Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik heb weer eens een oeroud kitje uit de stapel getrokken om te gaan bouwen, en wel de Dornier Do335a-6. Dit is een heruitgave door Revell uit 1982 van een oude Frog kit uit 1974.

Dit is 'm:

Afbeelding
De doos vermeldt incorrect de bijnaam "Pfeil", want dat was de bijnaam voor de eenpersoons variant. Deze tweepersoonsvariant had de toepasselijke bijnaam "Ameisenbär" (miereneter), want daar lijkt hij wel een beetje op..

Dornier Do 335
De Dornier Do 335 was het snelste propelleraangedreven vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Zijn ontwerp met twee motoren in lijn leek revolutionair, maar in feite had Dornier dit principe al veel eerder toegepast in zijn vliegboten. De plaatsing van de twee motoren in lijn leidde tot een hoge topsnelheid door lage luchtweerstand en een grote rolsnelheid door concentratie van het gewicht op de lengteas van het toestel. Het eerste prototype van deze formidabele jager, jachtbommenwerper en verkenner vloog al in oktober 1943. Kinderziekten, een tekort aan benodigde motoren en het vernielen van de productielijn door geallieerde bombardementen hebben ervoor gezorgd dat het toestel net niet operationeel is geworden voor het eind van de oorlog. Wel zijn tenminste 16 prototypen in de lucht geweest, waaronder ook enkele tweezitters.

Afbeelding

Afbeelding
De tweezitter variant van de Do335 was bedoeld as trainer (Do335a-11) of als nachtjager (Do335-a6). Van de trainerversie zijn een paar exemplaren gebouwd. Van de nachtjagerversie niet.
In feite is dit dus een "What If" model, maar wel een heel realistische, want zowel het toestel als de Lichtenstein radarinstallatie waren voorhanden. Alleen de tijd, de grondstoffen en de productiecapaciteit ontbraken om deze uitvoering nog voor het einde van de oorlog te realiseren.

Afbeelding
Toen de Amerikanen in april 1945 de Dornierfabrieken in Zuid-Duitsland veroverden, troffen ze daar een hele serie heel en half afgebouwde Do335's aan, waaronder meerdere tweezitters. Een aantal van die toestellen zijn meegenomen door de geallieerden voor testdoeleinden. Een ervan, een eenzitter prototype, is nog bewaard en bevindt zich nu in het Smithonian Air and Spacemuseum in Washington.

De kit

Dit is dus een ouwe Frog kit in een ietsje minder oud Revell doosje. Veel Frog kits staan bekend als simpel maar degelijk (al zitten er ook een paar hele slechte tussen), en als ik de recensies mag geloven is dit een een goeie. Goed betekend dan goed lijkend op het origineel en goed passend. Want veel detail hoef je bij zo'n ouwe kit niet te verwachten natuurlijk.

Afbeelding
Toch nog vijf sprues in totaal. Hier twee met de romp....

Afbeelding
....en twee met de vleugels in dik glanzend olijfgroen plastic. Het voelt goed aan. Lekker degelijk.

Afbeelding
En dan een transparante sprue met de twee cockpitkapjes, en Ai!, die zijn bobbelig en ondoorzichtig. Daar moet wat mee. En een simpel en wat vergeeld decalvelletje. Maar mijn ervaring leert dat dat meestal nog wel prima werkt. En anders heb ik nog wel iets in de sparebox.

Nou, dan gaan we maar eens aan de slag! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op di 03 dec, 2019 16:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Huib, fijn te zien dat je een nieuw topic start:-D

En terug een oud kitje met mooie boxart, ik wist niet dat deze vogel in 1:72 uitgebracht was.

Maak er wat moois van, ik volg je updates :brouw:

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat is een mooie intro Huib. Er zijn toch een hoop bijzondere vliegtuigen bedacht door de Duitsers.

Ik ben toch benieuwd hoe dat nou werkte....een prop voor en eentje achter.....je zou denken dat het vliegtuig uitelkaar wordt getrokken. Zijn de propellors dan ook contra gevormd ten opzichte van elkaar?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 23:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Huib, ik wens je succes. Heb deze in 1982 gebouwd en vond hem erg tegenvallen toen, al moet ik er meteen bij zeggen dat ik nu meer kwaliteit lever dan toen. Maar gelet op wat je met die Dornier Do 17 heb gedaan komt dan wel goed ;-)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 23:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf, succes met deze kit.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Jeetje, veel lelijker kun je ze ook niet verzinnen. Desalnietemin lijkt het mij wel een leuk project, succes.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 1:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Tja, zo zie je maar weer, niet alleen de engelsen bouwden lelijke vliegtuigen.
Huib, weer het bekende hak en breekwerk en veel details toevoegen?

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 11:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Hoi Huib, ik heb de kist in kwestie (Tamiya 1:48 kit) in 2017 gebouwd ihkv de Trainers groepsbouw. Hieronder een linkje naar de topic van destijds met veel research en bruikbare informatie:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=254&t=49300

Succes met de bouw!

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk ding Huib, ben benieuwd, genoeg scribe werk weer in ieder geval.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 12:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Back to the good old days. Ga deze wel volgen. Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 119 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement