Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hobby opnieuw opgepakt
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 31 dec, 2019 17:58 pm
Berichten: 6
hoi allemaal,

Mijn naam is Arie 58 jaar oud en woonachtig in Veldhoven.
Ben van jongs af aan geïnteresseerd in modelbouw maar de laatste 30 jaar door drukte ( andere hobby's , werk, gezin ) niks meer hieraan gedaan.
In het begin van de jaren 70 gestart met ik denk wel meer dan 30 kleine airfix vliegtuigjes in een plastic zakje van 1,99 gulden.
Het waren tot in de jaren 80 vele , vooral (ww11) vliegtuigen in allerlei schalen , was ontzettend trots toen ik halverwege de jaren 70 de nieuwste kits van airfix op een rijtje had staan ( 1:24 Hurricane, Mustang en de Stuka) .
Schilderen deed ik indertijd met de humbrol verfjes, wat niet altijd vlekkeloos verliep, al met al ook nog diverse tanks en als laatste heb ik de English man o war van Revell als wintervullend pakket in elkaar gezet in de jaren 80.
Zoals al geschreven kwamen daarna andere hobby's en bezigheden waar ik ook nog steeds actief mee ben zoals , motorrijden , sterrenkunde , fotografie, wielrennen , verzamelen van 45 toeren singles , jukeboxen en fitfties items.
Sinds enkele maanden is het modelbouwvirus echter weer op een rare manier toegeslagen.
Om wat lakschade om mijn racefiets bij te werken, liep in bij de plaatselijke modelbouwwinkel binnen om een zo goed mogelijk passende kleur verf voor mijn fiets te vinden.
Nadat ik deze gevonden had, liep ik even door de winkel om naar al het moois te kijken.
Ik had enkele jaren terug al eens gegoogeld of er en kit beschikbaar was van mijn eerste motor een Honda CB750F uit 1982 en wist dat Tamiya die in het assortiment had.
Na even zoeken had ik hem gevonden, een enorme doos in de schaal 1:6
Ik heb me uiteindelijk toch in kunnen houden om hem niet te kopen , maar heb mijn verhaal thuis wel aan mijn vrouw verteld.
Na enkele weken kwam ik de kit op marktplaats tegen en ben deze met de motor gaan halen in Arnhem.
Er was nu geen weg meer terug, dus ben ik op zoek gegaan na wat ik nog allemaal had uit de oude tijd, had nog flink wat penselen en nog een stuk of 10 potjes email verf.
Nadat ik de ontbrekende kleuren email verf en lijm had gehaald kon het feest beginnen.
Het schilderen van het frame ging in eerste instantie goed maar ik was niet echt tevreden over de gladheid en glans , ik kreeg het dan ook al benauwd bij de gedachte hoe ga ik de tank, spatborden en zijkapjes mooi strak in de lak krijgen met een penseel.
Uiteindelijk kon ik van een kennis een beginners Revell airbrush setje (39199) met een klein vierkant pompje als compressor lenen.
Omdat ik niet wilde gaan kliederen met email verf heb ik alle benodigde kleuren in aqua color van Revell aangeschaft.
Nou valt dit airbrushen mij ontzettend tegen ( heb hier al een topic van gemaakt).
Ik ben technisch onderlegd en secuur maar het lukt mij niet om een mooi laagje te leggen, vooral de glanzende zwarte aqua verf van Revell word een grote brij tijdens het mengen, laat staan dat er iets fatsoenlijks uit de spuitmond kom.
na zeker 15 keer proberen is het bij matte verf een keer gelukt om een redelijk laagje te spuiten , heb ook het gevoel dat het mengsel snel te dik is, dus misschien nog meer verdunnen ,maar ook dat is meestal niet de oplossing
loop nu ook met de gedachte rond om een complete set bij Verspaget in Eindhoven te halen de Fengda FD186K met een bd-130 pistool, maar of dit het probleem oplost ???

Dit is in het kort mijn verhaal hoe ik op dit forum verzeild ben geraakt, het virus heeft me weer flink te pakken .
Uiteindelijk wil ik toch weer mij toe gaan leggen op vliegtuigen en voertuigen uit WW11, ook het maken van een diorama staat al sinds mijn jeugd op de verlanglijst.

Als er mensen in de buurt van Eindhoven zijn die ook met een airbrush werken en mijn dit willen laten zien, dan hou ik me aanbevolen om een live demo te volgen

Groet,

Arie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 1:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Hoi Arie,

Bijna een kopie van mijn leven :) ... net als jij 58 en ik denk dat ik ik begin jaren ‘80 mijn laatste setje in elkaar geplakt heb. Heb ook tussendoor de CB750 nog eens gebouwd, met kwast en spuitbus ... omdat ik er zelf een aantal heb gehad (K, KZ, Bol d’Or).

Ik ben een jaar of 4 geleden weer begonnen ... was op Duxford (UK) en ben gek van Spitfires, en daar staan en vliegen er een aantal. Besloot er zelf weer één in elkaar te plakken. Op advies van een vriend geïnvesteerd in een knappe airbrush en compressor en veel geoefend op plastic flessen, lepels en chinees-afhaalbakjes. Leer nog steeds bij :D

Er is wel heul veul veranderd, m.n. de weathering. Dat is best lastig. Kijk veel YouTube filmpjes, en eigenlijk vind ik dit nu het leukste om te doen. Zoals met al mijn hobbies ga ik weer ‘overboard’ en mijn mancave staat nu helemaal in het teken van modelbouw. Na een aantal vliegtuigen (2 Spitfires :) ) nu meer van de tankjes.

Er zijn zat mensen die je wegwijs willen en kunnen maken met de airbrush, als je niemand in de buurt kunt vinden ben je hier van harte welkom.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hoevelen onder ons kunnen zich, zei het gedeeltelijk in dit verhaal niet herkennen?
Modelbouw, knutselen en techniek zit bij mij als het ware in de genen en ja: ook ik zocht wel eens andere uitdagingen wat resulteerde in heel wat hobby's en bezigheden. Ook in de pakweg eerste 20 jaren van je gezinsleven gaat veel tijd naar het gezin zelf ten koste van de hobby.
Toen ik op pensioen ging had ik me voorgenomen de draad terug op nemen maar intussen ligt dat ook alweer stil wegens gezondheidsproblemen. :?
Nu ja: alvast welkom hier, schroom niet om vragen te stellen... we zijn hier om elkaar te helpen. Dat is nu eenmaal het hoofddoel van dit forum. :D

O ja: bij Airbrush Almere kan je bij gelegenheid diverse pistooltjes uitproberen en als ik het goed heb zelfs een mini-cursus volgen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 13:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Welkom Arie!
Net als jij heb ik de hobby weer opgepakt na een pauze van 25 jaar. haa ik veel eerder moeten doen :lol:
O, enne: ik ben een kwaster en waarschijnlijk één van de laatsten der Mohikanen in dat opzicht. Was niet van plan aan de AB te beginnen.
Groet,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 20:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Welkom Arie, ook hier een groot deel herkenning qua hobby maar ook motorrijden
Mjn figuren schilder ik altijd, anderen modellen wordt de basis wel met de AB gedaan, de rest met de kwast

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement