Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 maart, 2020 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Lang, lang geleden ben ik met de MPM 1/72 Fokker G1 begonnen (zie https://robdebie.home.xs4all.nl/models/g1.htm ). De bouw liep echter vast toen ik ontdekte dat de romp te massief en vierkant (i.p.v. rond) was. Ik vind vormen belangrijk, maar kon toen niet bedenken hoe dit op te lossen was. Recentelijk heb ik resin copietjes van de romp getrokken, om daarmee te kunnen experimenteren hoe en of de romp te corrigeren was.

Afbeelding

In de twee G1 boeken vond ik op p128 de hoogtemaat van de romp: 1665 mm. Ik ben begonnen de hoogte corrigeren, door 1,6 mm hoogte weg te halen, 0,8 mm van zowel de bovenzijde als onderzijde, maar niet van het kegelvormige raam aan de achterkant. Dat maakte de neus al wat beter van vorm, maar nog steeds erg 'vierkant' ter plaatse van de eerste paneellijn.

Afbeelding

Daarna heb ik vier zaagsneden in de cockpitsectie gemaakt: eentje van 1 mm breed over de hartlijn, links en rechts onder de cockitramen, en eentje dwars vooraan.

Afbeelding

Vervolgens heb ik deze twee delen op de hartlijn weer aan elkaar gelijmd, en dit versmalde stuk weer op de rest van de romp gelijmd. Daarna veel schraap- en schuurwerk om alles weer op elkaar te laten aansluiten. Hierdoor werd de romp steeds ronder, wat de bedoeling was. Ik denk dat het een heel eind in de goede richting is.

Afbeelding

Afbeelding

Deze modificatie is natuurlijk niet 1:1 te copieren op de transparante delen van MPM, maar daar is vast wel een oplossing voor te bedenken. Het ging me nu alleen om de vormcorrectie.

Wie heeft er oog voor vormen en/of de Fokker G1? Of iemand die het MikroMir 1/48 model heeft? Commentaar is welkom.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2020 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Mooi werk, lijkt me inderdaad lastig te verwerken in de transparante MPM onderdelen. Heb zelf ooit de rareplanes vacform gebouwd, geen slechte kit (in hoeverre je daarvan kan spreken.) Transparante rompvorm van de vacform is goed, misschien een idee die te gebruiken? Helaas is het wel redelijk dik en niet glashelder.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 maart, 2020 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Die transparante rompvorm was dan ook spuitgietwerk, maar wellicht is het een idee om de door Rob aangepaste romp te gebruiken om dit te 'vacuümvormen'. Als purist moet Rob dan een iets grotere diameter compenseren (wat mij vrij lastig lijkt) of deze accepteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 0:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
13048 schreef:
Mooi werk, lijkt me inderdaad lastig te verwerken in de transparante MPM onderdelen. Heb zelf ooit de rareplanes vacform gebouwd, geen slechte kit (in hoeverre je daarvan kan spreken.) Transparante rompvorm van de vacform is goed, misschien een idee die te gebruiken? Helaas is het wel redelijk dik en niet glashelder.

Ik heb de maten van de Rareplanes romp ooit gemeten, en die wijken nogal af van de maten die nu als de juiste gezien worden. Zie hiervoor de getallen de tabel op https://robdebie.home.xs4all.nl/models/g1.htm. Recent hoorde ik dat toen het model net uit was, in IPMS-NL kringen dit model werd gezien als een goede G1-Wasp in plaats van een G1 Mercury. De vacform-romp van de CMK kit komt een stuk dichter bij de correcte maten, maar is ook niet perfect..

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2020 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 342
Plasticprutser Peter schreef:
Die transparante rompvorm was dan ook spuitgietwerk, maar wellicht is het een idee om de door Rob aangepaste romp te gebruiken om dit te 'vacuümvormen'. Als purist moet Rob dan een iets grotere diameter compenseren (wat mij vrij lastig lijkt) of deze accepteren.

Ik zou er ook een negatieve mal van kunnen trekken, dan zijn de vacform-copieen wel van de juiste maat, en scherper. Ik heb dat 1x eerder gedaan, en het is nogal wat werk. Maar op zich wel een mooie oplossing!

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement