Ik heb weer eens een oeroud kitje uit de stapel getrokken om te gaan bouwen, en wel de Dornier Do335a-6. Dit is een heruitgave door Revell uit 1982 van een oude Frog kit uit 1974.
Dit is 'm:
De doos vermeldt incorrect de bijnaam "Pfeil", want dat was de bijnaam voor de eenpersoons variant. Deze tweepersoonsvariant had de toepasselijke bijnaam "Ameisenbär" (miereneter), want daar lijkt hij wel een beetje op..
Dornier Do 335De Dornier Do 335 was het snelste propelleraangedreven vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Zijn ontwerp met twee motoren in lijn leek revolutionair, maar in feite had Dornier dit principe al veel eerder toegepast in zijn vliegboten. De plaatsing van de twee motoren in lijn leidde tot een hoge topsnelheid door lage luchtweerstand en een grote rolsnelheid door concentratie van het gewicht op de lengteas van het toestel. Het eerste prototype van deze formidabele jager, jachtbommenwerper en verkenner vloog al in oktober 1943. Kinderziekten, een tekort aan benodigde motoren en het vernielen van de productielijn door geallieerde bombardementen hebben ervoor gezorgd dat het toestel net niet operationeel is geworden voor het eind van de oorlog. Wel zijn tenminste 16 prototypen in de lucht geweest, waaronder ook enkele tweezitters.
De tweezitter variant van de Do335 was bedoeld as trainer (Do335a-11) of als nachtjager (Do335-a6). Van de trainerversie zijn een paar exemplaren gebouwd. Van de nachtjagerversie niet.
In feite is dit dus een "What If" model, maar wel een heel realistische, want zowel het toestel als de Lichtenstein radarinstallatie waren voorhanden. Alleen de tijd, de grondstoffen en de productiecapaciteit ontbraken om deze uitvoering nog voor het einde van de oorlog te realiseren.
Toen de Amerikanen in april 1945 de Dornierfabrieken in Zuid-Duitsland veroverden, troffen ze daar een hele serie heel en half afgebouwde Do335's aan, waaronder meerdere tweezitters. Een aantal van die toestellen zijn meegenomen door de geallieerden voor testdoeleinden. Een ervan, een eenzitter prototype, is nog bewaard en bevindt zich nu in het Smithonian Air and Spacemuseum in Washington.
De kitDit is dus een ouwe Frog kit in een ietsje minder oud Revell doosje. Veel Frog kits staan bekend als simpel maar degelijk (al zitten er ook een paar hele slechte tussen), en als ik de recensies mag geloven is dit een een goeie. Goed betekend dan goed lijkend op het origineel en goed passend. Want veel detail hoef je bij zo'n ouwe kit niet te verwachten natuurlijk.
Toch nog vijf sprues in totaal. Hier twee met de romp....
....en twee met de vleugels in dik glanzend olijfgroen plastic. Het voelt goed aan. Lekker degelijk.
En dan een transparante sprue met de twee cockpitkapjes, en Ai!, die zijn bobbelig en ondoorzichtig. Daar moet wat mee. En een simpel en wat vergeeld decalvelletje. Maar mijn ervaring leert dat dat meestal nog wel prima werkt. En anders heb ik nog wel iets in de sparebox.
Nou, dan gaan we maar eens aan de slag!