Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Het kan verkeren, zei ik laatst nog ergens niet meer aan drie projecten tegelijkertijd te willen werken, nu is het dan toch weer zover. :D

Op de één of andere manier spookte Normandië 1944 de afgelopen tijd door m’n hoofd en elke keer kwamen de paratroopers daar bij voor.
En omdat ik nu een Sherman aan het bouwen ben bij m’n Market Garden dio en ik iets heb met Shermans, wilde ik er ook nu een Sherman bij hebben.
Zo was het volgende project geboren.
Vandaag kwam de titel: “Armored Support”.

De achtergronden van dit project:
Dit project is geïnspireerd door de US 101st AB Division die op 13 juni 1944 een Duitse tegenaanval afsloeg ten westen van Carentan met behulp van eenheden van de US 2nd Armored Division.

De US 101st AB Division moest samen met de US 82nd AB Division in de vroege ochtend van 6 juni 1944 landen in het gebied achter Utah Beach.
Hun taak was het zoveel mogelijk ontregelen van de Duitse strijdkrachten en het veiligstellen van belangrijke wegen voor de troepen die landden op Utah Beach.
Zoals bekend landden de paratroopers verspreid over een groot gebied, wat gek genoeg juist heeft bijgedragen aan het succes van D-Day.

De M4 Sherman was het werkpaard van de geallieerden.
De tank werd niet alleen door de Amerikanen gebruikt, maar ook door de Engelsen, Canadezen, Fransen en Polen.
De Amerikaanse legerleiding had als taak voor de tanks, dus ook de Sherman, infanterieondersteuning.
Voor het uitschakelen van vijandelijke tanks werden tank destroyers ontwikkeld zoals de M10.
Dat betekende echter niet dat Shermans niet in gevecht kwamen met Duitse tanks zoals de Panzerkampfwagen IV, de Panther en de Tiger.
In die gevallen was de Sherman kansloos, mede door zijn te zwak pantser en kanon.

Voor dit dio gebruik ik deze kits als basis:

Voor de M4 Sherman:

Afbeelding

Ik heb deze kit al eens gebouwd voor m’n “Panzerschlacht” dio en nu dus nog een keer.
Inmiddels weer wat verder qua bouwen en eens kijken wat ik er nu van kan maken.
Bij de bouw gebruik ik straks een PE upgrade setje van Eduard bedoeld voor de M4A3, maar door de standaardisatie van de Amerikanen ook goed bruikbaar voor deze M4.

Ik kwam onderstaande foto tegen van deze Tamiya M4 Sherman met PE van het setje van Eduard en ook al heb ik echt nog niet een beetje de illusie dat ik dit voor elkaar kan krijgen :lol:, het is wel een mooie referentie als het gaat om het kleurverschil op de tank.

Afbeelding

Het setje gebruik ik vooral voor de PE bevestigingsstrips van de sand shields, die zitten er bij de Tamiya kit niet bij.
Wel de sand shields, maar die komen niet op de Sherman.
Bij de hull aan de voorkant kies ik voor de eendelige transmissiekap, zoals hieronder te zien op deze in Normandië uitgeschakelde M4 i.p.v. de driedelige zoals te zien op de foto met de “After Hitler” Sherman van Overloon:

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren een bestelling binnengekregen met daarin de paratroopers van Dragon.

De boxart:

Afbeelding

Afbeelding

De sprues:

Afbeelding

Afbeelding

Één paratrooper heb ik inmiddels in elkaar staan en ik ben nu al heel tevreden over het setje.
Fijne en goed te verwijderen gietnaden, behoorlijke detaillering zoals de netjes op de helmen en de gezichtsuitdrukkingen.

De paratrooper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil de grootte van dit dio beperkt houden.
De Sherman die ik bouw voor m’n Market Garden dio voor het beeld van de afmetingen van de tank op een plankje gezet en heel veel groter dan dit moet het eigenlijk niet worden.

Afbeelding

Het idee is om een dio te maken waarin de Sherman en de paratroopers op enig moment tijdens het afslaan van de Duitse tegenaanval met elkaar communiceren in het midden van de actie.

Ik wil simultaan aan dit en m’n Market Garden dio werken om wat ik leer qua spuiten en figuren schilderen bij beide dio’s toe te kunnen passen zonder dat het wegzakt.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op zo 14 jun, 2020 19:54 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
En dan is de titel alweer gewijzigd. :mrgreen:

Vanochtend in de auto op weg naar de volgende werkdag schoot een zinsnede uit de aflevering van Band Of Brothers, waar de actie inzit waar dit dio op gebaseerd is, me te binnen en die ik vond ik eigenlijk wel erg passend en beter dan wat ik zelf verzonnen had.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Ha No leaf,

Je gaat als een speer met die dio's. Over het algemeen ben ik een stille volger van je werk. Tussen je dio's zit wel inmiddels een gigantisch verschil aan kwaliteit, heel mooi om te zien. Credits ook voor het daadwerkelijk afwerken van projecten ondanks dat je er meerdere hebt lopen.
Ben erg benieuwd naar dit dio. Leuk dat je ook het beoogde setje met para's hebt gevonden.

Ik zag je search topic mbt tot dit setje van Dragon, mag ik vragen waarom je niet rond kijkt naar bijv. resin figuren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Hoi Marijn,

Noem me maar Bas hoor. :lol:
Erg leuk om je reactie te lezen.
Ben trots op alle dio’s tot nu toe, maar heb veel bijgeleerd en dat is inderdaad wel te zien.
Leuk ook dat anderen dat ook vinden.

Ben echt blij dat ik dit setje van Dragon kon bestellen, want zoveel Amerikaans spul is er niet.
In ieder geval niet waar ik naar op zoek was.
Duitse figuurtjes genoeg, maar Amerikaanse dat viel tegen.
Of ik heb op de verkeerde plaatsen gezocht. :mrgreen:

Wat betreft resin figuurtjes, nog niet in verdiept eigenlijk.
Heb tot nu toe een beetje met resin gewerkt, maar echt mijn voorkeur heeft het niet.

Vandaag de tweede paratrooper in elkaar gezet en met de eerste op de foto gezet.
Ik was aan de voorkant van de eerste paratrooper een handgranaat vergeten en een tasje.
Toen ik vandaag de foto’s maakte, zag ik dat ik de handen nog moet bijwerken.
Hier en daar zit er nog wat flash aan.

En bij de staande paratrooper kijken of ik de grote kier aan de achterzijde bij zijn linkerschouder kan vullen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 24 sep, 2019 14:30 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Ha Bas,

Ik had al een paar topics doorgezocht naar je naam, maar ik kon hem zo snel nergens vinden. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
MarijnD schreef:
Ha Bas,

Ik had al een paar topics doorgezocht naar je naam, maar ik kon hem zo snel nergens vinden. :wink:

Dat snap ik wel, m’n topics zijn niet bepaald de kortste. :mrgreen:

Ik maak inderdaad altijd m’n projecten af.
Persoonlijk kan ik er niet tegen als ik tegen een half project aan zit te kijken.
Nu ik de laatste tijd aan meerdere projecten werk, duurt het alleen wat langer voor ze klaar zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hier nog een stille volger! Ik ben benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Leuk Deef! :)

De kier bij de eerste paratrooper bijgewerkt met Vallejo putty.
Voordeel van de Vallejo knijpflesjes: klein beetje erop knijpen, met de vingertoppen in de kier duwen en de overtollige putty weghalen.
Niks meer van te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Zit in een figuurtjes flow denk ik :mrgreen:, bij de jasjes van de twee paratroopers twee kleuren uitgeprobeerd.

Dit zijn de parauniformen die ik als voorbeeld gebruik:

Afbeelding

Afbeelding

Heb nu van Vallejo green brown en US olive drab gebruikt:

Afbeelding

Het is alleen nog niet wat ik voor ogen heb.
Wil straks, zoals op de foto’s te zien is, de riemen, banden en tassen een andere kleur geven, dus misschien dat de jasjes dan ook wat anders ogen.

De jasjes van de paratroopers nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op wo 25 sep, 2019 12:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 5:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Uit welk boek komen die illustraties?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
O die putty van Vallejo kon ik niet, ziet er handig uit! Gelijk maar op m'n wishlist gezet :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 284 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement