Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2020 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank :)

@Ferry Ja, de bedoeling is om er inderdaad wat met grafiet in te gaan, zeker op de grotere chips. Daarnaast wat roest strepen om het nog wat verweerder eruit te laten zien Heb daar echt zin in. Is dus echt wel mijn favoriete ding in de bouw. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Langzaam vooruit met de panter. Vooral weathering en kleine tid bits. Gaat lekker. Na de glanslak een wash er overheen en daarna nog wat met olieverf aan het klooien geweest. Ik was wel een beetje bang dat de chipping vloeistof nog wat werking had toen ik de wash aanbracht maar de HG floorpolish is duurzaam. :)
Straks gaat hier de matte lak weer overheen voor ik met modder ga gooien.
En dan voor later, de tracks. Eén kant ga ik los laten liggen omdat de bemanning die aan het repareren is maar de andere kant maak ik gewoon in tact.

Wielen met wash en streaks
photo 496488
De panter verweerd
photo 496489
photo 496492
klein grut
photo 496490

Ik heb om het geheel aan te kleden twee doosjes met figuurtjes gehaald. De bemanning waar ik er al een paar van heb laten zien maar ook wat burgers, boeren en buitenlui. Beide van dezelfde fabrikant in 1:35. Maar, blijkbaar aten de Duitsers een stuk beter dan de Russen. Want ze zijn echt veel groter. Ik weet niet of dit wel samen gaat zo. Nu is het grootste deel van de burgers vrouwen en kleine kinderen dus... op zich gaat dat nog wel maar de oudere man.... is ook nogal klein. Misschien moet ik hem maar op een verhoging zetten om dit op te lossen.

photo 496491
photo 496493

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat formaatverschil kan denk ik wel, ik kan met goed voorstellen dat een oude Russische man wat kleiner is dan een jonge Duitse soldaat. En om heel eerlijk te zijn zullen de Duitsers in die tijd daadwerkelijk beter te eten gekregen hebben dan de Russen..
Ik had in het begin wat twijfels over de kleuren van de Panther, maar nu met de verwering ziet het er een stuk beter uit. Ook de gereedschappen zien er goed uit, misschien kun je de klemmen nog iets opfleuren met een donkere wash?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
@Tom Dank je, en ja er komt nog een laatste weathering ronde. Dan ga ik details bijtippen. :)

Deze week stond in het teken van de tracks en de wielen. Die wielen gingen best moeilijk aan de assen. Er is een rubberen busje in elk wiel waardoor het netjes hoort te klemmen maar de middelste "enkele" wielen waren soms lastig aan te drukken, ook al heb ik de verf van de assen afgeschraapt. Maar, ze gingen erop en zo werd de weg vrijgemaakt voor het aanbrengen van de tracks.
Ik heb de tracks onderverdeeld in een aantal secties om te kunnen schilderen en verweren. Dat schilderen en verweren is een methode die ik al jaren toepas. Zwart spuiten, roestkleurig pigment er over en daarna alles drybrushen met aluminium. Ziet er wat mij betreft altijd wel goed uit. Er zitten geen rubberen blokjes op deze tracks voor grip op asfalt dus daar hoefde ik me niet druk te maken.
Nadat dat klaar was konden ze worden aangebracht en dat ging gemakkelijker dan ik had verwacht.
Daarna konden de spatschermen (die, als ik de Chieftain mag geloven, ook bedoeld waren als extra bescherming tegen granaten) worden aangebracht. Aan de kant waar gewerkt wordt aan de tracks heb ik alleen de drie achterste aangebracht.
Tenslotte heb ik de koepel en wat gereedschap aangebracht, net als de zwaar verroeste uitlaten. Nu alleen nog de mitrailleur en wat ander klein grut. De tank zelf is bijna af.
Nog een klein detail voor het dio straks zijn wat dieren die ik er ook maar bij doe. Gewoon, omdat het leuk is. :)


Plaatjens

Wielen onder de tank
photo 497057
photo 497058
photo 497059
Handig tooltje meegeleverd om te lichte bocht in de tracks richting het drijfwiel te vergemakkelijken.
photo 497060
Secties
photo 497063
En zo komen ze om de wielen heen
photo 497061
Na het weatheren definitief aangebracht
photo 497065
photo 497066
photo 497067
Met schermen
photo 497068
photo 497069
En uitlaten
photo 497070
Ten slotte nog wat diertjes.
photo 497062
photo 497064

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Dat begint op te schieten! Ik vind het loopwerk fantastisch gedaan, mooie realistische weathering.
Persoonlijk vind ik de roest op de uitlaten wat te grof? Kan ook de macro-stand op de camera zijn :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Klaasdebouwer schreef:
Ik heb om het geheel aan te kleden twee doosjes met figuurtjes gehaald. De bemanning waar ik er al een paar van heb laten zien maar ook wat burgers, boeren en buitenlui. Beide van dezelfde fabrikant in 1:35. Maar, blijkbaar aten de Duitsers een stuk beter dan de Russen. Want ze zijn echt veel groter. Ik weet niet of dit wel samen gaat zo. Nu is het grootste deel van de burgers vrouwen en kleine kinderen dus... op zich gaat dat nog wel maar de oudere man.... is ook nogal klein. Misschien moet ik hem maar op een verhoging zetten om dit op te lossen.

Maak je daarover geen zorgen, dit is al enkele keren ter sprake gekomen en ja: er zijn nu eenmaal grote en kleine mensen. Neem nu bvb twee mannen van 40 jaar: de ene is 167cm, de ander 180cm dus ja... een kleine oude man is ook geen probleem, mensen beginnen te krimpen op een bepaald moment. Ik ben zelf 66 jaar nu en ik ben bijna 3cm korter dan pakweg 30 jaar geleden. Je kan al die figuurtjes dus zonder meer gerust gebruiken op één en hetzelfde dio! :D

(ter info: ik ben zelf nu 174cm en mijn moeder van 86 is nu nog slechts 153cm... zo zie je maar)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie voortgang weer Klaas. Ik ben het wel met Silmaril eens dat de roest op de uitlaat wat grof lijkt. Persoonlijk vind ik de strepen op de wielen wat raar overkomen. Als alle strepen naar beneden staan dan geloof ik het nog omdat de tank lange tijd stil kan staan. Maar dat is puur persoonlijk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi Klaas.

Die zit lekker in de verf.
Ga je de romp bovenkant ook nog behandelen zoals je de onderkant heb gedaan met dat chippen?
Mooi verslag over je werk methode, zeer leerzaam.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
@Ferry: Wat ik probeer te simuleren is naar beneden druipende 'troep' bij wielen die af en toe eens stil staan. En er komen straks nog wat modder spetters bij want tanks... ;)

@Peter: Ik heb bovenop ook wat gechipt maar iets minder omdat wielen nu eenmaal meer te verduren krijgen dan de rest van de tank. Als je goed kijkt dan zie je ook wat lichte plekjes waar de verf van de zimmerit afgebladderd is. Ik heb daar de ondergrond grijs gemaakt zodat daar de chips de lichte ondergrond blootleggen. Er zijn ook plekjes waar heel de zimmerit afgebroken is. :)

Ben nu even vooral bezig met de poppetjes en aankleding van de ondergrond. Wel een hoop werk al die figuurtjes maar het wordt dan ook een redelijk drukke boel. Ik heb eerst de huidskleur gespoten en later daar wat highlights op aangebracht. De ogen hebben speciaal aandacht gekregen want ik wilde voorkomen dat de figuurtjes allemaal familie konden zijn van Marty Feldman. Daarna heb ik de kleding geschilderd en dat proces loopt nog maar ik had zin om wat te posten en zo midden in het proces is ook altijd wel leuk.
Erg leuk vind ik de traditionele Russisch/Oekraïense kleding. Eens wat anders dan altijd maar uniformen.

Verder heb ik nog wat aankleding bijgekocht in de vorm van een waterpomp en een hek en tafels set. Die staan nu in de grondlak zeg maar waarbij ik straks dat chippen weer ga toepassen. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt.

De extra's
Hekwerk en houten bankjes
photo 497668
photo 497669
Waterpomp. Even grote doos met... wow. Dat paste maar net
photo 497666
photo 497667
in elkaar geplakt ziet dat er dan zo uit.
photo 497670
photo 497671
photo 497672
En met wat grondverf krijg je dit.
photo 497680
Pupkes met huidskleur opgespoten.
photo 497674
Stoere mechaniekers.
photo 497678
photo 497679
De locals
photo 497673
photo 497675
photo 497676
photo 497677
Ik voel me soms net een echte kunstenaar. :)
photo 497681

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 11:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Mooi allemaal ,zeg :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement