Silenoz schreef:
Succes met deze kit.
Was er eigenlijk een verschil tussen de operatoren van de toestellen die in het standaard Japanse donkergroen vlogen en deze in het blekere hennep?
Luuk geeft al een deel van het antwoord. Het was slim om marinevliegtuigen heel licht grijs te spuiten. Je merkt ze dan tgen de lucht boven zee veel later op. Bij Coastal Command kwamen ze daar pas eind 1941 achter en spoten ze hun Sunderlands en Wellingtons wit. De Italianen experimenteerden met lichtgrijs. En de "buiken" van de Amerikaanse marine vliegtuigen waren om die reden ook wit.
Maar Japan moest snel kleine vliegbases inrichten op de vele eilanden in de Pacific om de landingen van de troepen te ondersteunen. Veel ervaren vliegers stroomden met hun vliegtuigen door naar die eilanden. (Hun plaatsen op de carriers werden ingenomen door 'verse', net opgeleide vliegers). Vandaar al die veldcamouflages die provisorisch werden aangebracht, waardoor geen 2 vliegtuigen er hetzelfde uitzagen.
Vanaf begin 1942 werden bijna alle marinevliegtuigen van de fabriek uit al donker groen en lichtgrijs gespoten.
@ Nico: over jou Nell: stel je vraag met foto even op de FB-pagina waar we allebei lid wan zijn: Imperial Japanese Aircraft 1930 - 1945 (Scale model group):
https://www.facebook.com/groups/243897445953249/Ik verwacht dat het om een eenheid gaar dei in China, Korea of Mantsjoerije is ingezte.
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden