Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2019 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@ René, sterker nog, het is nog linker als tissue - het is pleepapier. Maar het primaire doel was beschermen tegen de spuitnevel.
De stukken die wel afgeplakt moeten worden zitten onder de Tamiya en Tessa-blauw tape.
Ik ben deze aan het spuiten met Mr. Paint en dat spul is net water, ik ben met Tamiya wat dikkere verf gewend.
Daar staaty tegenover dat je het goed kunt aanbrengen en het droogt vrij snel, dus de boel wordt niet drijfnat.
Zals je ziet met het zwart lijkt het heel erg, maar het valt reuze mee, op het papier is echt nevel.

Gisteren nog wat damage control gedaan en de kist voorbereid voor een nieuwe spuitsessie.
Ik gebruik een bepaald soort thee en dat zit in een grote verpakking met kleine kartonnetjes tussen rijen theezakjes.
Die kartonnetjes zijn echt rete-handig zoals hier te zien is bij het afplakken van het corpus delicti.
Eerst ben ik met een cocktailprikker de overtollige witte stukken te lijf gegaan, vervolgens licht met 800 waterproof schuren.
photo 493584

Dan is het een kwestie van voorbereiden met wit, de basis laag oranje er op en afwerken met de accentkleur.

photo 493585

De reparatie is aardig gelukt, wat faden om de overgang naar het reeds aangebrachte spul te maken.
Op de overgangen naar het zwart zat wel wat verschil, maar daar komen nog decals overheen dus dat komt goed.
Maar dat geeft toch aan dat het goed op kleur krijgen toch wel lastig kan zijn. Dit spul is erg dun dus de ondergrond speelt een grote rol.
Toen de hele kist ontdaan van plakkers en bescherming en een laagje glim er op.

photo 493586

Dit spul staat nu lekker te drogen zodat ik de komende week met de plakkers aan de gang kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit. Hopelijk heb je voldoende tijd deze week om e.e.a. af te krijgen. Succes met de bekende laatste loodjes.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 1:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
De laatste loodjes met recht, het beplakken van deze kist is een ware beproeving. Waar ik eerder wist te melden dat de nummering van decals niet klopte....ik neem mijn woorden terug. Ik keek naar het verkeerde nummertje op de sheet. Maar goed, ik ben er nu ook achter gekomen dat het voor deze livery handig is om staart en hoogteroeren los te houden tot het beplakken. Voor degene die deze nog eens gaat maken, de decals komen niet helemaal goed uit. Achteraf gezien is mijn advies om te beginnen met het hoogteroer met de grootste decal en van daaruit met passen en meten de boel op zijn plek sturen. Oh ja, het duurt even voordat de plakkers los komen - kost dus veel tijd! Maar kom niet in de verleiding om een hele berg decals in het water te smijten dan kom je in de knoop.

photo 494193

Dit is na twee dagen plakken, de leeuw zit bovenop. Ik was aan de rechterkant op het hoogte roer begonnen en heb vervolgens de kop op de vleugel geplakt. Slecht idee, je komt niet meer uit en de hele boel schuift een paar mm naar voren. Daardoor kom je aan de linkerkant bij het hoogte roer verkeerd uit. Met restjes heb ik de achterrand van het hoogteroer opgevuld met decal. Maar je moet wel smokkelen, want anders komen de lijnen met het staartvlak ook niet mooi uit. De voorkant is nog niet beplakt, dat doe ik als laatste. Als het staartvlak los gedaan zou zijn zou er mooi onderlangs gewerkt kunnen worden, nu is dat erg lastig omdat de speling tussen staartvlak en straalbuis minimaal is. Een nadeel ervan zou zijn dat het laten doorlopen van de lijnen wat meer moeite gaat kosten.

photo 494192

Bij de onderkant ben ik aan het andere hoogteroer begonnen. Je komt dan bij de wielbakken niet lekker uit, wat je aan de achterkant te veel hebt (kleine cirkel) zit op de straalpijp, dat stukje het ik gebruikt om het stuk naar de wielbak op te vullen. Ook zul je tot de ontdekking komen dat de lijnen op de onderste vlakken niet uit zullen komen met de lijnen op de romp. Ik heb het zo gelaten. Een van de redenen om de hoogteroeren er eigenlijk niet op te willen hebben is dat er op beide zijnkanten een mooie decal moet die ONDER de roeren door loopt. Dar gaat nu niet meer lukken.

photo 494194

Zo en dan vandaag aan het eind van de dag het resultaat, de leeuw zit er op. Beide wieldeuren zitten er even tijdelijk in met een stukje posterbuddy. Dat heb ik gebruikt om de tekening compleet te maken. Ook hier is enige handigheid vereist om de decal zo her en der te trimmen en de overgebleven stukjes op andere plekken weer in te zetten. Er zijn hele ladingen sol gebruikt om de boel in vorm te krijgen en ook dit is een kwestie van heel heel veel geduld. Er zit enige overlap in de decals en daar moet je mee spelen om de boel goed op elkaar aan te laten sluiten en spleten te voorkomen. Maar het is lastig.

Ik betwijfel of ik het ga redden om nog voor de vuurpijlen de kist af te hebben, maar ik ga het proberen. Want er moet nog een onderstel onder en wat laatste onderdelen op en natuurlijk niet te vergeten de laatste laag glim, waarbij ik het zwart eigenlijk in zijdemat wil doen en de rest in hoogglans, dus dat kost wel weer extra tijd om te spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ondanks de problemen ziet het er goed uit. Bedankt dat je als proefkonijn wilt fungeren met de decals. Ik zal er op letten als ik mijn F-16 ooit eens ga bouwen.

Succes! Hopelijk lukt het je nog deze dit jaar af te krijgen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je hebt straks wel een mooie bak in de kast.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 dec, 2019 21:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Een huzarenstukje...
Vooral niet overhaasten. Ik denk niet dat de mods deze op 1/1/20 op slot zullen gooien.

Gr Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 1:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Zojuist de laaste decal geplakt! Dit weekend zal ik de decals sealen en kan het onderstel er onder evenals de laatste details, zoals wat kleur accenten. Dus dan mag ik deze als afgerond beschouwen.

photo 494772

Ik kan bijna niet wachten om de canopy en de knalpijp tevoorschijn te toveren. De allerlaatste loodjes en dan kan ik me weer storten op de volgende projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 1:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ja, de Bolkow !!

Goed bezig Marco

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 1:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het afgelopen weekend had ik de kist in de lak gezet, maar dat draaide uit op een grote teleurstelling.
Eerst had ik alle laatste kleur effecten aangebracht en was ik helmaal klaar voor de laklaag.....
Even ter verduidelijking, ik had voor het decallen de kist met de zelfde soort lak gespoten!

photo 495333

Dit is dus de before, netjes op een klem gezet zodat ik hem kon spuiten, mooie streepjes op de neus aangebracht.
Toen het spuiten, ondanks dat ik de hele kist had schoongemaakt, wilde de lak niet lekker pakken op de decals.
Maar uiteindelijk leek het er aardig uit te zien, totdat de lak goed begon te drogen.....

Op de een of andere manier ontstond er een soort craquelé-effect van de lak over de decals van de leeuw.
Ik heb er geen beelden van, die zijn te schokkend! :oops:

Vandaar dat ik van de week de blanke lak met 800 waterproof heb bewerkt om zo het ergste van het effect te verwijderen.
De kist staat nu te wachten op een nieuwe laklaag, dus wordt vervolgd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 3:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ow, horror!
Hatelijk als dat resultaat verschijnt.
Ik duim dat het goed komt.

Succes
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement