Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ziet er goed uit!

Goed idee om het plastic onderdeel van het instrumentenpaneel alsnog te gebruiken. Ook bij mij brak het links paneeltje trouwens af, denk dat dat moeilijk te voorkomen is.

Wat de hendeltjes betreft rechtsonder de pilotenstoel, die kunnen (idealiter) pas bevestigd worden na plaatsing van de stoel. Ik had eerst alles geschilderd en vervuild en daarna de hendeltjes geplaatst. Niemand gaat het je kwalijk nemen dat je de hendeltjes niet plaatste, ze zijn trouwens toch nauwelijks te zien.

Ik vind het bijzonder leuk dat jij wel gewoon (zoals het eigenlijk hoort) de bommenluiken splitst en de bommen maakt en plaatst. Zo kan ik toch een beetje meegenieten.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Roy vd M. schreef:
Ziet er goed uit!

Goed idee om het plastic onderdeel van het instrumentenpaneel alsnog te gebruiken. Ook bij mij brak het links paneeltje trouwens af, denk dat dat moeilijk te voorkomen is.

Wat de hendeltjes betreft rechtsonder de pilotenstoel, die kunnen (idealiter) pas bevestigd worden na plaatsing van de stoel. Ik had eerst alles geschilderd en vervuild en daarna de hendeltjes geplaatst. Niemand gaat het je kwalijk nemen dat je de hendeltjes niet plaatste, ze zijn trouwens toch nauwelijks te zien.

Ik vind het bijzonder leuk dat jij wel gewoon (zoals het eigenlijk hoort) de bommenluiken splitst en de bommen maakt en plaatst. Zo kan ik toch een beetje meegenieten.


Dank je.

De oudere Eduard PE-fret heeft ook het nodige om het bommenruim op te leuken, en omdat ik toch zoveel mogelijk van dat PE wil gebruiken, moet het bommenruim wel open zijn. :)

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 19:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Snap ik, mij gaat het er vooral om de sierlijke lijnen van het toestel te tonen. Totaal andere insteek, maar die maakt het wel leuk voor mij om nu jouw werk te aanschouwen.

(Ps Als iemand behoefte heeft aan het photo etch spul waar hierover gesproken wordt, dus ziende op het bommenruim, laat maar weten dan stuur ik het toe.)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb na de laatste update nog even de props geassembleerd:

photo 497174

Nu is het mij niet duidelijk of de naad die tussen de twee delen van de spinner zit (niet zichtbaar op foto) er ook echt hoort te zitten, dus dat moet ik nog even uitzoeken.

De romp had wat hulp nodig om aan elkaar te blijven zitten na het lijmen, en ik heb direct maar even de vleugels en horizontale staartvlakken gepast om een idee te krijgen van de uiteindelijke grootte:

photo 497176

Helaas bleek de tape niet genoeg:

photo 497175

Dus dat stuk heb ik gisteren maar weer voorzichtig losgesneden en in stappen opnieuw vastgelijmd.

Na vanochtend de naden op de romp voor het eerst te hebben geschuurd, bleek er toch nog wat vulwerk nodig te zijn. Ook zat er een lelijke spleet in de bak voor het staartwiel. Dit laatste heb ik eerst met een strip styreen geprobeerd te vullen:

photo 497177

Mwah.

Andere oplossing: dun stukje styreen plaat op maat gesneden en er in gelijmd, en ook alle naden van putty voorzien:

photo 497180
photo 497178
photo 497179

Dat van de staart was vreemd. Aan de achterzijde kwamen de linker- en rechterhelft netjes bij elkaar, maar niet aan de voorzijde. Daar zat de rechterhelft bijna 1 mm verder naar achteren dan de linkerhelft.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Bij dat staartwiel komt nog een overkoepelend onderdeel te zitten he.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Roy vd M. schreef:
Bij dat staartwiel komt nog een overkoepelend onderdeel te zitten he.


Nee, dat hangt van de versie af. Voor de mijne moeten er twee deurtjes worden gebruikt, en dan kijk je hier dus vol tegen aan als je hem van onderen bekijkt.

Er zitten ook twee cockpitkappen bij de kit. Een rondere, en een rechthoekigere. Fortuinlijk genoeg mag ik de laatste gebruiken (scheelt vervelend afplakwerk).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 1:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey Thomas

Je hoeft niet iedere keer op de 'citeer' knop te drukken als je rechtstreeks reageert op iemands reactie. Het is gebruikelijk om de 'citeer' knop alleen te gebruiken als je reageert op een ouder bericht of een specifiek stukje van iemands bericht. Daarmee wordt het forum iets leesbaarder.


Tip hé, geen kritiek 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Afgelopen weekend heb ik alle naden geschuurd, en helaas bleek een naad hardnekkig te zijn en extra putty nodig te hebben:

photo 498008

Dus in plaats van beide vleugels verlijmen heb ik er maar eentje op zijn plek gelijmd:

photo 498007

Vervolgens heb ik wat PE frutsels in het bommenruim gelijmd:

photo 498009

Deze waren overigens niet echt makkelijk te vouwen omdat Eduard een tweetal extra vouwplaatsen per onderdeel heeft aangebracht waar niet gevouwen hoorde te worden :? ...

Daarna ben ik verder gegaan met het landingsgestel en de bommen. Bij het landingsgestel ben ik toch erg ontevreden over Eduard hun PE set. Het lijkt wel alsof deze is ontworpen zonder naar de kit te hebben gekeken (of in elk geval zonder de kit inclusief PE te proberen te bouwen). Diverse PE onderdelen kunnen gewoonweg niet worden aangebracht omdat de wanden van de wielbak in de weg zitten :( . Uiteindelijk heb ik voornamelijk de oorspronkelijke plastic onderdelen gebruikt, met een miniem aan PE:

photo 498010
photo 498011
photo 498015

Verder raadt Eduard aan de grote driehoekige bevestigingen te vervangen door iele PE onderdelen, die natuurlijk nooit het gewicht van het model kunnen dragen. Dus dat heb ik ook maar nagelaten.

Aan de achterzijde heb ik de wieldeuren op hun plek gelijmd:

photo 498014

(het achterwiel zit niet vast)

Dan de bommen. Na de helften aan elkaar te hebben gelijmd had ik dit:

photo 498013

Ik kan eenieder aanraden dit gewoon op te schonen, en vooral niet de vervangende Eduard PE delen te gebruiken! Deze zijn heel moeilijk in vorm te krijgen en aan te brengen, en zien er niet veel beter uit.

Eentje geassembleerd:

photo 498016

Bommen ont-vind:

photo 498017

Het idee is dat je twee zaagsnedes maakt in de achterzijde van de ont-vin-de bommen, om dan de PE vinnen er in te schuiven.

Het is zeer moeilijk de zaagsnedes recht te maken, en vooral breed genoeg voor het PE. Bij de eerste bom ging het ongeveer goed. Bij de tweede ging het helemaal fout; ik heb de achterzijde van die bom moeten herbouwen met stukjes styreen pijp en een hoop putty. :( Waarschijnlijk zal het er later redelijk uit zien, maar gewoon de PE onderdelen niet gebruiken was beter geweest...en in elk geval beduidend minder werk!

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 9:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Goed, deze is eigenlijk blijven hangen op het feit dat ik de bommen heb verprutst door het Eduard PE er op te gebruiken. Inmiddels heb ik daar een oplossing voor gevonden (hele mooie resin bommetjes), en zodra dat binnen is, zal ik verder gaan met deze.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2021 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ben benieuwd, kom maar op.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement