Hallo allemaal,
Hierbij alvast een stukje geschiedenis van de Mitsubishi A6M.
In Mei 1937 werden de specificaties kenbaar gemaakt waaraan een nieuwe marine jager moest voldoen. Zowel Mitsubishi als Nakajima werden uitgenodigd om een vliegtuig te ontwerpen dat zou leiden naar de uiteindelijke A6M.
De voornaamste eisen die gesteld werden aan het vliegtuig waren de snelheid en de wendbaarheid van het toestel, de bepantsering en bewapening waren van ondergeschikt belang.
Eisen die gesteld werden waren:
Snelheid minimaal 270 knopen. (Het was tenslotte een marine jager..)
Minimaal 2 machine geweren.
Minimaal 2 20 mm kanonnen in de vleugel.
2 60 kg bommen mee kunnen nemen.
6 a 10 uur in de lucht kunnen blijven.
Een radio moest ook gemonteerd worden. ( in de praktijk werden die er vaak uitgehaald en de mast afgezaagd om gewicht te besparen)
Deze eisen waren zodanig dat Nakajima zich terug trok en Mitsubishi alleen verder ging. Later werden de Zero's wel bij Nakajima geproduceerd.
Onder leiding van ontwerper Jiro Horikoski gingen ze aan de slag. Pas bij het 3e prototype konden ze de vereiste snelheid halen met de NK1C Sakae motor. En zo kwam de A6M2 tot stand!
In Japan werd de A6M2 in juli 1940 de Reisen of Zero-Sen genoemd.
De A6M2 was een zogenaamde type 0 vliegdek jager, model 11.
Marine vliegtuigen kregen type nummers gebasseerd op het laatste nummer van het Japanse jaar. In 1940 was dat het Japanse jaar 2600, vandaar de 0 oftewel Zero.
De Amerikanen gaven de Japanse jagers jongensnamen en de Zero werd voor hun de Zeke. (Bommenwerpers kregen meisjes namen)
Buit gemaakte Zero met amerikaanse kentekens
ZERO IN AKTIE
De Zero heeft tot het einde van de oorlog dienst gedaan. Hij zal denk ik het bekendste zijn geworden door zijn inzet bij de aanval op Pearl Harbour. Ook waren zij betrokken bij de aanval op slagschepen als de HMS Repulse en de HMS Prince of Wales.
De Zero's werden ook veelvuldig ingezet als kamikaze vliegtuigen.
Tot zover dit stukje geschiedenis!
Groet Paul