Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: za 13 jul, 2019 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Nu de lopende projecten een beetje in de afrond fase zijn, maar eens een nieuw project gestart.

Ik loop al heel lang met de gedachte rond om ooit eens een truck te bouwen met een 6x4 wielbasis. Nu heeft KFS daar hele mooie setjes voor. Dus een paar week geleden maar twee van deze setjes aangeschaft. Eén voor de Scania en één voor een Mercedes MP4.

Eerst ga ik een Scania R730 6x4 met Highline cabine bouwen en later ooit eens een Mercedes MP4.
Deze Scania ga ik uitvoeren zonder de windschermen en zijfenders. Het moet een echt werkpaard worden zonder trailer of iets dergelijks. Heb een paar ideeën over de kleurstelling, maar daar kom ik later nog op terug.

Hier de gebruikelijke foto's over de inhoud;

photo 480487

Italeridoos nr;3932

photo 480488

photo 480486

de sprues.

photo 480489

De KFS conversie set.

photo 480520

photo 480519



alvast een begin gemaakt met de cabine.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Laatst bijgewerkt door Boxer op zo 21 jul, 2019 20:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dat is een leuke conversie. Ik heb zelf onlangs de Scania T143H van Italeri aangeschaft. Die is al 6x4 uitgevoerd maar met bladvering, en ik heb een flink aantal foto's gezien waar deze 6x4 truck een lift-as en dat wil ik eigenlijk ook. Dan zal ik ook om moeten bouwen. Ik volg je project met aandacht!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 8:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
hoi Eddy,

leuke afwisseling die je maakt en een echte werk truck. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Succes en veel plezier met de bouw.

groet,
Wilbert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2019 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor jullie reacties.

jeroentsje schreef:
ik heb een flink aantal foto's gezien waar deze 6x4 truck een lift-as en dat wil ik eigenlijk ook. Dan zal ik ook om moeten bouwen. Ik volg je project met aandacht!


Die conversie heb ik hier al eens eerder voorbij zien komen, ga je er ter zijne tijd daar een bouwverslag van bij houden? :wink:

Inmiddels weer een stuje verder met deze Scania.

Zo heb ik met behulp van een cirkel-mal de resin naven mooi kunnen uitboren voor de assen.

photo 480931

Verder alle resin onderdelen in een sopje gereinigd en de onderdelen van de kit bij elkaar gezocht.

photo 480933

Nu vroeg ik me laats af waar ik precies de chassis balken moet door snijden maar dat wordt de onderste variant dus. :wink: :mrgreen:

photo 480934

Nu uitvogelen wat de beste methode is om alles te assembleren.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2019 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Boxer schreef:
Die conversie heb ik hier al eens eerder voorbij zien komen, ga je er ter zijne tijd daar een bouwverslag van bij houden? :wink:


Zeker! Ik denk dat ik de Scania (die is trouwens 6x2 en niet 6x4 zoals ik eerder zei) ga oppakken zodra ik met de Benz klaar ben. Ik zit echt nog te zoeken... In de kit is de 143H uitgevoerd met bladveren en ik had van iemand gehoord dat dat niet correct was, maar ik heb foto's waar de bladvering te zien is dus het zal toch goed zijn. In mijn onwetendheid dacht ik dat een lift-as alleen mogelijk was met luchtvering maar dat lijkt ook met bladvering te kunnen. Ik moet nog een hoop leren :roll:
Maar dan valt de conversie waarschijnlijk wel mee. Ik zoek alleen referentie voor bedrading en leidingwerk en zo, op het chassis. Best lastig.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Het tandemstel is nu helemaal in elkaar gezet. Maar ik maakte wel een stomme fout om voordat het chassis in elkaar te zetten de vering aan beide chassisdelen te bevestigen. :oops: :roll: Maar gelukkig kon ik aan één kant van het chassis de beide veerdelen er weer voorzichtig verwijderen zonder het te beschadigen. Voordeel van secondenlijm, het hecht snel en goed maar bij fouten trek je het er "meestal" zo weer van af.

photo 481505

photo 481506

photo 481507

Bij het droog passen van het cardan kwam ik er achter dat deze net een stukje te lang was. Dus deze met een stukje styreen aangepast.

photo 481508

photo 481509

En tot zover deze update.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: di 06 aug, 2019 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je hebt de smaak weer te pakken Ed, met een Scania nog wel en geen Yank. 8)
Benieuwd hoe je het verder aanpakt, gewoon een vloottrekker of meer eigen rijder stijl....
Succes, waarschijnlijk ga je hem ook een beetje verweren?
:brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Verven van de luchtbalgen is altijd weer een delicaat werkje. Best is inderdaad ze eraf laten en na spuitwerk van het chassis ze pas terug te monteren.
Maar dat is niet bij iedere bouwdoos even evident.
De conversie ziet er al goed uit Eddy :brouw: . Succes verder.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 12:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Eddy aan een Scania! :o
Inkorten of verlengen, het is altijd weer even kijken en meten, ook handig dat je met het inkorten van de aandrijfas meteen met een styreenbuis uitgewisseld hebt, ipv de bestaande op maat maken die, bij de Benzen in ieder geval, meestal uit 2 delen bestaat.

Citaat:
Verven van de luchtbalgen is altijd weer een delicaat werkje. Best is inderdaad ze eraf laten en na spuitwerk van het chassis ze pas terug te monteren.
Maar dat is niet bij iedere bouwdoos even evident.

Ik doe met de luchtbalgen schilderen meestal een stukje papier tussen de balg en de rest van de ophanging om de rest te beschermen tegen het per ongeluk raken met verf. :wink:

Succes met de bouw Eddy en je op je site staan een aantal hele mooie zaken. 8)

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania R730 6x4
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Bedankt voor de reacties en tips jongens, deze ligt al weer een half jaar stil dus tijd om hier weer eens mee verder te gaan.
Qua kleur ben ik er wel al uit en dat wordt pearl lime green (Createx) met combinatie van grijs en chroom.

Korrelexpress schreef:
Benieuwd hoe je het verder aanpakt, gewoon een vloottrekker of meer eigen rijder stijl....
Succes, waarschijnlijk ga je hem ook een beetje verweren?
:brouw:


Het wordt dus een eigen rijder style trekker Onne en ga hem denk niet verweren. Meer een semi show truck. Al hou ik daar niet zo van maar toch :mrgreen:

Nu wil ik beginnen met de conversie van de achterwielen. Heb al wat gezocht op het forum hoe dat ook al weer ging maar m'n geduld om te zoeken raakt op. Weet iemand een topic waar dat in wordt uitgelegd? Of kan iemand het me uitleggen? Moet volgens mij niet zo moeilijk zijn maar wil toch graag het zekere voor het onzekere voordat ik de zaag er in zet. Ik kan me herinneren dat ik bij m'n Scania Joker&Schut een extra hub had voor de duo achterwielen.

wordt vervolgt,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement