Ongeveer een jaar geleden heb ik het in mijn hoofd gekregen om een reeks MiGs te bouwen, van de MiG-15 tot de MiG-31 en dan ook nog op volgorde. Ik had al een begin gemaakt maar door verschillende redenen belande het op de shelf of doom maar nu kriebelt het toch weer een beetje dus heb ik de doos maar weer opgegraven
GoedgelovigVlak na de 2e wereldoorlog was er bij de grote militaire machten grote interesse in de ontwikkeling van straalmotoren en vliegtuigen die daar op gebaseerd waren, zo ook in de Sovjet unie. De 1e Sovjet straaljagers gingen al de lucht in op 24 april 1946, dit waren de prototypes voor de MiG-9 en de Yak-15.
Mikoyan-Gurevich MiG-9Yakovlev Yak-15De MiG-9 werd aangedreven door 2 RD-20 motoren terwijl de Yak-15 werd aangedreven door een enkele RD-10, de RD-20 was simpelweg een kopie van de Duitse BMW 003 motor en de RD-10 was een kopie van de Duitse Junkers Jumo 004 motor. Beide motoren leverden minder dan 10 kN stuwkracht wat ervoor zorgde dat de prestaties van de Sovjet straaljagers achterbleef, de Sovjets hadden ook wel toegang tot de geavanceerdere Junkers 012 en BMW 018 motoren maar die waren nog lang niet klaar om gebruikt te kunnen worden. Om zo snel mogelijk door te kunnen werd er aan Stalin voorgesteld om bij de Britten de volledig ontwikkelde Rolls Royce Nene motor aan te schaffen.
Stalin was wat sceptisch, ''Welke gek verkoopt er nou zijn geheimen aan ons?'' zou hij hebben gezegd maar hij gaf wel zijn goedkeuring, gevalletje nooit geschoten altijd mis lijkt mij. Vliegtuigbouwers Mikoyan, Yakovlev, motorbouwer Klimov en nog wat anderen reisden naar het Verenigd Koninkrijk om te vragen naar de motoren, de Britten wouden op hun beurt de gespannen relaties tussen de 2 landen wat sussen en gingen akkoord. De Sovjets kochten in totaal 25 Rolls Royce Nene motoren onder de voorwaarde dat ze niet voor militaire doeleinden gebruikt gingen worden. Nu zal het niemand hier denk ik erg verbazen als ik vertel dat dat precies is wat de Sovjets deden, met de 25 Nenes ging Klimov hard aan de slag om een kopie te bouwen, dit werd de RD-45, de Amerikanen waren overigens not amused, de Britten hadden zojuist één van de meest geavanceerde straalmotoren in de wereld verkocht aan hun grootste rivaal.
Rolls Royce Nene 22,24 kN stuwkrachtKlimov VK-1 (verbeterde RD-45) 26,5 kN stuwkrachtPijlsnelMet de juiste motor beschikbaar kreeg Mikoyan-Gurevich OKB de opdracht om een geavanceerde jager te ontwikkelen voor het onderscheppen van bommenwerpers op grote hoogte, maximum snelheid moest 1000 km/u zijn met een bereik van 1200 km. Op 30 december 1947 ging het I-310 prototype voor het eerst de lucht in, prestaties waren indrukwekkend met een maximum snelheid van 1042 km/u op 3000 m hoogte. De I-310 werd in 1949 in dienst genomen als de MiG-15. De MiG-15 kon zijn grote snelheid ook gedeeltelijk danken aan het gebruik van pijlvleugels die 35 graden naar achteren gericht waren.
De bewapening van de MiG-15 bestond uit 1x37 mm Nudelman N-37 en 2x23 mm Nudelman-Rikhter NR-23 kanonnen, hiermee was de MiG-15 ruim in staat om zo'n beetje alles wat rondvloog in die tijd in een rap tempo te veranderen in schroot.
De MiG-15 werd breed ingezet door de Sovjet Unie en bondgenoten, waarschijnlijk het meest bekend is de Koreaanse oorlog waar de MiG-15 als een grote schok kwam voor de Amerikanen die tot dan de overhand hadden in de lucht hadden, MiG-15s maakte een einde aan het gebruik van de B-29 overdag en pas met de versnelde introductie van de F-86 kon er redelijk weerstand worden geboden tegen de nieuwe Sovjet jager. Uiteindelijk leden de MiGs toch redelijk zware verliezen, voornamelijk omdat latere Chinese en Sovjet piloten niet goed getraind waren in vergelijking met de 1e lichting die voornamelijk bestond uit veteranen van de 2e wereld oorlog. Uiteindelijk zijn er zo'n 13.000 MiG-15s gebouwd met nog eens 6000 in licentie gebouwd, daarmee is het waarschijnlijk de meest geproduceerde straaljager ooit, de tweezits MiG-15 UTI variant word nog steeds gebruikt door Noord Korea als opleidingsvliegtuig, 70 jaar na zijn introductie. De MiG-15bis was een verbeterde MiG-15 met een Klimov VK-1 motor ipv een RD-45.
Specs:
Mikoyan-Gurevich MiG-15bis
lengte: 10,102 m
spanbreedte: 10,085 m
maximum snelheid: 1107 km/u
aandrijving: 1x Klimov VK-1 straalturbine 26,5 kN stuwkracht
bewapening: 1x37 mm Nudelman N-37, 2x23 mm Nudelman-Rikhter NR-23
PlasticDe kit die ik ga proberen in elkaar te hameren is Trumpeter 02806 1/48 MiG-15bis, dit is één van Trumpeter's eerste kit in 1/48 en dat merk je.
Cockpit is redelijk kaal maar op zich voldoende, instrumenten paneel komt uit een Eduard setje. De klapstoel die in de kit is nogal tragisch dus die heb ik vervangen door een resin exemplaar van Pavla. Over de kleur van de cockpit bestaat wat discussie, sommigen zeggen dat dit hetzelfde is als die van Soviet vliegtuigen tijdens de 2e wereld oorlog (A-14) anderen zeggen dat dit een lichtblauwe kleur is, toevallig heeft MRP een kleur in hun assortiment (MRP-277) die dat moet voorstellen dus die heb ik gebruikt.
Trumpeter geeft je een redelijk complete Rolls Royce Ne... uhh ik bedoel Klimov VK-1 motor, hier ga je niks van terug zien dus ik alleen het broodnodige gebruikt.
Trumpeter heeft in al hun wijsheid besloten om de romp te splitsen in 5 delen, om te beginnen maar de voorkanten en de achterkant aan elkaar gelijmd, dan heb je minder kans op hoogteverschillen tussen de voorkant en achterkant. Ook de intakes aan de voorkant gespoten met Gunze GX-2 gloss black
Gevolgd door Tamiya LP-11 Silver
Klein beetje dryfitten en daar begint het gedonder al, bij de voorste helften zit nu een gat over de lengte, maar goed beter hier een gat dan een klif over de breedte
Ook het 5e deel van de romp, een insert voor de airbrakes die specifiek zijn aan de MiG-15bis past niet lekker.
Ik kan je ook al verklappen dat de rest van de panelen niet 100% passen maar ik ga de probleem stukjes 1 voor 1 langs en dan komt het vast goed....
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior