Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, heren!

Wolf73 schreef:
Dan voel ik me toch een luie bouwer

Ach, ieder z´n hobby. Ik doe ook maar wat ik leuk vind. :D

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Landingslicht

Terwijl ik met de cockpitkap aan het worstelen ben (daarover later meer) heb ik nog wat andere dingen gefixt, waaronder het landingslicht.

Afbeelding
Do17's hadden één landingslicht, in de voorrand van de linkervleugel. Bij de Frog kit is het landingslicht geheel afwezig, dus even goed op plaatjes gekeken waar het precies zat. Gat geboord in de vleugelvoorrand van 5mm. Het landingslicht ga ik dan maken van een staaf transparant plastic van 5mm doorsnee.

Afbeelding
Aan de kop van de plastic staaf een gaatje geboord. Dat stelt de gloeilamp voor. Daarna het einde zilver geverfd.

Afbeelding
Na het drogen van de verf het uiteinde van de staaf afgezaagd en in het gat gelijmd.

Afbeelding
Na schuren, plamuren en polijsten. Ik plak de lamp voor het schilderen af met een rondje tape van 4mm doorsnee, zodat de plamuurrand geheel onder de verf verdwijnt.

Afbeelding
En dan nog dit detail. Dit zijn de uitwerpopeningen voor de lege hulzen van de drie mitrailleurs in de neus. Gemaakt van een plaatje 0,1mm styreen en bijna, maar net niet, glad geschuurd met het rompoppervlak.

Nu weer verder met de cockpitkap. Grrr! :evil:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Je houdt wel van cliffhangers :lol: Wat is er dan mis met de cockpitkap?

Even simpele en elegante, overtuigende oplossing die je hebt gevonden voor het landingslicht. Ik moest even twee keer kijken hoe je het had gedaan, omdat de afgezaagde kant net de 'verzilverde' kop leek, maar toen zag ik hoe het zit. Absoluut knap bedacht en uitgevoerd. Alleen vraag ik me af of de diameter niet te groot is. Is dat specifiek bij deze nachtvliegers zo? Zo het niet toch zou kloppen, dan is het straks een kwestie van afplakken om dit te herstellen.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Gaaf weer Huib..
5mm dat is best groot op deze schaal.

Hoe ga jij te werk met het schuren...
Eerst een grove korrel passend schuren, neem ik aan en dan welke vervolgstappen, qua korrel gebruik je dan ?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Roy vd M. schreef:
Je houdt wel van cliffhangers

Ja, je moet het verhaal ook een beetje spannend proberen te vertellen! :mrgreen: (Modelbouwen is avontuur op de vierkante mm.)

Roy vd M. schreef:
Alleen vraag ik me af of de diameter niet te groot is. [...] Zo het niet toch zou kloppen, dan is het straks een kwestie van afplakken om dit te herstellen.

Ja, de diameter is te groot. Maar ik heb het afgeplakt met een rondje tape van 4mm. Dat lijkt aardig in de buurt te komen, en dan ben ik die rafelige plamuurrand ook meteen kwijt.

Wolf73 schreef:
Hoe ga jij te werk met het schuren...
Eerst een grove korrel passend schuren, neem ik aan en dan welke vervolgstappen, qua korrel gebruik je dan ?

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet precies weet welke korrels ik gebruik. Ik haal altijd nagelschuursticks bij de drogist. Die bevallen mij prima. Ik heb er één met vier verschillende grofheden, en ik heb een speciale polijststick met drie grofheden (of fijnheden, eigenlijk).

Afbeelding
Zulke dingen, dus. (Ze kijken bij de kassa wel een beetje raar, maar je moet wat overhebben voor je hobby)

En inderdaad ik begin grof en ga dan steeds een stapje fijner.
Bij glaswerk kun je het nog even nawrijven met tandpasta op een wattenstaafje als polijstpasta voor extra glans. Ofwel, huis- tuin- en keukenoplossingen. :mrgreen:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ongelooflijk, wat maak jij er veel werk van zeg! Ik geniet.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Erg mooi wat je allemaal laat zien Huib, alle kleine en grote aanpassingen en toevoegingen aan het model zien er erg goed uit. Ik moet ook maar eens naar de drogist met de E gaan denk ik, die schuursticks zien er erg handig uit. Beter in ieder geval dan die ze bij de plaatselijke drogist hier hebben.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi gedaan die lamp. Ik zou alleen denken dat het lampje in een kom zou zitten en om die reden zou ik het uiteinde van de staaf rond geschuurd hebben. Of hoort dat niet bij de lampen van de Do 17?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 12:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
FokkerFan schreef:
Mooi gedaan die lamp. Ik zou alleen denken dat het lampje in een kom zou zitten en om die reden zou ik het uiteinde van de staaf rond geschuurd hebben. Of hoort dat niet bij de lampen van de Do 17?

Ik denk dat huib met Kristal Klear nog de ronding maakt die synchroom loopt met die van de vleuegel....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk, en goede tip! Die schuursticks komen op het boodschappenlijstje te staan!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement