FokkerFan schreef:
Succes, ik ben benieuwd wat je hiervan weet te maken.
Bedankt!
De stickers uit het doosje zijn niet meer bruikbaar, dus daarom op zoek gegaan naar vervanging. En ik kwam uit bij deze:
Tijd voor een verhaaltje....
De introductie van de FW190 in augustus '41 bracht de RAF in de problemen. Het overwicht verdween en de Spitfire V bleek niet opgewassen tegen de snelheid van de nieuwe Duitse jager.
Om de geheimen van dit toestel te ontrafelen werd een plan beraamd om in commando-stijl een piloot te droppen op een Frans vliegveld en een 190 te stelen.
Maar in juni 1942 viel er een cadeau uit de lucht...
Oberleutnant Armin Faber was Gruppen-Adjutant van de III Gruppe van Jagdgeschwader 2. Dit wil zeggen dat hij naast piloot ook administratieve en ondersteunende taken uitvoerde voor de Commandant van de Gruppe.
Op 23 juni kreeg Faber speciale toelating om op missie te gaan met 7e Staffel, uitgerust met FW190's.
Die dag werd opgestegen vanuit Morlaix in Bretagne om Boston bommenwerpers te onderscheppen. Boven het Kanaal ontstond een gevecht met de escorterende Spitfires. 2 Fw's gingen verloren tegenover 7 Spit's.
Faber raakte gedesoriënteerd en verloor contact met de andere Duitse toestellen. Hij vloog in noordelijke richting toen hij werd aangevallen door een Spitfire van 310sqn.
Hij poogde deze af te schudden maar door een Immelmann en met de zon in de rug kon hij zijn belager neerhalen.
Nog steeds niet beseffend dat hij een noordelijke koers volgde, dacht hij over het Kanaal te vliegen. Dit was echter het Kanaal van Bristol. Hij zag een vliegveld en landde op Pembrey, een trainingsvliegveld van de RAF.
De dienstdoende sergeant sprong op de vleugel van de Fw 190, met een pistool voor vuurpijlen, en veroverde zo de eerste intacte FW190.
Faber werd na verhoor overgebracht naar Canada waar hij gedwongen de rest van de oorlog uitzat.
(Faber's toestel net na zijn landing op Pembrey)
De Fw190 werd in Pembrey ontmanteld en overgebracht naar Farnborough omdat geen risico werd genomen om dit waardevolle toestel te verliezen tijdens de transfer. In Farnborough kreeg het RAF-kleuren, code MP499 en een gele P.
Hierna ging het naar Duxford om vergelijkende testen te doen met de Spitfire MK.IX.
Tussen 3/7/42 en 29/1/43 vloog Faber's FW190 29 keer onder Britse vlag. Hierna werd het ontmanteld voor motortesten en op 18/9/43 buiten dienst gesteld.
Bronnen:
https://www.airfix.com/uk-en/news/aerodrome/to-catch-a-butcher-birdhttps://en.m.wikipedia.org/wiki/Armin_Faberhttps://ww2aircraft.net/forum/threads/fw-190a-3-captured-raf-camo.46619/Volgens een discussie op deze laatste website is de conclusie dat de kleuren niet grijs/groen met gele onderzijde waren maar dark earth/dark green en geel.
Gr
Thiery