@ Pieter, de loodaanslag staat op de kleppen.
@ Huib, op d elaatste beurs in Telford heeft Mr. Zoukei Mura himself even een babbeltje gemaakt en zijn doel met deze modellen is de bouwer het idee geven dat ze met een echt toestel bezig zijn. Ik denk dat dat de reden is waarom men ervoor heeft gekozen de zuigers etc. mee te gieten. Daarbij is het gat voor de krukas natuurlijk ook heel handig om er een satéprikker doorheen te steken voor tijdens het spuiten.
We zijn weer wat verder gegaan en ik kan zeggen dat de motor bijna klaar is. En eerlijk is eerlijk; het is een kit op zich! Ik kon het deze ronde toch niet laten om de bougiedraden aan te brengen, en met deze schaal is dat toch minder gepiel dan ik in 1/48 gewend ben.
Ik heb heel veel info kunnen halen uit de Concept note, wegens daar had een bouwer hetzelfde idee en ik kon mooi afkijken hoe bepaalde zaken het beste gedaan konden worden.
Als eerste heb ik 28 looddraadjes geknipt van zo'n 40mm lang. Zo wist ik zeker dat ik genoeg lengte had.
Waarom 28 draden bij een 14-cilinder motor? Well, vliegtuigmotoren hadden destijds en hebben nog steeds 2 bougies per cilinder. Bij stermotoren zit er meestal één aan de voorkant, en één aan de achterkant. Vandaar dus.
Daarna heb ik een zelfde aantal gaatjes geboord op de distributiering (bij gebrek aan een beter woord), die ik beter niet al op het inlaatspruitstuk had kunnen lijmen.
Vervolgens heb ik de cilinderkransen op het inlaatspruitstuk geplakt en kon ik de helft van de draden door de cilinders rijgen.
En toen kwam ik er achter dat het beter was om de stoterstangen etc. ook al vast te plakken aangezien de bougiedraden daar ook doorheen moesten.
Bij de achterste draden leek het me tevens handiger om eerst de uitlaten op hun plek de plakken omdat ik ze ook daar doorheen mocht rijgen. Maar dan moesten de uitlaten er eerst een beetje leuk uitzien. Dit heb ik gedaan door als eerste met stretched sprue lasnaden te simuleren (heb ik ook uit de Concept notes gejat), daarna heeft de boel een staalkleurtje gekregen en is daar nog eens Mr.Color Soot overheen gegaan. Als laatste is er een wash van zwart overheen gegaan en toen kon ik ook de uitlaten op hun plek zetten.
Ik weet dat ik wat schilderwerk weer even moet bijwerken. Staat nog op de planning.
Nadat alle draden op hun plek zaten heb ik het brandschot op z'n plek geplakt en heb ik diverse componenten op de accessory gearbox geplakt (er missen er nu nog een paar). Nu moet ik dus nog een paar dingetjes bij gaan werken, en nog niet alle bende zit er aan de achterkant op, maar we zijn bijna zover dat we hoofdstuk 1 als afgerond kunnen verklaren.
Vooral de gearbox voorop mag nog een voorzichtig laagje verf krijgen, wegens Vallejo air hecht voor geen ene moer.
Denk dat we deze ronde maar even een metalig verfje van AK gaan pakken.
Well, dat was 'm voor nu.
つづくDanny