Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dan ook alvast mijn bijdrage aan de Buddy build 100 jaar KLM. Eigenlijk vieren we dit jaar twee feestjes:

50 jaar Boeing 747, 100 jaar KLM
De allereerste 747 maakte haar eerste vlucht op 9 februari 1969. Bijgenaamd ‘Jumbo Jet’, veranderde het toestel de luchtvaartsector. Het maakte verre vluchten bereikbaar voor de massa. Het toestel was 2,5 keer zo groot als de populaire Boeing 707 en dat werd mogelijk gemaakt door een revolutionaire technologische ontwikkeling: De ‘high-bypass’ turbofan straalmotor. Door deze nieuwe technologie konden motoren twee keer zoveel vermogen leveren, terwijl het brandstofverbruik met een derde omlaag ging.

Op 6 maart 1967 maak de KLM directie bekend dat zij een koopcontract zou sluiten bij Boeing voor de aanschaf van 3 Boeing 747’s voor een bedrag van 300 miljoen gulden. In 1968, dus nog voor de eerste vlucht, lanceerde Boeing een zwaardere variant: de Boeing 747B. Daarom besloot KLM in 1969, het 50 jarig jubileum jaar, haar initiële order om te zetten in 6 747B’s: PH-BUA ‘Boeing Upper-deck Alpha’ tot en met ‘Foxtrot’.

photo 485630

Om een idee te geven van de grootte van de 747 werd op Schiphol-Oost met 100 kilo verf een silhouet geverfd van de 747. De lijn van 40 centimeter breed en 375 meter lang werd door 2 schilders geverfd. Daarna werden 46 DAF-jes in het silhouet gezet. Vanuit een helikopter (zicht vanuit oude verkeerstoren was blijkbaar niet goed genoeg) werd deze foto geschoten.

photo 485622

De tweede door Boeing geproduceerde 747-200B, zoals het toestel vanaf dan officieel werd genoemd, was voor KLM (96e 747 van de productielijn). Omat de eerste -200B (de 88e 747, N611US voor Northwest Airlines) werd ingezet voor testen in het kader van het bewijs van luchtwaardigheid, was het KLM die als eerst het nieuwe model ontving. Het tot dan toe grootste vliegtuig van de KLM, de lange DC-8, kon 195 passagiers en 72m2 vracht vervoeren. Dat werden met de komst van de 747 vergroot tot 353 passagiers en 175m2 vracht.

Citaat:
- 11 januari 1971: In Seattle vindt de overdracht plaats van de KLM’s eerste Boeing 747-206B.
- 16 januari 1971: Inschrijving in het Nederlandse luchtvaart register als PH-BUA.
- 31 januari 1971: ‘Mississippi’ land op een mistig Schiphol. Met als gezagvoerders Peter ‘Pete’ Orange (Boeing vlieger die alle KLM 747’s naar Nederland vloog), Jaap Veldhuyzen van Zanten (in de rol van eerste officier) en BWK Gerard Schoonman.
- 15 februari 1971: eerste KLM lijndienst met de 747 met als bestemming New York.


https://media2.giphy.com/media/yLPIupXM ... =giphy.gif

Citaat:
Vanaf 1971 heeft KLM totaal 45 Boeing 747-toestellen in gebruik gehad:
- 17 x 747-200B (7x ‘combi’, vernoemd naar rivieren en 10x ‘all pax’, vernoemd naar personen). Tien -200B’s (PH-BUH t/m PH-BUT) zijn begin jaren ‘80 omgebouwd naar SUD (Streched Uppper Deck) standaard waarvan twee (PH-BUH en PH-BUI) eind jaren ’90 zijn omgebouwd tot ‘full freighter’.
- 3 x 747-300 (alle drie ‘combi’),
- 22 x 747-400 (16x ‘combi’ en 4x ‘all pax’)
- 4 x 747-400ERF (‘full freightger’).

Edit: bij natellen bleek het te gaan om 18x combi en 4x all pax 747-400 (en die rekensom komt wél uit op 22 :wink: )
photo 485621

Kaping
Zondag 25 november 1973 om 21.30 uur krijgt Sjaak Risseeuw, gezagvoerder van de KLM 747 Mississippi, boven Bagdad een pistool in zijn nek geduwd. Ze zijn daarvoor opgestegen van een tussenlanding in Beiroet met 246 passagiers en 17 bemanningsleden aan boord met als bestemming Delhi en eindbestemming Tokyo-Haneda. ‘Back to Beirut’, is de eis die de kaper stelt. Het is het begin van een vreemde kaping en een zenuwslopende zwerftocht van 70 uur door het Midden-Oosten. Nog nooit waren zoveel mensen bij één kaping betrokken.

Drie Palestijnse kapers namen de macht over en dwongen de vlucht naar Damascus te vliegen. Omdat daar geweigerd werd brandstof te tanken vloog men vervolgens binnen een kwartier naar Cyprus (waar wel werd getankt) en daarna door naar Tripoli. De kapers eisten dat KLM geen wapentransporten naar Israel zouden uitvoeren (het was kort na het uitbreken van de Jom-kipoer oorlog) en dat de Nederland regering haar pro-Israëlische koerst liet varen.

Toen de kapers op Tripoli geen vrijgeleide kregen, wilden ze weer opstijgen. De autoriteiten blokkeerde de baan met voertuigen, waarop de bemanning (bang dat het toestel zou worden opgeblazen) besloot op te stijgen van de 1500 meter ‘korte’ ongebruikte noord-zuid baan. Een huzarenstukje, waar de werkelijke kracht van de B747 bleek.
Het vloog het korte stukje naar Malta Luqa airport, dat in 1973 niet was ingericht om een 747 te ontvangen. Op Malta werden alle passagiers en cabine crew vrijgelaten in ruil voor brandstof en kwam een (vrijwillige) aflossende cockpitbemanning aan boord (vliegers Koedam en hoofd vliegdienst Witholt).
De crew vloog het toestel naar Dubai en Aden, waar wel een vrijgeleide voor de kapers werd geregeld en het avontuur zonder bloedvergieten tot een einde kwam.

Van twee van de drie kapers is nooit meer iets vernomen. De derde kaper vroeg later, bij de kaping van de KLM DC-9 „City of Madrid" (3 september 1976, Nice – Amsterdam) om contact op de nemen met stewardess Annette Kiel. Hij kende haar nog van een vorige kaping…

https://anderetijden.nl/aflevering/562/ ... pi-gekaapt



Royal Blue

photo 485629
foto van de Mississippi in september 1977, net uit de paint shop.

De vlag op de staart van ‘De Vliegende Hollander’ verdween vanaf 1959, bij het veertig jarig bestaan van de KLM. Op affiches gebruikte men toen al negen jaar het ‘balls and stripes’ logo en dat zou vanaf de introductie van de eerste straalvliegtuigen nu ook op de staart zichtbaar worden: de eerste toepassingen van lichte- en donkerblauwe strepen.
Maar het ontwerp van Bureau Wasey voldoet niet: de strepen zouden aan één kant eigenlijk in een andere richting moeten lopen en de schuine strepen komen ook niet mooi overeen met de helling van kielvlakken uit de Jet-age, die dan net begint.

Dus krijgt Henrion Design Associates in 1964 de opdracht het logo aan te passen.
Frederick Henrion baseerde zijn ontwerp van de kroon op de Gestalt-wetten. De bijbehorende livery van horizontale lichte- en donkerblauwe banen werd voor het eerst toegepast in het begin van de jaren '60 met de introductie van de DC-9.

Met de introductie van de B747, tien jaar later, werden de horizontale strepen op de verticale vin verwijderd (omdat de grote vin eruit zou zien als een gigantische pyjama) en werd het KLM-kroonlogo vergroot om meer herkenbaarheid te verkrijgen. Het gevolg was een enorme witte walvis. Het zag er wel futuristisch uit, maar het was niet onderscheidend genoeg (en wit verandert snel in smerig).
Dus werd vanaf 1974, met de introductie van de DC-10, besloten het hele dak blauwe te schilderen, zodat op de steeds drukker wordende luchthavens de KLM machine direct herkenbaar zou zijn. We weten nu dat dit een gouden stap was in kleurstelling.


De Kit
De kit is de beroemde Revell Jumbo Jet ‘Show-Off’ model, voor het eerst uitgeven als H-197 in 1974. In deze brouw gebruik ik de uitvoering no.0175, met Lufthansa decals, uit 1981. In 2006 is er een heruitgave geweest van deze kit ter gelegenheid van het 50 jarig bestaan van Revell (met SAS en BA decals), maar die zitten vol bramen en flash.
De kit heeft opliggende panel lines, waar Revell voor de 747-400 modellen (vanaf 1993) gekozen heeft voor de veel fraaiere verzonken panel lines. Dat wordt dus veel scriben om er iets fraais van te maken.

photo 485623

photo 485624

photo 485625

photo 485626

photo 485627

De decal sheet komt van LPS Hobby uit Brazilie, waarmee de eerste zeven B747’s van de KLM te maken zijn. Deze waren allemaal eerste instantie voorzien van het witte dak.

photo 485628

Maar dit gaat allemaal pas van start na 7 oktober. Of iets later misschien, omdat de BB Gooneybirds ook nog de nodige aandacht vraag. In elk geval: wordt vervolgt!

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op zo 12 jul, 2020 21:49 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 sep, 2019 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik blijf dit een prachtig toestel vinden. Vraag me niet waarom want daar kan ik mijn vinger ook niet opleggen. Misschien heeft het iets met het formaat te maken want zo vind ik een Antonov of een supertanker of een cruiseschip of een Australische roadtrain ook helemaal geweldig.

Ik ga je uiteraard met belangstelling volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Prachtig VJ, jouw creaties kennende wordt dit een geweldig model. Heb exact hetzelfde model liggen met dezelfde bestemming. Ik was zelfs van plan om je via PB een aantal vragen te stellen over het interieur e.d, maar dat zal nu niet meer nodig zijn :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat wordt een mooie uitdaging. Als klein mannetje op de lagere school was de introductie van de 747 het gesprek van de dag op het schoolplein (kan je nagaan hoe oud ik ben :roll: ).
Als ik de decals goed bekijk kan er alleen de optie met het witte dak mee gemaakt worden, wat ik overigens een erg mooi schema vindt.

In mijn jonge jaren vaak mee in mijn handen gestaan, maar altijd zakgeld tekort. en zoals al benoemd, toch meer interesse in de militaire luchtvaart.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
hobbyplakker schreef:
Ik blijf dit een prachtig toestel vinden. Vraag me niet waarom want daar kan ik mijn vinger ook niet opleggen.

Die lijnen he? Kenners van de Holland Amerika Lijn hebben me ooit verteld dat er geen schip zo mooi was als SS Nieuw-Amsterdam (1938-1974) doordat deze de mooiste 'zeeglijn' had: de algemene langsscheepse lijn die hol staat, waarbij voor- en achtersteven hoger ligt dan het middendeel. Voor vliegtuigen gaat iets vergelijkbaars op. Zie de curve in de romp van de Connie, de naar beneden gebogen neus van de Caravelle, de lijnen van de Concorde, die een bijna perfecte curve van punt naar punt maakt. En de 747 heeft met haar bovendek ook zo'n mooie lijn. Als die van een welbedeelde vrouw met taille. zucht...

MarijnD schreef:
Heb exact hetzelfde model liggen met dezelfde bestemming. Ik was zelfs van plan om je via PB een aantal vragen te stellen over het interieur e.d, maar dat zal nu niet meer nodig zijn :wink:

Als jullie het leuk vinden, kan ik wel een beetje uitwijden over de interieurdetails uit die tijd? Voor zover ze mij bekend zijn natuurlijk. Het is in elk geval on-topic :wink:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 29 jan, 2021 9:39 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Geweldig onderwerp! Met jouw skills gaat dat helemaal goed komen (verheug me nu al op het interieur en de metaalkleuren). Ik word nu wel heel erg verleid om ook een 747 kit erin te gooien. Misschien een kit van Authentic Airliners als KLM Cargo variant? Wie weet...

Vintage Jet schreef:
Als jullie het leuk vinden, kan ik wel een beetje uitweiden over de interieurdetails uit die tijd? Voor zover ze mij bekend zijn natuurlijk. Het is in elk geval on-topic :wink:
Uiteraard vinden wij dat leuk VJ! :D

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Vintage Jet schreef:
Als jullie het leuk vinden, kan ik wel een beetje uitweiden over de interieurdetails uit die tijd? Voor zover ze mij bekend zijn natuurlijk. Het is in elk geval on-topic :wink:


Ja VJ, zeer graag als je dat zou willen doen! Nu moet ik eerlijk zeggen dat jouw verslagen altijd al een enorme bron van informatie zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Geweldige inleiding VJ. Leuk om te lezen dat we allemaal hetzelfde idee hebben met deze kit :D Dat verhaal van die kaping kende ik niet eens :oops: Mooi klassiek kleurenschema is dit ook, hoewel ik de opvolger wel mooier of eigenlijk unieker vind.

Succes in ieder geval.

PS: de KLM bezit (nog steeds) 6 full pax -400's geloof ik, niet 4 :wink:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Dat wordt smullen. Heel tof onderwerp VJ, veel plezier.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
de KLM bezit (nog steeds) 6 full pax -400's geloof ik, niet 4 :wink:

Even tellen dan:

PH-BFA "Atlanta" full pax
PH-BFB "Bangkok" combi
PH-BFC "Calgary" combi
PH-BFD "Dubai" combi
PH-BFE "Melbourne" combi
PH-BFF "Freetown" combi
PH-BFG "Guayaquil" full pax
PH-BFH "Hongkong" combi
PH-BFI "Jakarta" combi
PH-BFK "Karachi" combi
PH-BFL "Lima" full pax
PH-BFM "Mexico" combi
PH-BFN "Nairobi" full pax
PH-BFO "Orlando" combi
PH-BFP "Paramaribo" combi
PH-BFR "Rio de Janeiro" combi
PH-BFS "Seoul" combi
PH-BFT "Tokyo" combi
PH-BFU "Beijing" combi
PH-BFV "Vancouver" combi
PH-BFW "Shanghai" combi
PH-BFY "Johannesburg" combi

dat maakt: 18x combi en 4x full pax. Momenteen zijn daarvan de Seoul, Tokio, Vancouver, Shanghai en Jakarta nog in dienst als combi en de Guayaguil, Lima, Nairobi, Hongkong en Johannesburg als full pax. Dat betekend dat twee combi's, te weten Hongkong en Johannesburg zijn ingericht met 408 stoelen, terwijl ze ook zijn voorzien van een cargo deur. Dit omdat de oudste full pax kisten de vloot inmiddels hebben verlaten.

https://www.studiokoning.nl/Foto_22/KLM_Boeing_747.html
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... 47_400.htm
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... _combi.htm

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement