Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Netjes weer Hermann, het ziet er allemaal weer tot in de puntjes uit.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt voor je compliment Sebas!

En ook hier gaat het door.
Na een lang bouwverslag is de eigenlijke bouw ook hier ten einde gekomen.
Het laatste was, om de motor hier en daar nog een klein detail te geven, hier en daar wat bekabeling en leidingen, een paar modules en een Voith aquatarder.
Hoe dit er tot nu toe uitziet, kan je bij de volgende foto's zien, het metallic komt wat ruw over, maar dat is door de welbekende macrostand. :wink:

photo 488091

photo 488090

photo 488092

photo 488094

En ingebouwd....

photo 488086

photo 488089

photo 488088

photo 488087

Ja heren, nu nog de bekabeling tussen het chassis, en als het weer nog een beetje meezit, dan kan het chassis in de grijze lak gespoten worden en het geheel afgebouwd worden.
Dit was voor vandaag en ik zou zeggen, tot de volgende maar weer!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Het chassis is eindelijk grijs gespoten, en ondanks de bedrading en attributen, alles weer goed met de lak geraakt.
Nergens heilige dagen te vinden. :D
Voor het spuiten de hoofdbedrading aangebracht zodat alles in 1 keer meegelakt zou worden.
Na een paar lagen het chassis goed laten drogen en dan is het beginnen aan de eindfase, de afbouw.

Als eerste heb ik de luchtbalgen zwart en de remschijven met klauwen geschilderd, om vervolgens ook de motor beschermkappen en de frontgrill ook nog een zwart verfje te geven.

Dan het aansluiten van de kabels op de diverse onderdelen zoals, modules, aquatarder en op de motor.
Bij het bevestigen van de tanks ging er toch een klein dingetje fout. :|
Bij 1 tankband scheurde de autolak op de bocht van de tankband, had ik al eens eerder gehad bij een andere Actros.
Op zich geen probleem, papiertje ertussen, tankband aanspannen en met een zachte kwast alsnog de autolak aanbrengen.
Op deze manier droogt de lak heel stark op, en als ik het papier ertussen uit trek, dan kan de band op de pin aan de onderzijde vast gezet worden.

Goed heren, laten we naar wat plaatjes kijken.

photo 489060

photo 489059

photo 489061

Hieronder is goed te zien dat de Voith Aquatarder ook netjes vrij van het chassis zit.

photo 489077

photo 489063

photo 489066

photo 489064

En de ruimte tussen tank en uitlaat....

photo 489078

Hieronder heb ik op de radiator alvast wat Aircoleidingen aangebracht.
Op deze leidingen zitten aan de bovenzijde 2 rubberen slangen, die in een lus op de rest van de leidingen, die later op de cabine komen, vast gezet worden.

photo 489067

photo 489065

En even het geheel tot nu toe.

photo 489072

photo 489073

photo 489071

photo 489075

photo 489074

photo 489070

photo 489068

Ja heren, nu nog een hoop priegelwerk en zo al met al gaat deze ook al aardig richting eindstreep.
Da wassum voor vandaag en ik zou zeggen, tot de volgende maar weer.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Erg fraai geheel geworden Hermann, op naar het verdere priegelwerk. :D
Gr. Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Je hebt het tempo er aardig in zitten Hermann!!
Ik blijf zo'n lowliner met zo'n hoge hut toch een raar gezicht vinden, maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk. :lol:
Succes nog ff met de laatste loodjes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 okt, 2019 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Boordevol details weer deze Benz!
Zelfs de connectoren aan de kabels lijken wel echt.

Vind de velgen op zich wel iets te donker ogen ten opzichte van de rest van de vrachtwagen. Ik weet dat vooral de voorwielen aardig snel vies worden door remstof maar in de achterwielen zie je dat niet zo veel..
Gewoon velgenzilver zou in mijn ogen beter staan.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt voor jullie reacties mannen!

Jeroen,

De velgen had ik express een staalkleur gegeven omdat er door de tanken al behoorlijke veel lichte alu kleur op het chassis zit.
De staalkleur van de velgen moeten, naar mijn mening, dit dan weer een beetje doorbreken. :wink:

Ja heren, priegelen en prutsen..... :lol: :lol:
Het bedraden van het chassis zit er zo goed als op, en is het tijd voor wat extra details.
Deze keer krijgt deze lowliner 2 kettinghaken achter op het chassis voor de sneeuwkettingen.
Ik had dit namelijk gezien bij een Oostenrijkse Actros Lowliner en vond het eigenlijk wel een gaaf detail, bij deze wordt dit dus uiteindelijk ook een Oostenrijker, qua cabinekleur is het ook nog goed want deze kleur werd ook in Oostenrijk besteld en verkocht. :wink:

photo 489297

Deze kettinghaken komen helemaal achterop het chassis te zitten.
Op de foto hieronder zien jullie hoe dit er dan uitziet.

photo 489303

Vervolgens is de onderplaat van de koppelschotel vast gezet, de accubak er in gelijmd om vervolgens de 2 hoofdstroomleidingen op de accubak te bevestigen.
Ook zien jullie hier hoe krap het is met de bedrading van de remleidingen op de achteras, koste wat gepruts, maar kreeg het uiteindelijk toch passend, pfffffffffffff.

photo 489296

Dan voor de nis van de grote brandstoftank nog een stepje maken.
Dit met styreen gedaan, en een loopsteg van de CTM set als boormal gebruikt.
Het gaatjes patroon moet hetzelfde patroon hebben als de loopsteg en het patroon wat weer terug komt op het chassis.

photo 489295

Dan de beugel voor de trailer kabels, die apart gemaakt, en later op de cabine ondersteuning gelijmd is.
Links onderin nog een pin waar later een (electra) kabel op terug gekoppeld wordt als er niet met een trailer gereden wordt, géén idee waarom. :roll:
Deze kabel heeft op beide uiteinden een blauwe manchet.

photo 489300

Dan de bevestiging van de branstofleidigen en wat electra leidingen op de tanken.
Italeri heeft bij deze Actros kit de connectors op de tank bijgeleverd, wat op zich erg goed is natuurlijk, maar in mijn geval, helaas niet goed genoeg, omdat de vormen op de New Actros toch wat anders is.
Die connectoren kan ik weer wél voor een MP2 of 3 kit gebruiken, want daar zijn deze connectoren weer wel correct.

Goed, dat betekend dus weer héél fijn werken, en voor deze wagen ook nog een apart diesel filtertje die met 2 kabelbinders, zoals in het echt ook, aan de kabelbundel bevestigd zit.

Deze situatie komt van één van de vele referentiefoto van een Duitse modelcollega, die mij deze foto's toe gestuurd heeft, en zelf werkzaam is bij de fabriek in Wörth waar deze lowliners in1/1 gebouwd worden.
Thuis maakt hij zijn Actrossen, behalve de lowliners, dan weer in 1/24. :mrgreen:
photo 489299

photo 489298

Nu alleen nog de connector op de add-blue tank afronden en dan is het gedaan met de chassis bekabeling.
Dan nog even een totaalplaatje tot nu toe.
Oh ja, de eerste spatborden zitten er nu ook op, maar dat hadden jullie natuurlijk al gezien. :lol:

photo 489301

photo 489302

Yep, so far so good, tot de volgende maar weer!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 okt, 2019 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Je kiest er zelf voor om zoveel in je modellen te 'proppen'.. :lol:

Dat van die staalkleur op je velgen wist ik al maar ik wilde toch mijn mening daarover geven. In mijn ogen worden de velgen van een vrachtwagen het eerst gewassen/schoongemaakt als een chauffeur even wat tijd heeft. Doet altijd veel aan de uitstraling van de vrachtwagen omdat het dan lijkt alsof de rest dan ook schoon is. Nu vind ik bij jouw Mercedes dat de rest mooi schoon is en de velgen zijn vergeten..

Maar je geeft het zelf al aan, een ieder heeft 'n eigen kijk op hoe die zijn/haar model maakt en dat is maar goed ook :brouw:.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hij stroomt weer over van de details Hermann! Mooi om te zien zo.

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 okt, 2019 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

En we zijn weer een stukje dichter bij de eindstreep.

De laatste connector, voor de Add-blue tank, is nu ook gereed en geplaatst.
Aangezien er vanaf de fabriek er een hoes om deze connector zit, wilde ik dit ook zo veel mogelijk benaderen.
Aan de voorzijde van deze connector loopt dan een kabel, die de hoes in gaat en aan de achterzijde met de 2 andere kabels cq leidingen naar het chassis weg loopt.

Na wat prakkiseren ben ik op de decal-sol methode uitgekomen. :mrgreen:
Met 3 Russische nummerbord decals en een beetje sol zou dit afdoende moeten zijn.

photo 489824

En het uiteindelijke resultaat....

photo 489827

Dan natuurlijk de haken voor de sneeuwkettingen....

photo 489826

photo 489825

Om vervolgens het uiteindelijk "huwelijk" plaats te laten vinden.
Tot mijn grote vreugde schoof deze cabine mooi over alles heen en paste als een zwaard in een schede!

Nu aan de voorzijde de bekabeling aansluiten en kijken of dat hier alles goed vrij van de voorklep blijft zitten, moet haast wel.

photo 489833

De pen moet nog een kleur krijgen, maar na een fit met de voorklep, sluit deze inderdaad mooi aan op de cabine.
Nu zijn ook de kabels van de verlichting aangesloten op de trailer kabels en heb gelijk een test gedaan.
En inderdaad, de verlichting werkt exact zoals ik bedacht had, foto's maak ik later, want het moet eigenlijk wel een beetje donker zijn hiervoor. :wink:
Goed, dan de trailerkabels die exact op dezelfde manier als bij de echte, op de cabinesteun opgehangen zijn.

photo 489839

Als je goed kijkt, zie je links de leiding zitten wat volgens mij de airco overloop is.
Deze loopt ook naar voren toe en komt bij de voorzijde weer naar buiten in het leidingstelsel wat ik gemaakt heb.

photo 489838

Dan de leiding die aan de bovenzijde van de motor naar de luchtinlaat loopt, ook opnieuw gemaakt.
Bij Italeri zijn dit 2 delen, en heb hiervoor een 0,5mm messing draad en een isolatie tube gebruikt, zodat het 1 deel is en ook wat forser en realistischer uit ziet.
Nadat alles op de juiste manier gebogen was, heb ik dit laatste onderdeel van de motor aangebracht.

photo 489834

Dan de 5 zilvergrijze clipjes van de beschermhoes aanbrengen en even een plaatje schieten.

photo 489835

En een plaatje om te laten zien dat de cabine mooi over de bumper heen kantelt, en de achteras door het vislood in de accubak ook nog op de grond blijft staan, ondanks dat de cabine nu zwaarder is geworden. :wink:

photo 489836

Dan het treeplankje wat ik zelf gemaakt had, met chrome marker bewerken en in de nis plaatsen, het knipperlichtje in het voorspatbord plaatsen en de 2 markeringslampjes aan het spatbord en tank aanbrengen.

photo 489831

Dan de koplampen met chrome marker bewerken, de knipperlichten met tamiya clear en een coctailprikker bewerken, om vervolgens de glaasjes en de laatste onderdelen te plaatsen.

photo 489830

En even een plaatje van het geheel tot nu toe.

photo 489828

photo 489832

photo 489829

Ja heren, het schiet nu echt op.
Nu de laatste loodjes en dan is er weer een project gereed. :D
Tot de volgende!

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 189 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement