Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2019 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hallo bouwers,

Het wordt tijd om een nieuw project aan jullie voor te stellen.
Daarvoor de Italeri DAF XF SSC uit de stapel gehaald, beter bekend als de LadyCat Daf. De doos lag al een aantal jaren op de plank compleet met het idee hoe ik hem wilde gaan bouwen. Het zou een Masterbulk worden:

photo 482054

photo 482055

photo 485377


Zou....want in de loop der tijd krijg je nog wel eens nieuwe ideeën. Mede ingegeven door het zoeken van referentie foto's op internet kwam ik op een gegeven moment foto's tegen van een DAF XF95 SSC van Speedline. De kleurstelling staat me wel aan, en ik vind het gewoon een mooie auto. Dan verder zoeken om zoveel mogelijk info en foto's te vinden, wat nog niet meeviel. Maar ik heb inmiddels genoeg om te beginnen.
Geprobeerd om in verschillende programma's zelf decals te tekenen, maar dat werd hem dus niet. Dan uiteindelijk toch maar beslist om ze laten maken. Na ontvangst van de eerste proefdruk begonnen met passen, meten en....bouwen :brouw: :

photo 484355

photo 484356

photo 484354


Voor afdekking van het chassis gebruik ik de traanplaat uit een accessoire doos van Italeri. Deze is inmiddels ontchroomd, en wordt gewoon aluminium gespoten:

photo 484353


Omdat dit een new concept bouwdoos van Italeri is, zitten er geen interieurwanden bij. Dan maar zelf de binnenwanden bouwen, en de ruimte onder het bed dicht te maken. Eerste een mal gemaakt van dik papier, en daarna in Evergreen 0,5mm uitgesneden:

photo 485370

photo 484357

photo 485371


Ook de verstralers al aangepast zodat ze nu achter de lichtbak staan. Is allemaal nog dryft, en staat losvast met BluTack:

photo 485373

photo 485372


En als het allemaal een beetje wil gaan zoals ik voor ogen heb, moet het uiteindelijk hier op lijken:

photo 485374


De Speedline heeft geen spoiler boven op de cabine, dus andere hoekfenders bovenaan. Moet nog eens gaan bedenken hoe ik dit ga aanpassen.
Voorlopig weer genoeg te doen.


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Laatst bijgewerkt door 18wheeler op di 04 feb, 2020 22:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Nieuw project nieuwe kansen.
Het zogenaamde "nieuwe concept" van Italeri is wel een héél uitgekleed model.....nieuwprijs was minder uitgekleed. :mrgreen:
Maar dit terzijde... :lol: :lol: , het begin ziet er goed uit, en inderdaad, interieurplaten horen er gewoon in te zitten.

De hoekfenders is gezien je eerdere en huidige verbouwingen niet zo'n moeilijk klusje.
Gewoon uit 2 strippen van 0,5mm dunne plaat op maat knippen, deze op elkaar plakken en dan bovenaan mooi rond buigen.
De buitenste strip iets langer houden ivm met de bovenste bocht, en als alles droog is dan blijft de bocht er mooi in zitten.

Bij de Freightliner FSBA heb ik de zijfenders ook op deze manier gemaakt en werkt perfect.
Als het uiteinde van 1mm iets te dik is, wat ik niet denk, , dan kan je dit voor het oog aan de binnenzijde iets wegschuren, zo creëer je optisch bedrog. :wink:

Veel bouwplezier en ben benieuwd hoe het geheel er straks gaat uitzien. :brouw:

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Eddy.

Al was je eerste plan ook niet verkeerd. Ik heb nooit een "nieuw concept" kit van Italeri in elkaar gezet maar als ik de sprues op de site van Italeri bekijk ziet het er
allemaal erg simpel uit.

Je start al veel belovend met de binnen cabine.

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
Het originele "masterbulkplan" is met de tankcontainer en trailer van italeri ook haalbaar geworden :mrgreen:

Hoe ga je het aanpakken met de cabine en interieur? Achterwand eruit laten of zoals ik met mijn daf van Talke gedaan heb?

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooi project dat al voortvarend van start is gegaan!
Zo te zien komt dat best goed, succes :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2019 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Dank je jongens. Nog wat kleine aanpassingen aan de Daf gedaan.
Brede voorbanden en velgen gemaakt, en instapbakjes voor achter de deurverlengers. In het echt zitten die daar ook, en bijkomend voordeel is dat je niet meer vanaf de voorkant langs de luchthappers een loze ruimte inkijkt. De velgen zijn nog niet gelijmd in verband met spuitwerk:

photo 486152

photo 486155


Verder de aanpassing gedaan aan de zijfenders. Bedankt voor de tip Hermann :idea: , maar ik heb het toch anders opgelost. Ben nog wel eens wat eigenwijs, althans, volgens mijn mijn baas toch :mrgreen: :lol: .
Ik heb de originele topfenders verzaagd. Hier zat immers al precies de goede hoek in voor de cabine rondingen te volgen.
De linkse is een originele, de rechtse een verzaagde versie:

photo 486153

photo 486154


Nog een beetje bijplamuren en ik ben er tevreden mee.

@Danny; de interieurpanelen zitten vastgelijmd op de bodemplaat en dit geheel schuif ik er schuin langs achter in. Als laatste gaat dan de achterwand er in. Ik heb dit bij mijn TGX ook zo gedaan, en dat werkte prima.
Enne, mijn tankcontainer staat geprogrammeerd voor een volgend project :wink: .

Dat was het weer.


gr
Eddy


photo 486156

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hoi Eddy,
De Masterbulk combinatie is mooi door zijn eenvoud samen met de bulk container erachter.
De Speedliner is heel mooi door zijn kleuren schema en accesoires.
Gaat een mooie Daf worden.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Daf XF SSC Speedline
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2019 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 mei, 2010 14:55 pm
Berichten: 226
Hé..... Eddy aan de scratchbouw.
Pas op het is verslavend. :lol: :lol:

:brouw: Kees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Bedankt weer mannen :brouw: .

Bij het bekijken van de nieuwe Italeri FH en Actros heb ik gezien dat er nieuwe banden in de doos zitten. Ze zijn iets breder dan de oude rubberen banden, en het loopvlak is robuuster geworden. Maar, dit geldt dan weer voor alle banden in de doos, ook de voorbanden. Nu vind ik het nieuwe profiel voor achterassen wel doenbaar, maar voor de vooras toch iets te. Daarom maar besloten uit beide kits 2 banden te halen, en die te gebruiken voor de achterwielen van de Daf. De rubber banden uit deze Daf kit kan ik dan gebruiken als voorbanden voor de FH en MP4.
Links de oude, rechts de nieuwe:

photo 489264


Dan viel me ook nog op met proefpassen van de zijfenders, dat het chassis wel erg voorover hangt. De zijfenders hangen gewoon schuin. Mijn waterpasje erbij gehaald, en het blijkt dat de voorkant 4,5 mm omhoog zou moeten om pas te staan :? . Dit vond ik nogal veel, en heb dan nog maar wat mm gesmokkeld door wat af te halen van de pinnen die in de luchtbalgen gelijmt zitten van de achteras. Door aan de linkse kant nog wat extra eraf te halen, kon ik bovendien de tordering aan de achterkant van het chassis er ook uit halen, en vallen de acherwielen ook beter in de spatborden:

photo 489265


De ruwbouw is klaar, en we kunnen nog een laatste keer mock-uppen:

photo 489263


En dan kleur bekennen. Het interieur, bruin en creme tinten. Tamiya XF60, Humbrol 63 en Revell 314. Ik zit enkel nog te denken om het bed eventueel donker bruin te schilderen:

photo 489269

photo 489274


Het chassis gewoon standaard grijs, Humbrol 164:

photo 489268


Daarna het chassis nog eens inpakken om de acherspatschermen te spuiten, in Revell antraciet grijs:

photo 489271

photo 489272

photo 489275


Omdat het rode plastic van de cabine nogal eens durft door te schijnen bij het vernissen, maar een heel proces doorlopen om dit te voorkomen.
Eerst Tamiya Fine Primer uit een spuitbus over alles, daarna alles gespoten met Alclad Gloss Black Base, en als laatste ZeroPaints Zilver eroverheen:

photo 489267

photo 489270

photo 489273


Dan staat de cabine nu gereed voor het eigenlijke spuitwerk, te starten met het bruingrijs.
In de tussentijd kan ik rustig het chassis verder opbouwen, en de nadat de achterbrug er definitief onder zit, de naven nog aanpassen naar meer Daf style.

Tot de volgende.

gr
Eddy


photo 489276

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 okt, 2019 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Dat is een beste update Eddy, je hebt er meteen een flinke ruk aan gegeven!!
Mooie aanpassing van het chassis, al ijkt het toch alsof de luchtvering van de achteras wat opgepompd is....
Niettemin mooie vorderingen en wat een werk aan de cabine om het rode plastic eronder te krijgen, maar uiteindelijk wel met goed resultaat.
Het bed zou ik inderdaad nog een donker kleurtje geven, het is nu wel eentonig.
Er staat straks in Goes weer een prachtig model te showen. :wink: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement