Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 0:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je de Shilka had, dan was je de pineut.

photo 501519

Je kon het er niet mee halen tegen MBT's, hij was niet snel genoeg en het ding zag er net uit alsof het van plastiek gemaakt was, met al die ribbels en aanhangsels. Dus de eerste indruk die ik er ooit van had in mijn oude kwartetspel was nogal laagdunkend. Ondertussen heb ik er wel wat meer over gelezen, zoals in de volgende handboeken:

photo 501518

(Modern Land Combat, D. Miller en C. F. Foss)

photo 501517

(A.F.V.'s of the World, J. Livesey)

photo 501512

photo 501514

(Tracked Firepower, J.Turner)

photo 501513

photo 501515

photo 501516

(Mechanised Combat, C. Bishop)



(filmpje van een exemplaar in gebruik ergens in het midden-oosten, met een goeie indruk van het lawaai dat dit ding uitstoot, en dan mist er nog wel een van de vier lopen)

Ondertussen is mijn beeld wat bijgesteld en kreeg ik door dat het een heel interessant onderwerp voor een model op 1/35 kon worden. Alleen, het scheen niet zo courant te zijn in modelbouwland, alleen Dragon had er een paar dozen van die ook niet zo van denderende kwaliteit heetten te zijn, en in vroeger tijden bouwde ik voornamelijk Revell of Italeri, die hier blijkbaar hun neus voor ophaalden. Sinds enkele jaren echter is voor dit onderwerp de interesse opgewekt van enkele nieuwe kapers op de kust, namelijk de oosterse merken Hong en Meng, die in 2015 en 2016 respectievelijk beide met een eigen tool uitkwamen. Meteen laaide er een discussie op welke van deze twee kits de voorkeur kreeg: https://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=247771&ord=&page=1 (helaas is door de Photobucketmalaise deze link totaal van zijn charme ontdaan, als je op Google de search doet "Shilka Hong vs Meng, zie je hoe nuttig deze afbeeldingen waren: De schrijver van het artikel ging hier in tegen de mening van de auteurs die na het uitkomen van de Hong kit in de veronderstelling waren dat die van Meng het jaar daarna wel beter zou zijn; ze waren vooral ontriefd door de moeilijk te verwijderen sprue-aanhechtingspunten, de ingewikkelde tracklinkprocedure en de aankondiging dat Meng het interieur van het model wèl voorzien had van een bestuurderscabine. De fotoreeks in het artikel toonde echter dat keer op keer de details van Hong beter klopten met de fotovoorbeelden die aangehaald werden, zozeer zelfs dat iemand van Armorama veronderstelde dat de auteur vooringenomen moest zijn omdat er geen contra's van de Hong-kit getoond werden, en stelde dat je bij deze voertuigen niet met slechts 1 foto mocht vergelijken door de variaties in de productiewijze. De reden dat ik de kit van Hong hier ga bouwen, is dat die gewoonweg al een jaar lag te glimlachen in de rekken van Artobi, en het moment aangebroken was dat ik daar mijn tegoedbon mocht opgebruiken.

photo 501511

Geef toe dat het een coole boxart is, in een verrassend compacte verpakking, vijf centimeter smaller dan je van deze schaal gewend bent. Let ook op het laatste karakter in de titel, en bekijk dan de cover van mijn box:

photo 501482

Het bleek dat de typist van Hong de titel van het model fout had, gelukkig moest er niet veel aan veranderd worden.

photo 501481

Ik had ook nog een pakje besteld van Panzerfux, omdat die een van de enige waren die voor Hong (en voor een van mijn volgende projecten) een uitbreiding in stock hadden:

photo 501479

photo 501488

En dan gaan we nu over naar de gebruikelijke overzichtsfoto:

photo 501480

in de wetenschap dat er nog zeker één belangrijk item niet aanwezig is op de tafel, namelijk het volgende boek dat reeds onderweg is vanuit Engeland:

photo 501510

photo 501509

photo 501508

Dit boek kreeg ook een laaiend enthousiaste review ergens op het net en ik was nog niet vergeten dat ik me indertijd bij de bouw van de DANA van Dragon bekloeg dat ik de WWP-gids niet gekocht had, wegens interieurtekeningen die daar in zouden gestaan hebben. Het lijkt me ook een grappige coverfoto, maar misschien wat chaotisch als camo. Nu gaan we verder met de inhoud van de doos.

photo 501483

photo 501484

photo 501485

photo 501486

photo 501487

photo 501490

Tja, je ziet dat er bij deze tracklinks inderdaad veel kleine stukjes zitten. Gelukkig hoef ik me daar nu niet om te bekommeren, want in Veldhoven hadden ze dit in de aanbieding:

photo 501489

Ik besef wel dat er misschien weer geboord gaat moeten worden om die pinnetjes op hun plek te krijgen. Het zijn er zo mogelijk nog meer dan bij de Kondensator! Van het PE van Hong heb ik geen detailfoto, maar we gaan dit waarschijnlijk toch allemaal kunnen vervangen door een van de volgende Voyager frets:

photo 501491

photo 501492

photo 501494

photo 501495

photo 501493

De laatste foto toont ook de masking die je krijgt om de wielen mee te spuiten, altijd mooi meegenomen. Zelfs de sleepkabel wordt vervangen door een langer eindje gevlochten koperdraad. Dit alles heb ik uiteindelijk nog gecompleteerd met een kwartet gedraaide lopen van Aber. Op het eerste gezicht is er niks aan te merken op de loopjes van Hong, ze zijn mooi uitgehold vooraan en voorzien van plastic koelslangen. Ik heb dus de Aber lopen eens vergeleken met de plastics, dan duiken er wel verschillen op. Zo zij die van Hong zeker een millimeter langer. Ik moet nog uitzoeken wie nu correct is, want deze lopen waren eigenlijk voorzien voor Meng en Dragon. Dat zou in principe voor de correctheid geen verschil mogen maken.

photo 501499

photo 501498

photo 501496

photo 501497

Nu wacht ik nog even af of de fotogids gauw in de bus valt. Er bestaat ook nog een koplampensetje van Voyager, maar dat leek me nogal duur, 8 euro voor wat in feite maar een tiental stukjes beschilderd PE zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 9:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
hoi steven dat ziet er mooi uit. mag ik weten waar je in veldhoven die metal tracks hebt gekocht.

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 11:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hayke, ik bedoelde daarmee SMC Veldhoven, dat nu vermoedelijk 2 jaar niet kan doorgaan door de verplaatsing van WME. Het was een kleinere stand met maar een paar meter ruimte, maar de man had veel Masterclub bij. Het was stand A18 op dit grondplan: https://www.google.com/search?q=flor+plan+smc+2019&oq=flor+plan+smc+2019&aqs=chrome..69i57j33.11878j0j7&client=tablet-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=VdipC1svev3cAM:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, mijn herinnering aan deze was nog slechter.. Er was zo'n strategische 3d shooter, Flashpoint waar ie ook in zat. Dan probeerde je er met zo'n moderne PIAT of een schoudertasje met explosieven te naderen over een gemillimeterd grasveld. Maar dat lukte niet al te best...

Maar jou vast wel, door de foto's nu al dichterbij dan ik ooit was;),

Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 feb, 2012 12:15 pm
Berichten: 820
Woonplaats: veldhoven
bedankt steven

gr harry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 1:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Iedereen bedankt voor de interesse, we gaan hier vandaag eens aan beginnen. Ik heb mijn nieuwe boek al doorgelezen en het zal zeker van pas komen voor de bouw, al staan er veel details in van de binnenkant die in dit model niet afgewerkt werd. Ondanks Brexit en Corona is dit boek hier toch vrij snel geraakt.

photo 502580

De pakjesman had het boek door de brievenbus gepropt. Dat was niet zonder slag of stoot verlopen, gelukkig zat er ook bolletjesplastic in de envelop en was het boek alleen maar een beetje gegolfd, dat verdwijnt wel door tussen de andere boeken te zitten.

photo 502587

In het boek vind je heel wat verschillende voorbeelden, zoals Oostduitse, Egyptische en zelfs nog gebruikte Afrikaanse (Malinese) modellen zoals die op de cover. De omschrijving is ook erg nuttig en er zijn ook schema's van de interne structuur om te kunnen volgen wat je niet ziet op de foto. Op naar stap 1 nu.

photo 502578

Als we de hull eens goed bekijken, valt er wel iets raars op. Ik vreesde eerst dat de openingen voor de veerbenen niet allemaal goed uitgelijnd waren. De eerste en laatste opening aan de rechterkant leken lager te zitten dan de rest. Dat probleem werd gelukkig opgeheven doordat de diameter van die twee openingen een halve millimeter groter is, waardoor de onderste rand erg dun wordt. De diameter van de torsiestaven is echter allemaal dezelfde. Er zijn ook een paar van de veerbenen omgewisseld in de handleiding, let er dus op dat de hoek tussen de benen hetzelfde blijft en de halvemaanvorm aan het uiteinde van de torsiestaaf naar boven wijst. Ik geef ook de raad om daar de helft van af te snijden om te vermijden dat het been niet helemaal in de opening wil schuiven. Bij een van de twaalf poten was er ergens een blokkering en ik kreeg die er niet meer terug uit, ook niet door een gat van de binnenkant naar de torsieopening te boren. Die pin moest dus afgezaagd worden en de poot is zonder pin vastgelijmd. Je merkt ook dat er plaatsen op de bodem van de hull wit verkleuren door het aandrukken van de pinnen, dit is dus wat te dun gegoten.

photo 502579

Het linkerstukje van het transmissiehuis had een overtollige paspin, waarvoor geen corresponderend gat bestond. Die moest dus weg. Het zou later blijken dat een aantal paspinnen ook verkleind moet worden voor een optimale passing.

photo 502581

Als we de onderkant bestuderen, zijn er een paar verschillen links en rechts te merken. Blijkbaar zit de luchtvering links op het voorlaatste veerbeen en rechts op het laatste.

photo 502582

Het leek me belangrijk om met een lineaal te checken of alle wielassen op dezelfde hoogte zaten, aangezien van sommige de hoogteregelpin weggesneden moest worden.

photo 502584

photo 502583

De idlerassen lijken me niet zo stevig en er is om een of andere reden moeite gedaan om deze draaiend te houden, terwijl de loopwielen dat niet kunnen. Waarom is de as hier voor de helft doorgekerfd, dit is vragen om een asbreuk? Ook is de hoek van de idlerpootjes niet duidelijk aangegeven, je zou ze 360 graden kunnen draaien. Ik heb ze dan maar op 90 graden gezet, maar dit moest meteen gelijmd worden, dus of dit op het einde ook past als de ketting er rond gelegd wordt, is niet zeker.

photo 502588

De wielen hebben zeer fijne details. Let op de inscriptie die aan beide kanten op het rubber voorkomt, dit is dus aan de twee kanten van het gietstuk en het past in twee millimeter! De wielen zijn de gebruikelijke Sovjet taartvormen/landmijnen en ze bestaan uit perfect in elkaar passende schijven. Ik moet alleen nog de centernaden weghalen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 21:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De wielen zijn nu geschuurd en kunnen makkelijk gedry-fit worden. Voor de sprockets en idlers heerst er verwarring in de handleiding.

photo 503716

Let er op hoe het kamwiel van de sprocket, A33, ook vermeld wordt bij het assembleren van de idler links op het plan, bij een onderdeel dat op de sprue geen nummer gekregen heeft ondanks dat het verschilt van A8. Op merkwaardige wijze is er ook een nummertje 51 aangegeven naast de kamwielen, maar daar is nooit een onderdeel bij gegoten. Je vindt dit nummer 51 of een nummer voor het onbenoemde deel ook niet terug op het sprue-overzichtsplan.

photo 503715

De kamwielen hebben wel wat detail gekregen, maar ik zag dat er nog een buitenste rand ontbrak. Ik wilde die er toch nog op hebben, maar met de losse hand valt dit onmogelijk te graveren.

photo 503717

Toch is er een eenvoudige oplossing voor dit probleem. Als je een cirkelsnijder gebruikt en je vult de ruimte in de naaf tijdelijk op met een plastic rondje, dan kan je de cirkel heel precies trekken.

photo 503718

Bij de vier kamwielen was de rand dus in vijf minuten toegevoegd. Daarna volgde de assemblage van de sprocket, waarbij er toch wat veel vrijheidsgraden mogelijk waren naar mijn zin. Je moet dus heel goed checken of alle vier de delen (2 kamwielen en 2 halve velgen) mooi op de wielas en op elkaar uitgelijnd zijn zonder paspinnen.

photo 503719

Ik wilde niet dat de sprockets vastgelijmd zouden zitten op de hull, omdat ik ook weer graag mijn Masterclub werkende tracks om de sprockets wil kunnen laten lopen. Ik heb dus even naast het plan een berekening gedaan hoe groot een as zou moeten zijn om tussen beide wielen te passen. Ik heb deze as gemaakt van een barbecuespiesje, ik moest die ook nog door de hull heen boren.

photo 503720

Uiteindelijk bleek een as van 77 mm exact te passen. Aan de voorkant zou mijn track dus goed aangespannen kunnen worden.

photo 503721

Aan de achterkant is dat een heikel punt, de idlers kunnen een paar millimeter naar voor of naar achter gekanteld worden door teveel speling op de klikverbinding. Misschien moet hier later lijm tussen gespoten worden. Het is onmogelijk hier een as tussen te zetten omdat er een kruk tussen zit.

photo 503722

Nu gaan we over naar de afwerking van de hull. Dit wordt een proces van lange adem, want er moet constant tussen de handleidingen van Hong en Voyager en de referentiefoto's heen en weer geswitcht worden om te kijken wie er het dichtst bij zit. Hier zie je weer een merkwaardigheid bij Hong, een deel van hun tekening is niet ingevuld en dit op meerdere bouwstappen. Blijkbaar is dit stukje ooit in twee delen ontworpen en is er later beslist dit samen te voegen op de sprue. Voyager vervangt al deze luchtaanzuigkleppen door dunner materiaal.

photo 503725

photo 503726

Bij die laatste was er dus ook een regengoot voorzien, al vind je die niet op alle versies van de Shilka terug.

photo 503724

Dit verluchtingsrooster is ook al in PE voorzien bij Hong, maar het is net iets fijner en realistischer voorzien bij Voyager, dat ook de inwendige structuur in PE heeft uitgevoerd, wat bij Hong in plastic met flash gegoten was. Let ook op het luik onderaan de foto. Daaronder zie je de aanzet voor drie scharnieren in plastic. Normaal gezien vervang je die volledig door de gevreesde Voyager-scharnieren. Ik zag dat Hong het aantal bevestigingsschroeven, 2 per helft, in orde heeft. Voyager heeft voor beide helften 4 schroeven aangehouden, wat alleen mocht bij de helft die je hier op deze foto nog niet ziet. Die hangt aan een dunne plaat, waarbij er dus 4 schroefjes per helft nodig waren. Als je het correct wil doen, mag je dus niet alleen van de instructies van Voyager uit gaan. Ik ga dus de PE scharnierhelften van Voyager op de plastichelften van Hong installeren. Wat je nog ziet rechtsonder is een probleem dat Hong wel lijkt te hebben, er zitten sinkmarks op plekken waar interne verstevigingen gegoten zijn aan de hull. Het zat ook op verschillende plekken op de zijkant, waar ik het opgevuld heb met secondelijm.

photo 503723

Je kon de slotjes op de luiken vervangen door PE, vooral om de zeskantpluggen mooier uit te laten komen. Alleen heeft Voyager die allemaal identiek geëtst, terwijl de voorste en achterste gespiegeld hadden moeten zijn. De achterste heb ik dan maar ondersteboven gemonteerd. Ook alleen te zien in de WWP-gids, omdat sommige slotjes daar los stonden.

photo 503727

Nog een paar sluitingen in PE op de sleepogen. Ze waren er ook wel in plastic, maar hier zie je nu ook het scharniersysteem.

photo 503728

En sluiten we deze keer af met iets geks, een grendel onderaan de tank, bij een luik dat met bouten vastgezet is. De Russen zullen wel weten waarvoor het dient?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Dit gaat vast weer een heel mooi projectje worden :lol:.


Gr
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 23:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat wordt het zeker, Bram, daar gaan we voor zorgen. Er zitten alweer drie dagen continu tracks pinnen op.

photo 505423

De tracklinks van Masterbox passen mooi rond de sprockets. Als ik ze moet vergelijken met die van de kit, dan is het detail op de loopvlakken iets geprononceerder en natuurlijk zitten de guide horns al op hun plek. Dat is meteen ook de zwakke plek van deze tracks. De horns zijn duidelijk het punt waar het metaal het laatst aankomt en er zijn er een redelijk aantal waar niet het hele uitsteeksel gevormd is. Dat kan gaan van een ontbrekend randje tot een totaal ontbreken van de horn. Ik besloot niet te kieskeurig te zijn en de niet al te beschadigde tracks gewoon in de ketting op te nemen. Er zitten er 210 in, met 420 pinnetjes uit een vreemd elastisch materiaal dat kan breken en dat toch aan mijn antimagnetische pincet blijft plakken. Het geniale aan deze pinnetjes is dat het niet gewoon stukjes draad zijn, ze zijn machinaal aangescherpt. Daardoor wordt het volledig onnodig om de tracklinks voor te boren. Ik zal niet zeggen dat ze er allemaal in schuiven als boter, maar dit gaat toch makkelijker dan de tracks van de Kondensator, die wel voorgeboord moesten worden. Er is wat opschoonwerk nodig bij zowat 80 procent van de links, waarbij je de contactvlakken moet ontdoen van een klein beetje flash dat net daar zit waar het klemt. Een pluspunt is dat je de links terug los kan maken omdat het kanaal door de hele link loopt. Met een boortje kan je dus beide pinnen terug uitduwen. Dat laatste bleek al snel nodig te zijn, want ik had naar vergelijking met de Kondensator gerekend op een vijftal surpluslinks en had dus al 100 links aaneengekoppeld. Dat bleek ruimschoots teveel te zijn. Ik telde eens na op een foto van een Shilka en daar zitten er maar 91 in een rups. Het was eigenlijk wel mooi meegenomen, want nu was het nog maar 82 te gaan voor de andere kant. Na een poosje lagen er dan twee dropveters te glimmen op de tafel.

photo 505426

Het bleek wel nodig om de guide horns wat te forceren door er een loopwiel tussen te laten rollen. Dit kan twee dingen betekenen, ofwel is de afstand tussen de guides te kort, ofwel heeft Hong de wielen te dik gemaakt. Het gaat wel nauwelijks opvallen dat die dingen vijf graden uit het lood staan, want ze hebben een bolle binnenzijde.

photo 505425

photo 505424

photo 505427

Nu gaan ze nog even terug de verpakking in, samen met de ongeveer dertig ongebruikte links. Ik heb nog wel uitgezocht welke daarvan de mooiste waren en heb ze omgewisseld met de lelijkste die al in de ketting zaten. Volgens mij weten de producenten dat er steeds een twintigtal mislukte links tussen zitten, en hebben ze daarom zo'n groot overschot meegegeven. Voor zover ik weet is er toch geen verlengd chassis voor dit onderstel, zoals bij de Kondensator het geval was, om nog een extra 15 centimeter aan track mee te leveren...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 23:57 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na twee weekends een paar uur werk is er toch weer een stukje van de Shilka aangepast.

photo 506767

Hier zijn de voorste spatborden verwisseld. Ik moest het opzoeken, maar er zit aan beide kanten een ruimte in. Ik geloof dat ik las dat de linkse dient voor de brandstoftoevoer. Deze plaatjes moet je weer embossen over een plooilijn, maar dit gaat opvallend goed tegenover mijn vorige ervaring bij de Kondensator.

photo 506769

photo 506768

Daarna zijn er deurtjes gemaakt voor op die openingen, die je ook weer moet indrukken. Er zijn vier slotjes gemaakt voor deze deurtjes. De stroken PE die op de glacisplaat kleven, horen bij de kit. Je vraagt je wel af waarom dit dan niet vast gegoten zit op de hull, misschien is dit ook veranderlijk per versie. De houders voor de lampen zijn wel alle drie vervangen door Voyager. Je ziet ook nog net iets uitsteken achter de lampenconsole, daar zit ook een PE mesh dat een ander PE-stuk uit de kit vervangt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement