Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 242 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, dat klopt wat je schrijft, Kitboy. De kit die ik van Jan heb gekocht betreft echter de allereerste release van Hasegawa uit 1969 en daar zit de Okha nog helemaal niet bij. (Die kwam pas bij de derde release in 1971.) Dus ik ga fijn een vroege versie van de Betty bouwen, zoals in de doos zit, een G4M1 Model 11.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Doosje open

Hoewel ik eerst nog even een Dorniertje wil afmaken, toch alvast een teken van leven van mijn Betty:

Afbeelding
Dit is de doos die ik van Jan overgekocht heb, en sinds de ESM in mijn bezit. Prachtige klassieke boxart. In die tijd waren de toestellen op de doosjes altijd volledig in actie: vlammende mitrailleurs en exploderende bommen. Hier zien we een, waarschijnlijk, Amerikaans vliegdekschip op het moment dat een torpedo doel treft. Hoewel voor het schip een optrekkende Betty te zien is, is het niet waarschijnlijk dat die de torpedo afgeworpen heeft. Een vliegtuig vliegt namelijk heel wat sneller dan een torpedo door het water zoeft. De kruisende vluchtlijnen van beide toestellen lijken me ook wat gevaarlijk. Ach ja, vrijheid van de artiest zullen we maar denken.

Afbeelding
In de doos drie donkergroene plastic gietramen. Nou, dat wordt een flinke dame. Lengte van de romp ca. 30 cm. Ietsje groter dan een Vickers Wellington.

Afbeelding
Vier vleugels. De spanwijdte wordt ongeveer 40 cm.

Afbeelding
En een sprue met diverse onderdelen. Een flinke lap flash om een wiel, maar verder valt het wel mee en ziet alles er vrij netjes uit.

Afbeelding
En dan, in het plastic zakje met de doorzichtige delen zit ook een tubetje lijm van 50 jaar oud. Nou, goeie combinatie, lijm en transparante delen. Gelukkig is het tubetje nog mooi gesloten.

Afbeelding
De transparante delen. Beetje dik, niet al te doorzichtig, maar alles bij elkaar wel ok. Ik heb ze wel eens slechter gezien, dus dat moet wel lukken.

Afbeelding
Een keurige handleiding in de vorm van een langwerpig boekje.

Afbeelding
En een verfinstructie voor twee toestellen in donkergroen. Ik heb geen verstand van Japanners en heb geen idee hoe historisch accuraat deze schema's zijn. Ik zal nog eens beetje op zoek gaan.

Afbeelding
Het bijbehorende velletje decals. Ziet er eenvoudig maar netjes uit.

Afbeelding
En dan nog een leuk detail op de doos: Ooit verkocht door Bazar Ambiorix in Tongeren (België) voor 199 Belgische Francs. Dat zal misschien rond 1970 geweest zijn. In die tijd was 199 Belgische Francs ongeveer 5 euro waard. Maar aangezien de inflatie sinds die tijd meer dan 300% is zou dat in huidige prijzen tussen de 15 en de 20 euro liggen. Ik ben benieuwd welke weg deze kit de afgelopen vijftig jaar gegaan is. In wiens bezit hij allemaal geweest is en op welke zolders hij gelegen heeft! 50 jaar!

Nou ja, genoeg nostalgie. Eerst de Dornier af, dan met deze aan de slag.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op wo 08 jan, 2020 12:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Deze doos lag in ieder geval bij Jan in zijn kast....! :D

Veel succes met deze mooie kit!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 17:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
LOL!

leuk om hem weer terug te zien. Hij is zeker niet meer te koop :lol: :lol: :lol:
Succes met de bouw. Het blijft een bijzondere kist.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2020 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er uit als hard plastic...
Leuk dat je zelfs de boxart kritisch hebt bekeken, zo had ik het niet eens bekeken.

Dat wordt vast weer een mooie dame.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Openingszet: To scribe, or not to scribe

Zo, de kop is eraf!

Afbeelding
Eerst maar eens even een dryfit van de belangrijkste onderdelen gedaan, inclusief de cockpitkap. De pasvorm ziet er prima uit. De kit lijkt geen speciale maatregelen nodig te hebben, en zelfs weinig plamuur.

Afbeelding
Wat ik op vind vallen is het hele fijne oppervlakte detail. De opliggende paneellijnen en klinknagels zijn echt heel subtiel.

Afbeelding
Dat geeft een dilemma. Normaal zou ik de paneellijnen inkrassen. maar als ik dat doe ben ik al het oppervlakte detail kwijt. Dan moet ik alles glad schuren. Kan ook. Maar vooralsnog neig ik naar het behouden van het opliggende detail. En met de ogenschijnlijk goede pasvorm, zou dat moeten lukken, al is het niet makkelijk.

Maar goed. Ik zal eerst maar eens beginnen met wat werk aan het interieur.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
De details zijn heel mooi, dus ik volg je voorkeur om de paneellijntjes opliggend te laten en zo weinig mogelijk te schuren.
Als je die rivetten allemaal opnieuw zou moeten aanbrengen achteraf... :shock: :mrgreen:

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Tja...het was niet voor niets dat Hasegawa kitjes in die tijd zo'n beetje de aller allerduurste waren.

Groet Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 23:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Lastige keuze Huib, maar toen hij nog van mij was :lol: had ik niet het plan alles weg te schuren :lol:
Lekker laten zitten die panel lines!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Aan de andere kant hou jij er niet van om kant en klare kitjes te maken!!
En jij kan het, het rescriben van de panel lines!! :D :D

Succes verder!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 242 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement