Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Normaal gesproken is modelbouw bedoeld als hobby; na een lange dag school even ontspannen aan de werkbank. Echter; dit projectje is min of meer "moeten" voor mij, aangezien het strikt gezien een schoolopdracht gaat worden. :mrgreen:

Vanuit mijn opleiding, Industrieel Productontwerp, wordt ook vrij veel gebruik gemaakt van model/prototypebouw van ontworpen producten. Meestal zijn dit vrij grove modellen, puur om verhoudingen en formaat te controleren, maar - zelfs in deze tijd - worden er aan het eind van een ontwerpproces ook prototypes voor klanten gemaakt. Natuurlijk gaat dit steeds meer met behulp van 3D-printers, maar op dit moment is dit nog steeds voor het grootste deel handwerk.

Tot nu toe heb ik op de opleiding alleen met de eerstgenoemde modellen gewerkt, maar in mijn laatste jaar wordt er nu ook aandacht besteed aan modellen van hogere kwaliteit. Modellen die dus ook bij een klant op tafel gezet kunnen worden. En laat ik nu toevallig redelijk thuis zijn in de modelbouw :mrgreen:.

De opdracht zelf is redelijk eenvoudig; maak een kwalitatief hoogwaardig model, waarbij gebruik gemaakt wordt van meerdere verschillende materialen. Functionaliteit is in dit geval niet van belang, het gaat er puur om dat er een visueel aantrekkelijk en kloppend model gemaakt wordt. Onderwerp is een vrije keuze, dit kon een bestaand product zijn, een al eerder ontworpen product door mijzelf, of ene schaalmodel.

Het onderwerp is uiteindelijk de Sonderanhänger 24 geworden; min of meer de standaard aggregaat van Duitse radio- en onderhoudseenheden in de Tweede Wereldoorlog. Ik heb dit onderwerp deels gekozen omdat ik deze aanhanger sowieso al langer wil bouwen, en deels omdat dit een niet al te complex model is (er hangt tenslotte wel een deadline aan). Verder vind ik styreen gewoon een erg fijn materiaal om mee te werken.

photo 484735

Hoe dan ook; heel veel info is verder niet over dit ding te vinden, dus deze keer wordt het een vrij korte intro:

Strikt gezien gaat het bij de Sonderanhänger 24 alleen om de aanhanger zelf; de Duitsers noemden het zelf schwerer Maschinesatz A als Anhänger (1 achs.) fahrbar (Sd. Ah. 24). Vrij vertaald betekent dit zoiets als "zware aggregaat type A, als rijdbare (1-assige) aanhanger". Voor zover ik weet werd de aanhanger zelf verder nergens anders voor gebruikt, maar nog steeds worden ze als aparte delen gezien.

De Maschinensatz A is een aggregaat die voornamelijk door radio- en onderhoudstroepen werd gebruikt. De Duitsers hadden, naast dit apparaat, nog een aantal andere aggregaten in gebruik; variërend van kleine, draagbare units van maximaal een paar 100 Watt tot zware aggregaten met een vermogen van 60kW. Deze werden vooral gebruikt door Flak-units, om de grote schijnwerpers van stroom te voorzien. De Maschinensatz A zelf levert rond de 12 kW, 200/380V, en 25 Ampère. Deze stroom wordt met een 2,7 liter, 4 cilinder benzinemotor (Phänomen Granit 27) opgewekt.

photo 484734

Verder is er eigenlijk niet echt iets over de aanhanger te vinden, maar erg spannend is het nu allemaal ook weer niet natuurlijk. Belangrijk is wel om te weten hoe groot alles nu eigenlijk is. Na hier en daar wat zoeken ben ik een tekening tegen gekomen van de aanhanger, maar hier stonden helaas geen maten bij.

Afbeelding

Echter; zolang de tekening fatsoenlijk op schaal is getekend, heb je eigenlijk maar 1 bekende maat nodig om de rest mee uit te rekenen. Bij het bekijken van foto's viel me wel op dat er ontzettend veel verschillende wielen gebruikt werden voor deze aanhangertjes, waaronder de bekende Opel Blitz-wielen.

photo 484818

Nu is dit wel een band voor gebruik op wegen, en geen off-road (Gelände)-band, maar dat maakt voor de velg niks uit. Nu ben ik ooit op het internet dit mooie boekje tegengekomen:

photo 484821

Waar iedere denkbare band/velg uit die periode in te vinden is. Google vertelde mij dat een Blitz-wiel als maat 190-20 heeft, en met deze maat kan verder iedere maat van velg+wiel gevonden worden.

photo 484819

photo 484820

Na wat rekenwerk kom ik op een maat van 14,5mm uit voor de velgmaat; de rest kan vervolgens omgerekend worden.

photo 484742

Verder ben ik nog een andere, bemaatte tekening tegengekomen, maar zoals altijd wijken de twee tekeningen toch van elkaar af. Voordeel is wel dat ik nu ook de afmetingen van de voor/achterkant heb, het zij dat de tekening volgens mij niet echt op schaal getekend is.

photo 484740

Laatst heb ik nog een bult Evergreen laten invliegen, dus er kan ook gelijk gestart worden :mrgreen:.
photo 484745

Het begin is gemaakt met het frame. Dit is een vrij simpel frame van U-profielen, dus dit was vrij snel opgebouwd vanuit Evergreen-profiel. Wel is het altijd opletten hoe het frame in elkaar komt te zitten; wanneer een balk haaks tussen 2 andere balken in zit, moet natuurlijk eerst 2x de dikte van die balk van de totale buitenmaat afgehaald worden.

De maat van het profiel is ongeveer 1,5mm; een standaard Evergreen-profiel is een stuk smaller dan dit. Achter het profiel is dus een extra strip gezet, om alles iets dikker te maken.

photo 484736

photo 484738

Daarna is het een kwestie van in elkaar lijmen en haaks uitlijnen. Ik heb hiervoor een paar kleine winkelhaken, maar iets wat ik zelf ook erg fijn vind hiervoor zijn kleine stalen blokken. Ik heb ze zelf ooit van een metaalbewerker gehad, waarschijnlijk zijn het vulblokken geweest voor freeswerk. Omdat dit allemaal zo goed als haaks is, kun je dit goed gebruiken om zaken haaks mee vast te zetten tot alles droog is.

photo 484737

Vervolgens was het tijd voor de driehoek waar uiteindelijk de trekhaak aan komt te zitten (ik heb 1-2-3 niet de vakterm hiervoor bij de hand :mrgreen:). Dit is iets lastiger, maar zolang je de hoek goed houdt, is het wel te doen. Hiervoor heb ik nog een ander handig tooltje, afkomstig uit dezelfde metaalbewerker.
photo 484739

Vanuit de tekening is de hoek vrij eenvoudig te berekenen, met het gradenboogje kunnen de profielen ook onder deze hoek afgevijld worden.

photo 484741

photo 484822

photo 484824

Bij de "driehoek" is verder ook nog een extra balk onder het standaard frame gelast, zeer waarsschijnlijk om het frame op die plek te verstevigen. Dit is een redelijk lastige vorm, en vrijwel ondoenbaar om uit 1 stuk te halen. Met een aantal losse strips heb ik uiteindelijk alles opgebouwd.

photo 484833

De basis is een strip die recht omlaag loopt, waar vervolgens een andere strip haaks op gelijmd is. Omdat deze strip "de bocht"om gaat, is deze in 2 delen gemaakt.

photo 484827

photo 484830

photo 484828

Tot slot is er nog een begin gemaakt met de bak waar de generator zelf in zit. Ik heb getwijfeld om een aantal luiken open te zetten, maar hier ben ik nog niet over uit.

Ook hier is het belangrijk om rekening te houden met de plaatdikte van het styreen; De zijwanden zijn iets korter gemaakt, omdat de voor- en achterwand nog een extra 1,5mm in totaal toevoegen aan het geheel.
photo 484826

photo 484831

photo 484825

Het wagentje hoe het er op het moment bij staat:

photo 484823

Het volgende onderdeel op het lijstje; de ophanging. Belangrijk hierbij zijn de bladveren; die zullen op de een of andere manier ook gemaakt moeten worden... :? . Gelukkig heb ik op het internet al een paar handige tips gevonden over hoe dit een beetje te doen is.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nou Tom, je gaat er echt op vooruit en dit is wel een machtig interessant project. Toch heel iets anders dan wat we tot nu van jou al hebben gezien.:)
Ik zie al een mooie start en ik zit op het puntje van mijn stoel om dit met heel veel belangstelling te volgen!

Succes! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk project dit en al lekker op weg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2019 21:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Iets dat er op lijkt heb ik vier jaar geleden op Militracks gezien.

photo 314558

Alleen het onderstel is anders. Maar dat gaat wel goedkomen, zie ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Hoi Tomska

Mooi onderwerp, en erg strakke uitvoering tot nu toe :mrgreen:

Ik heb de resin kit liggen van azimut productions (aangezien deze generator ook bij de V2 installaties werd gebruikt), maar ben er nog niet aan begonnen.....

Maatvoeringen zijn inderdaad lastig op dit soort tekeningen, omdat ze vaak niet op schaal zijn getekend maar een grafische representatie zijn van het apparaat....

Mocht je dingen willen weten zoals ze bij de kit uitgevoerd zijn, laat maar weten dan heb je een beetje vergelijkingsmateriaal (tuurlijk kunnen de maatvoeringen van het azimut model ook afwijken van de werkelijkheid)

De foto’s die je liet zien zijn van de Sd.Anh 24 die in het museum in Sinnheim staan... ben daar een maand geleden nog geweest, maar hij staat tussen de rest ingepropt, dus goeie foto’s zijn niet 1-2-3 te maken (laat staan maatvoeringen opnemen.... :cry:

Aangezien ik zelf ook nog wat aanhangers (pomp voor de brandstof) moet maken voor mijn v2 installatie volg ik dit met belangstelling!!

Overigens heb ik net de NWSL Chopper II besteld om evergreen fatsoenlijk te kunnen snijden !!

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi werk, Tomska. Knap gedaan tot nu toe. Dat gradenboogje is trouwens ook een mooi stuk gereedschap.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 16 jan, 2009 20:38 pm
Berichten: 121
Woonplaats: Gent
Hallo,

Moest het je kunnen helpen: op Missing Lynx heeft iemand hetzelfde gedaan wat jij van zin bent, misschien ben je er iets mee:

https://www.tapatalk.com/groups/missinglynx/sd-ah-24-generator-trailer-scratch-build-t318331.html

Succes alvast,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt heren, goed om te lezen dat het onderwerp ook in de smaak valt.
@Steven; dat is inderdaad dezelfde aggregaat, alleen hebben ze deze op een soort slede gemaakt. Ik meen dat die aanhanger er wel specifiek voor gemaakt is, maar de aggregaat zelf kan er als "doos" afgehaald worden en bijvoorbeeld ook achterin in vrachtwagen geladen worden.

@Tom; die Azimut-kit ken ik ook, ik meen dat Plusmodel er ook een kit van heeft, maar die is nogal prijzig... Bij de V-2's zullen ze deze dingen inderdaad ook genoeg gebruikt hebben ja, ik weet wel niet of dat ook op basis van deze aanhanger gebouwd is. Zo'n chopper wil ik ook nog ooit aanschaffen, zoiets lijkt me ontzettend handig (beter dan met de hand alles haaks proberen te krijgen in ieder geval :negeren:.

@Wouter: dat topic was ik ook tegengekomen, vooral de foto's van de echte trailers zijn erg nuttig. Het is wel oppassen met dat soort topics dat ik niet alles na ga bouwen :negeren:. Maar het is soms wel handig om even te "spieken" :lol: .

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest met een klusje waar ik eigenlijk niet echt zin in had; de bladveren. Omdat ik eigenlijk zoveel mogelijk van de trailer zelf wil maken (vanwege de schoolopdracht), moesten ook de bladveren in elkaar gefrot worden.

Een bladveer is an sich niet echt een ingewikkeld ding; in feite zijn het een hoop metalen strips die iets gekromd zijn, en vervolgens op elkaar zijn gestapeld. Vaak gaat er in het midden een grote bout doorheen om de boel op zijn plek te houden, en op verschillende plekken op de bladveer worden er een aantal beugels om het pakket strips heen getrokken.
Afbeelding

Deze complete veer kan vervolgens ook op een paar manieren aan het frame van een auto/vrachtwagen/etc... gemaakt worden; wat wel altijd is, is dat de veer op 1 punt "vast" zit ("vast" als in dit punt is een scharnierpunt; de veer kan hier alleen omheen draaien), en op het andere punt kan de veer op en neer schuiven. Dit omdat een bladveer altijd langer wordt wanneer hij inveert, en deze extra lengte moet ergens heen kunnen. Dit kan door middel van deze constructie:

Afbeelding

Of door deze:

Afbeelding

Bij deze versie is 1 kant van de veer min of meer ingeklemd tussen 2 bussen, waardoor de veer op en neer kan schuiven. Bij de Sd.Anh. hebben ze gekozen voor de laatste:

Afbeelding

Dit is overigens de achterkant van de aanhanger, bij de voorkant zit het eerder genoemde scharnier. Via het door Wouter genoemde topic op Missing-Lynx heb ik een mooi plaatje gevonden van zo'n veer.

photo 485445

Met wat handig schalen op de PC heb ik het plaatje teruggeschaald naar 1/35, en het past nog best aardig ook:
photo 485448

Door middel van een combinatie van veel meten en veel gokken heb ik min of meer de maten van iedere veer opgemeten 911 stuks in totaal, 2x). Redelijk rotklusje kan ik wel melden :lol:. De strips zijn 0,25mm dik.
photo 485447

photo 485449

Met de methode uit het eerder genoemde topic heb ik de 2 veren vervolgens opgebouwd. Ik heb iedere strip eerst ongeveer in de goede kromming gerold met een aluminium staaf, en vervolgens tussen de naaldjes geklemd. Hiermee kun je de boel ook gelijk ietwat opspannen, om alles als het ware in de goede positie te dwingen.
photo 485451

photo 485450

Het hele grapje heeft uiteindelijk in totaal een uurtje of 4 gekost, maar dan heb je ook wat :roll:. Verder heb ik ook nog het een en ander aan detail toegevoegd (beugeltjes en boutjes), en is alles op het frame gemonteerd. Hierbij is het vooral belangrijk dat de twee veren identiek zijn, anders komt de aanhanger straks scheef op de pootjes te staan. Met heel veel nameten en droogpassen is het uiteindelijk goedgekomen.

photo 485446

photo 485453

photo 485452

Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat, en uiteindelijk ook wel blij dat het klusje achter de rug is... :mrgreen:. Volgende op de planning is de aggregaat zelf; ik ga er toch voor om wat luikje open te zetten. Wel maar aan 1 kant overigens: vanaf 1 kant kijk je recht de behuizing in, waar o.a. de motor en de generator staan. Deze scratchen gaat me toch iets té ver... Aan de andere kant zijn het "alleen" het bedieningspaneel en (gokje) de koeling.
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Die veerpakketten heb je mooi opgebouwd. Ik zie er geen 911 stukken in :lol: maar het resultaat mag er zijn.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement