Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Na een hele tijd niets aan modelbouw gedaan te hebben (niet serieus bezig geweest) wou ik toch weer aan de gang, en nu wel serieus. Helaas was ik mijn wachtwoord kwijt en een andere provider dus email adres is ook niet meer toegankelijk. Mijn oude was Alfa166.
Ik ben dit forum wel al die tijd blijven volgen om al het moois te blijven bekijken en sinds vorige week de knoop door gehakt om nu dus wel serieus bezig te gaan want het blijft toch mooi om van een stapeltje onderdelen iets te maken waar je naderhand met veel plezier (en trots) naar kan kijken.

Ik heb besloten om de Graf Zeppelin te gaan maken. Deze is van Trumpeter en is in de schaal 1/350. Schepen hebben mij altijd geboeid en ww2 vind ik ook erg interessant. Dan ga je nadenken en eens bekijken of je iets kan vinden waar een uitdaging in zit en wat voor mij boeiend genoeg is om te maken. Ik kwam bij dit schip uit omdat het de eerste Duits vliegdekschip was wat eigenlijk ook weer nooit gebruikt is. Na een zoekopdracht op dit forum zag ik dat hij al eerder ter sprake was gekomen en verder zijn er eigenlijk vrij weinig bouwverslagen te vinden.

Als eerste wil ik graag een film/docu delen die ik had gevonden.
https://www.youtube.com/watch?v=eCC1l0IMgoM

Verder wil ik jullie graag verwijzen naar onder andere wikipedia als je wat meer wil weten want om nu een beknopte geschiedenis neer te zetten is lastig want ik weet niet waar ik moet beginnen.

De doos is rijkelijk gevuld, vliegtuigjes, pe, een standaard en er zit zelfs een ankerketting bij. Ik heb zelfs besloten om er een houten dek bij te doen omdat ik had gelezen dat het dek van hout was en aangezien het plasticdek geen enkel detail heeft.

photo 497687
photo 497688
photo 497690
photo 497692
photo 497691
photo 497693

Ik was niet van plan om er camo op te doen omdat ik van mening ben dat dat er nooit op heeft gezeten. Daarbij is een egaal grijs schip ook niet lelijk om te zien. Voorlopig ben ik wel even zoet met de twee romphelften. Ik ben namelijk gek genoeg om de patrijspoorten open te maken. ik heb ze niet geteld maar volgens een Amerikaan zijn het er 425.................per helft :shock: Ik geloof hem want het zijn er echt veel. Tja bezigheidstherapie zullen we maar zeggen. Mocht het boren gaan vervelen kan ik me altijd nog met de vliegtuigjes bezig houden.

photo 497686

Ik doe dit met een boordje van 1mm wat uitkomt op een patrijspoort van 35 cm, lijkt mij een mooie maat.

Bob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi project, veel plezier. Ik ga lekker in de volgmodus.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Dank je Ferrry. Ik had bij een ander verslag gelezen dat dit schip vrij onbekend was en ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet kende. Juist daarom vind ik het interessant om te maken.

Gisteren heb ik alle patrijspoorten open gemaakt. Eerst met een handboortje maar naderhand overgestapt op de dremel. Laag toerental zodat het plastic niet smelt, boortje regelmatig laten koelen en schoon maken en na een uurtje of wat was ik klaar. Al met al viel het werk erg mee want ik had verwacht dat het veel langer zou duren. Naderhand met een afwasborstel en sopje alle braampjes zo goed mogelijk verwijderd en gelijk vetvrij gemaakt.

photo 497754
photo 497756

Nu kan ik de romphelften netjes maken zodat ze netjes tegen elkaar kunnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 20:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat heb je mooi gedaan, Bob. Heb je al ervaring met schepen op 1/350? Dit is een uitdaging, je hebt er goed aan gedaan om dat dek te kopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 9:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
succes met deze. Net even bijgelezen over deze, en ik ben verbaasd dat ie zover afgebouwd was eigenlijk (95%)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 19:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
@Steven
Een uitdaging zal het zeker zijn maar ik heb er ongelooflijk veel zin in, dit is echt een project waar ik 100% achter sta. Het houten dek en de p.e is denk ik de grootste uitdaging. Dan even je vraag. Nee, ik heb geen ervaring met deze schaal. Ik heb ooit de Mississippi van Artesania Latina gekocht (moet hier in huis nog ergens rondzweven denk ik) maar dat vond ik teveel van hetzelfde. Alleen maar latjes/plankjes lijmen op de dekken en op de opbouw. Dat ging me erg vervelen en de interesse was ook vlug weg. Daarna nog wat geprobeerd via een abonnement maar die was te hoog gegrepen en vliegtuigen en auto's zijn niet echt mijn ding.

@Silenoz
Dank je. Ik heb ook het één en ander gelezen en ik was ook verbaasd dat ze het schip nooit afgebouwd hebben, zeker niet omdat het inderdaad bijna af was. Dat maakt het schip voor mij des te interessanter.

Dan nu een kleine update. De romp zit in elkaar en paste behoorlijk goed. Na wat schuurwerk moest ik een klein beetje plamuur gebruiken om hen mooi glad te kunnen maken.

photo 498000
photo 498001

Het hangardek is een ander verhaal, daar ben ik denk ik wel even zoet mee. Daar zitten heel veel injectorpins? die ook nog eens in het zicht komen.

photo 498002
photo 498003

Aan allebei de kanten (links en rechts) mag ik dat dus netjes gaan maken. Dat word voorzichtig schuren nadat de gaatjes opgevuld zijn.

Bob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2020 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Ik ben nu bezig met het hangardek. Overal zitten die rare dingen in de weg die precies in het zicht komen. Ik heb ze voorzichtig weggesneden, gevijld en nu heb ik ze dusdanig vlak dat ik ze voorzichtig glad kan schuren. Op andere plekken zaten daar weer afdrukken die ik op moest vullen wat ook gebeurt is en nu staat het te drogen.

photo 498089
photo 498090

De binnenkant heb ik ook gedaan want ik wil de achterste lift ongeveer halverwege zetten met een vliegtuigje erop en dan is het wel zo netjes als de binnenkant ook afgewerkt is.
Hier heb ik gelijk een vraag over. Deze moet natuurlijk wel in kleur gezet worden maar welke. Ik dacht aan interior green zoals bij vliegtuigen. Ik kwam hier op omdat ik denk dat ze het voorradige materiaal wilden gebruiken omdat ze naar mijn idee het schip zo vlug mogelijk af wilden hebben (wat dus niet gebeurt is). En vliegspul maakten ze best veel dus was die kleur verf ook ruim aanwezig. Of zal ik voor (bijna) wit gaan? Binnenin zal het niet echt licht geweest zijn en dan is een lichte kleur ook wel raadzaam.

Bob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 20:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De opbouw van een vliegtuighangar is meestal wit, behalve in de buurt van openingen waar je door kon kijken, zodat het niet teveel op zou vallen als er een poort open stond. Groen heb ik nog niet gezien. Voorzie ook wat Evergreenplaat om ruimtes op te vullen, dan kan je plamuur vermijden. Met een punch-and-die set kan je hieruit rondjes slaan die goed passen in de ejectormarks.

photo 497792


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 05 feb, 2020 21:45 pm
Berichten: 33
Dank je wel Steven, dan gaan we hem grotendeels bijna wit maken van binnen en bij de liften wat donkerder. Die tip van de evergreen ga ik onthouden hoewel het op deze manier ook goed ging. Je moet alleen heel goed opletten dat je de details niet weg schuurt

Het hangardek is zover mogelijk zuiver gemaakt van alle oneffenheden. Dat was (vond ik) best een klus maar ik ben er tevreden over.

photo 498177

Verder zijn de schroefassen en de roeren gemonteerd.

photo 498179

Ik ben nu bezig om 8 proppenschieters in elkaar te zetten, je moet jezelf natuurlijk wel kunnen verdedigen tegen ongewenst bezoek :wink:

photo 498183

Via via ben ik aan een aantal pe deurtjes gekomen. Net als in het topic van.......... (poep, ben zijn naam even kwijt) vond ik dat het er erg kaal uitzag hoewel er wel reddings boten komen te staan.

photo 498180
photo 498182

Met de deurtjes vind ik het net wat beter maar betwijfel of ik er straks nog iets van zie.

Bob.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2020 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Het zijn de kleine dingen die het doen Bob. Die deurtjes ga je nog wel zien omdat jij weet waar het zit. Leuk onderwerp hoor.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement