Lang geleden ben ik al bezig geweest met zaken voor een modelspoordiorama van een vriend in schaal 1:160.
>>LINK Insta<< >>LINK Modelbouwwerk<<Een Henschel project is een beetje gestrand (zie onderschrift). Aangezien het diorama van de vriend -genaamd GBF Unterhaltung- verder vorderde én er een optreden op de modelspoortentoonstelling
Ontraxx 13-15 maart 2020 was geregeld moest er wat ‘aankleding op wielen’ komen. En dan net even iets mooier, beter, gedetailleerder dan wat in de winkel te krijgen is.
Te zien op
Ontraxx, Spoorwegmuseum Utrecht. 13-15 maart.
Edit: Door iets met een virus is de tentoonstelling gecancelled.
Één van de projectjes die ik bedacht had was een VW T1 staaltransporter.
Een opvallende verschijning met een éénpersoons kabine.
Basis zijn busjes van het merk Rietze.
Hakken, snijden en puzzelen.
En hier in vergelijk met het onbewerkte broertje.
Na een paar avondjes werk kon er kleur op.
En toen wilde ik ook een wit VW logo voorop.
Vriend Eric van de airbrushwinkel had mij net voorzien van fijne cirkelmaskertjes
>>link<<Met een malletje van 2mm doorsnede een witte stip gemaakt.
En
in een malletje van 1,8 mm nog een VW weten te maken. Dit zodat VW in wit afgedekt blijft als ik blauw er over ga airbrushen.
Missie geslaagd!
Voor de velgen werden dezelfde maskers gebruikt.
Eerst met een groter malletje de witte velg. (Onder)
Dan een kleiner maskertje voor de wieldop. (Midden)
En het resultaat. (Boven)
Een huifje van papier.
(Sigaretten vloei papier met een opdrukje uit de printer.)
De VW tussen wat andere verbouwde versies. Als er belangstelling voor is zal ik deze verbouwingen nog nader toelichten.
Staaltransporteur moet natuurlijk staal op zijn laadvlak krijgen.
Staal is bosje chemisch gezwart messing staf van 0.33mm van
GM&S zwartsel komt daar ook vandaan (Carrs Brass Black) Maar de onvolprezen Brouwersshop heeft voor het zwarten van messing en ook voor ijzer materialen voor. Ik heb goede ervaringen met hun materiaal voor ijzer. Vuilniszakkenbinder-draad wordt daar perfect zwart mee.
>>link<<En is hierboven ondertussen ook voorzien van ge-etste spiegeltjes
(FKS). Ingezette ramen, deurklink en een ruitenwissertje van verchroomd sieradendraad.
En hier staat hij in zijn ‘natuurlijke habitat’
Aankleding rondom ben ik nu mee aan het zweten ... nog minder dan een week tot de deadline.
Odorf