Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Dat gaat inderdaad lekker snel! Het ziet er al goed uit!

Heb je de cockpitramen in de grijze primer gezet? Deze zijn origineel toch geheel transparant toch?

Het valt me overigens op dat er weinig plamuur zichtbaar blijft bij de raampjes; schijnbaar is de passing hiervan erg goed? Ik ben zelf een (heel) klein beetje begonnen met de -700 (binnenkort open ik een topic), het viel me al op dat de passing van alle onderdelen van Zvezda erg goed lijkt te zijn.

hobbyplakker schreef:
Hoe meten jullie de raam decals uit?

Ik heb bij de -300 steeds secties van een paar raampjes (ik meen zes) en die met de nooduitgang als referentie geplaatst. De tussenruimte naar de volgende sectie krijg je dan op het oog wel spits.

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk dat je ook begonnen bent :brouw: .

Bas_ schreef:
Heb je de cockpitramen in de grijze primer gezet? Deze zijn origineel toch geheel transparant toch?
De ramen zijn inderdaad transparant, de meeste werden weer zichtbaar bij het schuren. Doordat ze nu wat doffer zijn lijkt het grijs.

Bas_ schreef:
Het valt me overigens op dat er weinig plamuur zichtbaar blijft bij de raampjes; schijnbaar is de passing hiervan erg goed? Ik ben zelf een (heel) klein beetje begonnen met de -700 (binnenkort open ik een topic), het viel me al op dat de passing van alle onderdelen van Zvezda erg goed lijkt te zijn.
Klopt, er zijn wat kleine kiertjes en sommige raampjes steken iets boven de romp uit.
Wat betreft de passing heb ik wel een paar tips; let op de passing tussen boven - en ondervleugel. Ik had daar wat shims tussen geplaatst, maar niet nauwkeurig genoeg. Hierdoor lag de ondervleugel op sommige plaatsen toch iets verdiept. Dat lijkt in eerste instantie niet zo'n probleem, maar geeft wel kieren, en dus extra werk, als je de flap track fairings plaatst.
Verder had ik al genoemd dat het plastic vrij zacht was en snel reageert op lijm. Ik vermoed dat ik bij de voorzijde van de vleugel bij de rompaansluiting iets teveel lijm en druk heb gebruikt. Na het drogen stulpte er een klein beetje plastic uit en ik denk dat dat ervoor zorgde dat er een klein kiertje ontstond bij de montage aan de romp. Met andere woorden, de vleugel leek iets te dun.

Zoals je leest, allemaal mijn eigen geknoei :mrgreen: .

Bedankt voor de tips voor de raamdecals. Ik had al zo'n vermoeden dat de nooduitgangen zich het best lenen als referentie punt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Shake schreef:
Bedankt voor de tips voor de raamdecals. Ik had al zo'n vermoeden dat de nooduitgangen zich het best lenen als referentie punt.
Ik gebruik ook vaak de cockpitramen als referentie voor de hoogte van de decals. Bij mijn BAC1-11 bijvoorbeeld zit de middellijn van de ramen op de onderste lijn van de cockpitramen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik had me voorgenomen netjes elke zondag een update te plaatsen, maar gisteravond moest ik nog e.e.a. voor mijn werk doen. Ook had ik gehoopt ondertussen het toestel in de primer te hebben, ik was echter bijna de landingslichten vergeten. Het leek me toch handiger die op hun plek te hebben vóór het spuiten. De passing blijkt helaas niet perfect, maar dat kan ook komen doordat ik de vleugeldelen te hard op elkaar heb gedrukt, zie vorige post. Ik wilde met een boortje een holletje maken dat de lampen voor moest stellen, maar was vergeten dat het plastic ter plaatse erg dun is. Ik ging er dus dwars doorheen.

photo 490249

De gaatjes weer dichtgemaakt met Gator glue en na het drogen zwart geschilderd. De holletjes in de gedroogde lijm met een chroomstift van Molotow aangetipt en vervolgens de raampjes erop met Colla 21 secondelijm. Volgens de fabrikant geeft dit geen witte waas, en dat klopt ook nog :wink: . De kiertjes met Mr. Surfacer 500 dichtgesmeerd en morgen gladschuren, polijsten en afdekken. Overigens ook de winglets erop gezet, de passing hiervan is goed.

photo 490250

Volgende week in de primer (hoop ik......).

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 8:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
We zijn ongeveer even ver met onze 737's, de mijne is ook zo goed als klaar voor de primer. Succes!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 nov, 2019 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dan schiet je lekker op :brouw: . Ben benieuwd naar de foto's.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2019 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Afgelopen week niet erg opgeschoten. Na het werk weinig tijd en zin, bovendien spuit ik op de zolder met de afvoer uit het tuimelraam. Dit raam ligt op het zuidwesten waardoor er met regen en/of wind niet valt te spuiten. Vanmorgen was het gelukkig goed weer zodat ik het toestel nu in de primer heb staan. Volgende ronde is wat stofjes wegwerken en het hobbyhok weer eens goed stoffen en stofzuigen. Daarna de motoren in elkaar zetten en de leading edges in de metaalkleur.

photo 490600

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nog even een waarschuwing voor degene(n) die ook de Zvezda kit (gaan) bouwen; de ruwe structuur die ik hieronder al eens liet zien...

photo 489716

...blijf je na een laagje Mr.Surfacer 1000 nog steeds zien en voelen. In eerste instantie dacht ik dat het aan het spuiten lag, maar na het opschuren met korrel 1200 zie je duidelijk dat de plastic structuur de oorzaak is.

photo 490827

Waarschijnlijk handiger om de kit voor het samenbouwen even licht op te schuren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bedankt voor de tip Sjaak. Helaas hebben al die Zvezda kits hier wel last van. Maar het ziet er verder netjes strak uit qua bouw. Ik zie dat de ramen nog wel wat problemen geven met de plamuur, maar dat is hopelijk nu ook verholpen.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2019 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mijn ervaring is wel dat de korrelige structuur redelijk verdwijnt na het spuiten met lak, maar licht opschuren van te voren is zeker niet onverstandig.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement