Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Op het randje van het oude jaar is de romp van de 747 dicht!

photo 494295
Allereerst heb ik deuren aan het interieur toegevoegd. De andere delen uit dat setje heb ik gebruikt om de galleys aan de zichtbare kant van meer detail te voorzien.

photo 494296

photo 494294
En omdat ik toch bezig ben met monnikenwerk heb ik alle raampjes afgeplakt om zo het effect te krijgen van de typische panelen in de zijwand van de 747 cabine, waarbij de ramen optisch groter lijken dan ze werkelijk zijn.

photo 494297
De cockpit met drie piloten. Het model is heel erg jaren '70: mannen 'op de bok' en de dames in de cabine. In die tijd moesten de stewardessen nog uit dienst als ze gingen trouwen...En toen de eerste vrouw in 1978 in de KLM cockpit plaatsnam, wilde men haar een aangepast stewardessen uniform aanmeten. Marlies Verkaik vond dat onhandig met sturen en eiste een volledig piloten uniform. De gevolgen van het ''eerste meisje''-zijn, legden zo'n grote druk op Marlies, dat ze na een driejarig dienstverband in 1981 stopte met vliegen.
Gelukkig is het (bijna) 2020 en zien we de wereld een stuk realistischer tegenwoordig. Bij mijn werkgever is 10% van het cockpit personeel vrouw en dat komt overeen met het aantal dames dat geïnteresseerd is in een vliegopleiding.

photo 494300
Deze heb ik gebruikt om de cockpit details uit te printen. Een lekkere mechanische cockpit van voor het EFIS tijdperk. Dat het printje niet zo strak is maakt niet veel uit: uiteindelijk zal het helaas niet zichtbaar zijn...

photo 494299
Poppetjes gezien?

photo 494298
Kastje gesloten! Dit was gisteravond. Gelukkig bedacht ik mij op tijd dat ik nog wat gewicht in de neus moet stoppen, zodat het geen staartzitter wordt.

Allemaal een heel goed 2020!
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf hoor.

Blijft het alleen bij 'personeel' of komen er ook nog 'klanten'?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Wauw, dat ziet er goed uit! De hoeveelheid werk die je in het interieur gestoken hebt was zeker de moeite waard. Nu eens een model waarbij het ook nog zichtbaar blijft, vaak zie je van al het detail niets meer als de romp gesloten is.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg mooi gedaan VJ. ik ben blij om te zien dat het gepriegel er je niet van weerhoudt om toch al die details toe te voegen. Welke kleur heb je de binnenkant van de wanden van het vliegtuig nu gegeven?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Tegenwoordig zijn de wanden eerder licht grijs dan geel. Dus zocht ik een gebroken wit met een geelzweem, zoals in de jaren '70 veel werd toegepast. Het is XtraColor314 'Broadmoor Light Peach' geworden. Zo op het oog gaat dat prima matchen met het overvloedige wit en twee tinten blauw.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2020 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Zo, er is even wat tijd overheen gegaan sinds de vorige update. Deels komt dit door de brouwtijd die besteed is aan de Basler, deels door al het verborgen werk aan de Revell 747. Want er is heel wat uurtjes schuren en plamuren in gaan zitten om die romp een beetje strak te krijgen...

photo 498594
Als laatste heb ik diverse details in PE aangebracht. Nog niet alles, want bijvoorbeeld de pitot tubes breng ik als laatste aan.

photo 498593
En in de primer. Hierna kan het spuitwerk beginnen!

photo 498595
Dus over naar het volgende deel van dit project: de flaps. Het lijkt me leuk om de flaps volledig uitgeklapt weer te geven. Als eerste heb ik alle trailing edge flaps (achterkant) inclusief flap track fairings (ook wel 'canoes' genoemd) losgesneden. Ook de leading edge 'kruger' flaps (aan de voorkant van de vleugel) zijn uitgesneden.

photo 498596
Als laatste heb ik de uitgesneden ruimte achter de flap track fairing opgevuld met plamuur. In de volgende update meer over het bouwen van de diverse onderdelen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 feb, 2020 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, een gewaagde verbouwing! Gezien je eerdere modellen gaat het mooi worden, maar wat een werk............. :brouw:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je gaat lekker grondig te werk. Leuk om te volgen, maar het zal jet model sowieso ook goed doen. Ik heb ook wat zitten passen en meten met mijn -200, maar ook al bouw je 'm zonder uitgeklapte flaps, dan nog heb je hoop schuurwerk voor de boeg om de rand gelijk aan de romp te krijgen en mooi dun.

Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 feb, 2020 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Ja, het is inderdaad een lekker klusje zo'n verbouwing met flaps extended. Maar ook een leuke uitdaging en daar is het mij toch om te doen. So here we go!

De vleugelvoorrand (leading edge)
photo 499003
Dit zijn de 'Bullnose type' Krueger flaps die aan tussen de binnenste motoren en de romp zitten.

photo 499002
Dit zijn de 'Variable camber' Krueger flaps die tussen de motoren en voorbij de buitenste motoren zitten.

Citaat:
Kruegerflap

De kruegerflap is genoemd naar Werner Krueger die hem in 1943 uitvond. Het is een zogenoemde leading edge flap: een welvingsklep aan de voorzijde van de vleugel. Een kruegerflap onderscheidt zich van slats doordat hij niet naar buiten schuift maar naar buiten draait om een scharnierpunt in de vleugelrand. Ze worden voornamelijk toegepast bij grote vliegtuigen, zoals de Boeing 747. De Kruegerflaps wijzigen het stromingspatroon rond de voorrand van de vleugel (altijd in combinatie met de trailing edge flaps achter op de vleugel) zodanig dat de maximale Cl-waarde (liftcoëfficiënt) wordt verhoogd en het vliegtuig met een lagere snelheid kan vliegen zonder overtrokken te raken.


photo 498999
Hier zijn alle onderdelen losgesneden. Met holle buisjes, die door de helft zijn gesneden, heb ik de gekromde onderrand gemaakt.

photo 499000
Een grappig detail: de LE flaps zitten bij het Revell model verkeerd om. Een foutje in het model. Als je ze uitklapt zouden de punten knel komen te zitten tegen de motoren. De oplossing is eenvoudig: wissel links met rechts vv en het past als gegoten!

photo 499001
En op hun plaats, met alle acuatators nagemaakt uit dunne strookjes en buisjes styreen. Ze zitten overigens nog los om ze straks per onderdeel te kunnen verven.

In de volgende update de trailing edge flaps. Maar daar gaan nog wel een paar weken overheen voor dat die af zijn...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Gaaf VJ! En bedankt voor de exrta informatie m.b.t de krueger flaps. Misschien waag ik me ooit ook nog wel eens aan 747 met alles open geklapt. Vooralsnog wilde ik me op mijn -200 beperken tot het straartvlak uitzagen en in een iets gedraaide positie zetten wat je vaak ziet bij 747's aan de gate. Ik ben trouwens ook benieuwd wat je van de motoren gaat maken. Die zijn uit de doos ook niet echt representatief als je het mij vraagt. Heb je trouwens het cockpitraam al gepast? Bij mij gaat ie er tijdens het droogpassen al niet in. Misschien is dit ook nog iets voor jou om rekening mee te houden. Succes verder!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement