En door met de TE (trailing edge) flaps. De Boeing 747-200 heeft 'triple slotted fowler flaps'.
Citaat:
Fowler Flaps
The Fowler Flap is invented by Harlan D. Fowler in 1924. It is a split flap that slides backwards, before hinging downward, thereby increasing first chord, then camber. The flap may form part of the upper surface of the wing, like a plain flap, or it may not, like a split flap, but it must slide rearward before lowering. As a defining feature it always provides a slot effect.They were first used on the Martin 146 prototype in 1935, and in production on the 1937 Lockheed Super Electra and are still in widespread use on modern aircraft, often with multiple slots. (wikipedia)
In het geval van de Boeing 747-100 tot en met -400 series bestaan de TE flaps uit drie delen (fore flap, mid flap en aft flap) waardoor er drie 'slots' of openingen ontstaan.
Een 'slot' is een gleuf tussen de flaps en de vleugel, die de hogedruklucht van onder de vleugel over de flap laat stromen waardoor de luchtstroom geleidelijk (laminair) over het profiel blijft stromen. Dit voegt energie toe aan de grenslaag van de vleugel, vertraagt de scheiding van de luchtstroom en produceert minder weerstand. Het resultaat: een lagere stall speed, extra lift en geen buitensporige weerstand.
Hier zie je hoe de complexe constructie is opgebouwd. Het is een relatief zware constructie, dus werd bij de B747SP (waar het puur ging om gewichtbesparing) een sterk versimpelde 'single slotted' flap constructie toegepast. Dat is goed te zien aan het ontbreken van de flap track fairings. Bij de Boeing 747-800 is het aantal teruggebracht tot 'double slotted' voor de inboard flaps en zelfs 'single slotted' voor de outboard flaps.
Dit zijn de originele onderdelen van het model die ik ga hergebruiken. De overige onderdelen maak ik zelf. Het is overigens wel zaak dat je, mocht je dit ook willen doen, je de onderdelen goed markeert. Voor je het weet ligt alles door elkaar.
Rechts de flap delen en links alle benodigde onderdelen nog niet gemonteerd.
De onderdelen voor de rechterkant zijn klaar. De aangeven hoeken is de maximale extention in landingsconfiguratie.
Hier zijn de onderdelen in elkaar geschoven, zoals tijdens normale vlucht. De 'fore flap' is dan geheel niet zichtbaar en opgeborgen binnen in de vleugel. De delen waar de flaps elkaar raken heb ik nu gearceerd met potloot. Die worden straks bare metal. Je ziet ook dat in werkelijkheid met name de aft flap iets te dik is. Dunner lukt het mij echt niet en eenmaal uitgeklapt valt dat niet meer op (hoop ik).
De flaps aan elkaar. Links de outboard en rechts de inboard flaps.
En bevestigd aan de vleugel. Dit is een proefopstelling. Alles zit nog los voor het spuiten. Dus het is ook nog niet perfect uitgelijnd allemaal.
Zo, en nu de flaps voor de linkerkant lijmen!
tot de volgende,
VJ