschillende versies van de Ki 46 uitgebracht, dus als je wilt kun je een hele serie bouwen. Ik zag er op de ESM een paar liggen. Volgens mij heeft Markie er daar ook een gekocht, dus ze zijn nog best verkrijgbaar.

Afbeelding
Heel bijzonder vind ik de kwaliteit van de onderdelen: diepliggende paneellijnen en een hele fijne oppervlaktestructuur. Echt heel fraai voor 1975! Hier en daar een beetje flash, maar dat mag geen naam hebben.

Afbeelding
Rompdelen, cockpitvloer, e.d.

Afbeelding
Speciale sprue voor deze versie met de neus en motorkappen van de Ki 46-III.

Afbeelding
Motoren en landingsgestel.

Afbeelding
De fraaie gestroomlijnde cockpitkappen.

Afbeelding
En een velletje netjes uitziende decals. Hopelijk doen ze het nog na 45 jaar in een doos gezeten te hebben.

Afbeelding
De decals voor deze versie zitten erbij. Het schijnt een kamikaze versie te zijn. Ik moet er nog even verder induiken.

Nu aan de slag!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk Huib, mooie intro, schitterend vormgegeven toestel inderdaad. Leuk om nog een Jap van jouw hand te gaan zien komen in deze BB, succes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 7:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Leuk dat je er nog een jap gaat bouwen Huib! En mooi toestel heb je weer uit gekozen. Het merk LS ken ik niet maar de kit ziet er netjes uit.
Mooi intro weer! En in jouw handen zal dit wee een mooi resultaat opleveren!

Succes!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 7:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk Huib, dat je er nog één gaat bouwen, op Hurdegaryp, toen had je deze eerder dan mij gevonden en vond ik die Martin B-10 weer voor jou, dat weet ik nog wel. Nee, ik heb tijdens de ESM geen Dinah van LS gekocht, ik heb een mooie Dinah van Hasegawa gekocht, een trainersversie met opgehoogde koepel en een gewoon neusje i.p.v. een glasbak ;)
Maar dit is zo te zien best een aardig kitje, zit geen interieur in, maar dat vind jij volgens mij juist wel leuk, want dan kan je jezelf helemaal uitleven.
Succes met deze bouw Huib, komt vast goed en leuk dat je er nog een bouwt zoals ik eerder al zei.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Voordeel van de box art, je weet gedeeltelijk al waar je je chipping aan moet brengen!

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Zelfde kisten ook onder het merk ARAI.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 14:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik heb deze ook en de nachtjagerversie mar die is van Arii:

Afbeelding

Als Markie besluit zijn trainer te bouwen, dan doe ik deze ook. Maar hij zal het wel te druk hebben met zijn Hiryu ;-)

Van dezelfde eenheid heb ik de eerste Dinah (Airfix), de snelle verkenner, gebouwd. Zie de 2e foto in het bericht van Huib hierboven.
Wat een prachtig vliegtuig is dat toch!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor alle aanmoedigingen!

KitBoy schreef:
Voordeel van de box art, je weet gedeeltelijk al waar je je chipping aan moet brengen!

:lol: Ja, lekker makkelijk!

SNAFU schreef:
Zelfde kisten ook onder het merk ARAI.....

Volgens mij heet het ARII.

Maar het is een hele mooie serie varianten. Moet je kijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 apr, 2020 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Scriben! (Scriben?)

En meteen maar aan de slag:

Afbeelding
Eerst maar eens een droogpassing gedaan van de verschillende onderdelen. Zag er wel goed uit. Alles is recht en lijkt vrij naadloos te passen. Ziet er wel raar uit zo zonder motorgondels. Lijkt een heel ander toestel.

Afbeelding
Ik schreef al eerder dat het oppervlak van de kitdelen een hele fijne ingegoten structuur heeft. Kun je op deze foto goed zien. Waarom dat nou is? Maar goed, de verf zal er waarschijnlijk goed op hechten (al is dat noot een probleem met enamel). Ook zie je hier de fijne diepliggende paneellijnen. Toch leken ze me wat ondiep en ik ben bang dat ze na twee of drie lagen verf misschien dicht zitten. Dus toch maar besloten ze ff uit te diepen met de scriber.

Afbeelding
Het gaat vrij snel omdat je de bestaande lijnen kunt volgen. Lineaal is dan ook niet nodig. Boven origineel, onder na scriben.

Afbeelding
Alle vleugeldelen gedaan.

Afbeelding
Motorbehuizing.

Afbeelding
Rompdelen. Die waren wel echt moeilijk. De paneellijnen waren heel ondiep en op die hele smalle romp kun je er met de lineaal en de dymotape ook niet goed bij. Heb een paar correcties moeten doen door ze dicht te smeren met lijm en overnieuw te scriben, msaar hier en daar toch nog een paar slingerende lijnen. We zullen het er maar op houden dat de plaatwerker teveel sake gedronken had.

Zo, en nu kan ik echt gaan bouwen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement