Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 22:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Leuk dat je zo uitgebreid reageert Bas!

Dat pre-shaden is inderdaad een optie, vind het wel een beetje eng, ga het misschien op de tail vleugel proberen en kijken hoe het bevalt.

De wash op jou easyjet is echt fantastisch, weet nog niet of ik dat kan en twijfel ook nog of ik het wil! Het pre-shaden wilde ik vooral doen om het wat meer een 3D effect te geven. Maargoed nog even over denken. Misschien alleen bij de vleugels doen...

Heb even naar de piepen gekeken maar kan die niet echt in het juiste diameter vinden? Overigens gebruik ik SMD'tjes inderdaad en volgensmij ook de package waar jij het over hebt. Sterker nog, mijn hele idee om het te doen kwam door de filmpjes waarnaar je verwijst hahah!

Ik wil 2 of 3 li-ion knoopcellen parallel gebruiken. Ik begrijp inderdaad dat je voor heel weinig een BMS'je kan bestellen, maar het lijkt me zo gaaf om zelf de theorie er achter te snappen en het te kunnen regelen, wil binnenkort wat meer verdiepen in Battery packs maken (voor grotere projecten) dus wil nu vast een opstapje maken!

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 12:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wat een leuk onderwerp! Succes met de bouw, ik ben heel erg benieuwd naar je verlichting. Dat is toch wel heel erg gaaf.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Ik snap de keuze voor een knoopcel omdat je waarschijnlijk erg weinig ruimte hebt, maar bij het gebruik van knoopcelbatterijen moet je wel rekening houden dat deze niet houden van het leveren van veel stroom. De capaciteitscurve is afhankelijk van de ontlaadstroom. Stel je gebruikt een LIR2450 met een 120mAh. Bij een ontlaadstroom van 1C(apaciteit, = 120mA) is de werkelijke capaciteit 90% van de nominale capaciteit van 120mA, dus 108mAh. Piekstromen (als gevolg van flitsende strobe lights) vinden knoopcellen ook niet fijn om te leveren en versterken dit effect. Een 0603 SMD LED trekt zo'n 5-10 mA, een 3mm bulb LEDje zo'n 20mA, dus reken maar uit hoe lang je 10 LEDs tegelijk kunt laten branden.

Cellen parallel zetten moet je in die zin mee uitkijken dat je, als je ze zo zonder bescherming aan elkaar hangt, je ze door elkaar heen kortsluit. Als er enige scheve leegloop optreedt en de spanning van 1 hoger is dan 2, dan loopt deze stroom kortgesloten door cel 2 heen totdat ze weer gelijk aan elkaar zijn. In praktijk lopen de cellen dan veel sneller leeg omdat er altijd enige onbalans optreedt die continu wordt 'weggeregeld'.

Nou ja, het is een beetje een lang dradig verhaal geworden maar ik hoop dat je er iets mee kan :).

En dan nog even voor wat betreft de wash :): hier nog een filmpje over Vallejo wash, die heb ik toen gebruikt.

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Nogmaals bedankt Bas! 10 smd's (10mA) zouden bij 108mAh ongeveer een uur uithouden dan toch? Plus dat mijn boordje ook nog wel wat stroom trekt. Dat wordt niet heel lang branden dus nee, maar met een draadloze lader is hij ook zo weer vol! Het hele batterij projectje gaat mij ook vooral om het leren om gaan met li-ion batterijen (voor een ander project). En inderdaad heeft dit vliegtuig echt nauwelijks ruimte doordat het hele interieur er bij zit.

Is parallel een heel groot probleem denk je? Ik las over serie dat dat echt een probleem is, maar parallel iets minder. Overigens krijg ik mijn zelfgemaakte 'protection circuit' ondervoltage lockout ook nogniet helemaal lekker werkend. Tijd om een braadbordje te kopen en wat dingetjes te proberen..

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Ik heb vandaag weer lekker wat dingetjes kunnen doen! En ook weer in de trant van modelgouwen! Dat was leuk. Ik heb de horizontale stabilo geverfd en heb geprobeerd pre-shading toe te passen. Eerst natuurlijk vast geplakt, heel licht plamuur- en schuurwerk, maar dat was eigenlijk niet nodig vind ik. De onderdelen passen echt heel goed, klasse voor Italeri. Voor de panel lines heb ik Vallejo (mat) black gebruikt 71.057.
Afbeelding

Hierna heb ik aircraft Gray van model master genomen (4693). Dit was echt een moeilijke kleur om te vinden. Uiteindelijk bij super-hobby gekocht uit Polen. Echt een topwebsite en service! Heel veel keus. Mijn model master is trouwens acryl, maar volgensmij is hij ook in enamel te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het resultaat mooi, alhoewel ik misschien iets te veel met aircraft Gray eroverheen ben gegaan, waardoor het pre-shading effect een beetje teniet wordt gedaan. Mijn doel was niet om een veroudering effect te creëren overigens maar om wat meer contrast te brengen in de panel lines.

Ondertussen ben ik ook begonnen met het inbouwen van verlichting in het voorwiel. Dit begon heel goed. Met een metaalboor van 2mm diameter een gat. En toen een 1mm boortje voor de bekabeling. Maar omdat het gaatje uit de hand is geboord, zat het een beetje scheef. Toen probeerde ik dat dus te repareren en zei die krak. Beetje jammer, dat wordt nog wat plamuren!

Afbeelding
Hier was die nog niet ge-krakt!!

Dan over de technische avonturen, braadbordje is besteld om te kijken hoe en wat!

Fijne avonddd

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Alexandros04 schreef:
Is parallel een heel groot probleem denk je?

Op zich niet. Als je batterijen in serie zet verhoog je de spanning, maar niet de capaciteit. Als je ze parallel zet verhoog je de capaciteit, maar niet de spanning. Je zou er denk ik wel goed aan doen als je wat parallel zet met de multimeter eens te meten of er stroom tussen de verschillende cellen loopt (en blijft lopen).

Hier nog even een klein simpele onderspanningsbeveiliging. De verhouding tussen de twee weerstanden bepaalt het niveau. Nadeel hiervan wel is dat er altijd een klein beetje stroom weglegt via de opgetelde weerstand van R1 en R2, die zou je dan vrij hoog moeten maken om leegloop hier te voorkomen.
Afbeelding

Verder ziet het er goed uit! Jammer dat je pre-shading wat is weggevallen, volgens mij moet je een paar heel sterk verdunde lagen spuiten om het effect niet teniet te doen. Maar volgens mij is het best lastig, ik heb er zelf ook geen ervaring mee :) Misschien ken je dit filmpje al, maar dit is volgens mij wel een goede tutorial.

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Dank voor het voorbeeld Bas. Wat ik probeer te doen is nét iets anders en nog minder succesvol helaas. Ik probeer namelijk het hele regelwerk te laten doen door het bordje (microprocessor). Ik meet het voltage dus via een analoge input en als het dan te laag wordt wil ik het hele setje uitschakelen. Opstarten kan dan alleen als er een externe voeding wordt aangesloten, op het moment dat dit gebeurd wordt de verbinding tussen batterij en bord hersteld en kan je weer loskoppelen (als je genoeg spanning hebt op je accu). Ik moet dus een high side switch bouwen die te regelen is met een hoog signaal. Een combinatie van PNP en NPN transistor voor zover ik begrijp (Sziklai pair). Ik heb nu alleen een PNP transistor hier liggen, maar misschien moet dit ook een MOSFET worden (ik begrijp nog niet echt het verschil er tussen om eerlijk te zijn maargoed. De transistoren waar ik nu mee werk zijn 2N2222 en 2N2907 (en heb nog IRF540 MOSFETs (N-type) liggen wat overigens een power MOSFET is en dus totaal een verkeerde keuze is).

Back to modelbouwen, heb het inderdaad volgens dat filmpje gedaan. En heb niet extreem verdund, ik heb het niet zo met verdunnen haha.

Ondertussen heb ik de motoren in elkaar gezet, tijdens het plamuren heb ik gemerkt dat het niet zo slim is om niet de naad te lijmen ( ik dacht slim te zijn en alleen de uitlijnen 'paspennen' te lijmen. Dit was een drama want met plamuur en schuurwerk druk je dan zo die naad weer soort van 'open'. Die fout ga ik lig niet meer maken!

Het spuiten wordt nog wel een kunst opzicht met afplakken en alles..

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 18:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jul, 2019 16:55 pm
Berichten: 31
Vandaag veel goed nieuws. Eindelijk heb ik mijn 'switch' werkend gekregen. Ik ben voor een Sziklai pair gegaan met een NPN 2N2222 en een PNP 2N2907. Om de 1 of andere reden moet ik de PNP ondersteboven aansluiten maargoed. Moet nog wel even de lekstroom checken om te kijken of die niet te groot is!

Er is ook gemodelbouwd! De Rolls Royce Dart motoren zijn in de verf gezet. Met panel lines en alles. Heb het gevoel dat ze iets beter zijn gelukt dan bij de horizontal satbilizers.

De panel lines:
Afbeelding

En het eindresultaat. Dit keer heb ik de laatste lagen veel meer verdund! Ik heb dezelfde kleuren gebruikt als bij de stabilizers. Zoals ik al verwacht is op sommige plaatsen het plamuurwerk niet helemaal goed gelukt omdat ik niet goed gad gelijk
md.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Aan het bouwen: Fokker F-27 Schreiner Airways Italeri 1/72
Upcoming projects:
Boeing 737-200, Canadian North (of Olympic Airways), BigPlanesKits 1/72
Boeing 737-200, Olympic Airways, Eastern Express 1/144

Gebouwd:
De Havilland Canada DHC-6, Canada Armed Forces, Revell 1/72


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dat ziet er heel strak uit. Mooie kleur, die zo op de foto spot on lijkt. Je maakt mij nieuwsgierig naar de rest!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 7:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 okt, 2015 15:01 pm
Berichten: 733
Woonplaats: Haarlem
Mooie vorderingen.

Is dit niet een oplossing voor lichtjes voor je model. De paginalink is één van de verschillende setjes die men bij hem te bestellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement