Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 2:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Als bedenker van het thema 'paint it black' had ik natuurlijk meteen al goede ideeën voor toepasselijke modellen. De keuze ging tussen een Amerikaanse gun truck uit vietnam, een zwarte helikopter van het Amerikaanse 106de SOAR of de zwarte PC-7's van de KLu. De laatst genoemde optie is het geworden.


Afbeelding


Het kitje dat ik gebruik is er een uit de categorie: 'ondermaats'. Dat betekent concreet dat het een treurig hoopje plastic is dat met heel veel pijn en moeite kan worden omgevormd tot een hopelijk toonbaar model. Precies wat ik leuk vind. :?:

Afbeelding

Ik heb geen foto's van de kit's inhoud. Maar dit zit er in

- vacuümvorm canopy
- een aantal spuitgiet sprue's (romp, vleugels)
- details allemaal in wit metaal (stoeltjes, stuurknuppel, propeller, landingsgestel)


De volgende afbeelding zegt veel over het soort kit:


Afbeelding


Romp dicht lijmen, details van te voren geschilderd:


Afbeelding


Veel plamuren, Canopy er op, nog meer schuren, hier en daar wat grijze verf aanbrengen om te zien of er geen naden zichtbaar meer zijn, beetje meer schuren... Het grootste probleem van deze kit is dat de toplaag van de spuitgiet onderdelen kan gaan schilveren. Ik heb geen foto's hiervan maar het komt er op neer dat een kleine toplaag af kan pellen, iets wat je absoluut niet wil wanneer je een glimmend zwart toestel gaat bouwen... Ik moest dus heel voorzichtig te werk gaan om te voorkomen dat die toplaag af ging pellen.

Maar na veel werk begint het al ergens op te lijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toen ik tevreden was met mijn basis heb ik meteen de airbrush er bij gepakt. Ik moet wel zeggen dat het spuiten van glanzende verf vele malen moeilijker is dan matte lak. In de voorbereiding is het zeer belangrijk dat alles strak is, en tijdens het airbrushen komt alles ook veel preciezer dan met matte lak is mijn ervaring.

Aangezien ik al eerder eens glanzend geel had gespoten op de AB-412SP SAR en ik weet hoe lastig het is om een mooie felle glanzende laklaag te krijgen heb ik een stuk of 4 dunne lagen gespoten. Eerst een laag geel spuiten, daarna even met de föhn de laag laten drogen en daarna meteen verder met de volgende laag. Alles is met Revell Aqua gedaan, de onderstaande kleuren heb ik ongeveer half om half gemengd.


Afbeelding

Afbeelding


Foto's doen het geel nog wel wat flets lijken, maar dat komt door mijn wat onhandige keuze voor een fel blauwe achtergrond.

Vervolgens afplakken:


Afbeelding



'Paint it Black!'



Afbeelding



En dan uitpakken en hopen dat het allemaal een beetje goed is gelukt met afplakken. Ik ben redelijk tevreden, kan beter, kan ook minder:



Afbeelding


Afbeelding


Tape van de canopy gepeuterd en een laag transparante glimmende lak aangebracht:


Afbeelding


Afbeelding


De laatse foto geeft een goed beeld van de kleuren. Wat opvalt is dat rond de randjes van de canopy de onderliggende gele laag nog zichtbaar is, dit heb ik met ene fijn penseel bijgewerkt.

De decals zitten inmiddels al op het model en ik heb de wieltjes en landingsgestel de basiskleuren gegeven. In de volgende update daarover meer.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op za 26 okt, 2019 2:13 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Zo, jij komt ook meteen lekker op stoom, DJ! In éen keer al bijna klaar. Prachtig vacform cocckpitkapje, zeg. De aansluiting op de romp heb je heel netjes gekregen. En het spuitwerk ziet er goed uit.
Griezelig verhaal van die afbrokkelende toplaag van het plastic. :shock:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Had je haast ofzo dj, ziet er goed uit, ben benieuwd hoe hij er in het echt uit zal zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooi werkje, ben benieuwd naar het eind result..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leuk ding hoor. Nooit geweten dat de KLu ook met zwarte vliegtuigen heeft gevlogen (of nog steeds?)
En wat een uitdaging die kit, je maakt er wel wat heel moois van :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 okt, 2019 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wil ik ook, wil ik ook....

Maar dan deze (oude) versie.
Afbeelding

Als trainer wilde men een andere kleurstelling, vandaar dat ze nu zwart zijn met gele strepen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 16:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Huib2 schreef:
Zo, jij komt ook meteen lekker op stoom, DJ! In éen keer al bijna klaar. Prachtig vacform cocckpitkapje, zeg. De aansluiting op de romp heb je heel netjes gekregen. En het spuitwerk ziet er goed uit.
Griezelig verhaal van die afbrokkelende toplaag van het plastic. :shock:

Bedankt Huib, het kitje heeft vrij weinig onderdelen dus op wat plamuur werkzaamheden na ging het allemaal redelijk vlot. Die afbrokkelende laag plastic was inderdaad echt even schrikken.
markie schreef:
Had je haast ofzo dj, ziet er goed uit, ben benieuwd hoe hij er in het echt uit zal zien.

Beetje wel hehe. Ik had tijd en zin om wat te knutselen dus dan gaat het snel. (ook wel eens leuk :lol: )
SNAFU schreef:
Mooi werkje, ben benieuwd naar het eind result..... :brouw:

Dank je Gerhard. :brouw:
Saab 900 schreef:
Leuk ding hoor. Nooit geweten dat de KLu ook met zwarte vliegtuigen heeft gevlogen (of nog steeds?)
En wat een uitdaging die kit, je maakt er wel wat heel moois van :brouw:

Dank je. De elementaire vliegeropleiding maakt nog steeds gebruikt van de PC-7 in dit schema. Tijdens de Luchtmachtdagen vloog er vaak ook 1 van deze toestellen in een solo display show. De PC-7's zijn overigens een aantal jaren geleden nog geüpgraded dus ze kunnen nog wel even mee.
tsjopper bob schreef:
Wil ik ook, wil ik ook....

Maar dan deze (oude) versie.

Die is ook mooi inderdaad. :brouw:



Update.

De decals zitten er op en zijn sealed onder een laag P+. De kit levert alleen decals voor het oude schema dus moest ik creatief zijn. De decals uit de kit zou ik überhaupt niet hebben gebruikt, ze zijn namelijk niet zo mooi geprint. De roundels op mijn PC-7 komen uit een Lynx kitje van Revell. De toestelnummers op beide zijden van de staartvleugel heb ik gemaakt van simpele witte lijn decals. Bij de meeste PC-7's zit er ook een squadron embleem op de vleugel, echter het toestel op deze foto heeft het niet dus laat ik hem weg op mijn model. Lekker makkelijk!


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een pen er naast om een idee te krijgen van de grote van het model:


Afbeelding


De decals zijn net iets aan de grote kant, maar ik ben er wel tevreden mee. De kit is toch al verre van perfect. :)

Binnenkort de laatste details toevoegen, nog wat zwarte loop- en anti-glare vlakken spuiten en een lichte wash en dan is het model klaar.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Vergeet hem niet te polijsten Dj.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 okt, 2019 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Steeds leuker zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 11:24 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Zeer mooi toestelletje geworden!
Heel bling-bling met leuke gele accenten.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement