Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2019 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Een maand geen update! Maar het heeft allemaal niet stil gestaan.

Om te beginnen heb ik tal van kleine dingen aan de body gedaan, zoals het uitzagen van een extra luik om de deuropening te vergroten.
photo 485073

photo 485074
Ik maak het model met de deur dicht, dus hij komt ook in gesloten toestand te staan. In werkelijkheid is dit luik bedoeld om de toch al niet zo kleine cargo opening nog verder te vergroten zodat er LD-5 standaard containers geladen kunnen worden.

photo 485072
Hier is de laadvloer verlengt. Dat was even passen en meten, maar het klopt tot op de millimeter (was even spannend, maar net gepast).

Dan het interieur: Omdat het een 'what-if' model wordt, ben ik vrij te doen waar ik zin in heb! Daarom heb ik mij laten inspireren door foto's van de 'The Sched': de laatste commerciële lijndienst (scheduled service) ter wereld met een DC-3. Tot aan het verbod op het uitvoeren van deze lijndienst in 2015, was dit de service tussen Hay River (YHY) en Yellowknife (YZF) in 45 minuten over Great Slave Lake, dagelijks gevlogen door een legende: Buffalo Joe McBryan.

Ook al kan je bij Buffalo nog steeds een 28 zits DC-3 charteren en vliegen waarheen je maar wilt, 'The Sched' waar je gewoon een ticket voor kon kopen komt waarschijnlijk niet meer terug. De route wordt nu gevlogen door First Air met een ATR en de (dure) Basler zou nooit economisch kunnen vliegen op deze route. Als Buffalo ooit zelf Baslers zou aanschaffen (of de Zuid-Afrikaanse variant https://www.buffaloairways.com/index.ph ... d-for-sale), dan kan men deze eerder verwachten op vrachtcharters naar het noorden, waar geen landingsbanen zijn. Het toestel kan namelijk prima landen op bevroren meren of simpelweg op een sneeuwvlakte. Maar Of dat ooit met 32 betalende passagiers gedaan zal worden...? Wie weet als je hem zelf huurt...

photo 485078
ter referentie: interieur van C-GWIR (https://aviation-safety.net/database/re ... 20130819-0). De crash met dit toestel met 21 passagiers aan boord was de voor Transport Canada de directe aanleiding 'the sched' te verbieden.

photo 485075

photo 485076
Heerlijk contrast! Doet gewoon pijn aan je ogen. Ik heb het groen iets hoger laten eindigen, zodat ook het oranje door de raampjes nog een beetje zichtbaar is. De cargo achter in de cabine bestaat uit een kurk en wat ijsstokjes. Één van de belangrijkste redenen dat Buffalo Airways kan bestaan, is de toevoer van eerste levensbehoeften naar regio's die zonder vliegtuig niet bereikbaar zijn. Het transporteren van bouwmaterialen is daarbij een essentieel onderdeel.

photo 485077
En zo staat ze er nu bij. De vleugel-romp fairings zitten nog los en ik zit er toch over te denken hier enige rivets op aan te brengen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 16 sep, 2019 10:14 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Leuke vorderingen VJ en goed werk met die stoelen :D
Extra detailering is inderdaad wel leuk op fairings want ze zijn wel een beetje kaal..
Wat betreft het gebruik omtrent de Basler klopt je redenering wel aangezien de Basler voornamelijk op de gebruikelijke C-46 routes vliegt..
Ik zit wel eens op flightradar te turen en soms kijk ik dan ook wel een op the Northwest territories en dan kom je de Basler wel eens tegen..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2019 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Wederom prachtig VJ. Details op de stoelen zien er zeer goed uit. Handig gedaan met dat stukje gaas!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Er is weer een hoop gedaan aan de Basler, maar allemaal kleine dingen. Hierbij een update van de afgelopen twee weken.

photo 486563
Ten eerste heb ik de cockpit gemaakt. Dit keer geen PE of andere details. Nou ja, op de rode flap handel op de rechter stoel na dan. In elk geval heb ik er minder tijd en aandacht aan besteed dan bij de KLM C-47 en XC-47C, omdat bij dit model alle ramen en deuren gesloten blijven.

photo 486565
photo 486564
En omdat ik het model op een voetstuk wil zetten (in vliegende stand) moet de cockpit natuurlijk niet leeg zijn. De piloten van de Airfix Heron bieden uitkomst. Ik heb er één een uniform gegeven en de andere en leren vliegjack in de stijl van Buffalo Joe. Als je naar de arctic vliegt heb je meer aan een dikke winterjas dan aan een strak uniform...

photo 486566
Waar ik wel meer aandacht aan wil besteden is het landingsgestel met skies. Ik heb de PE nog over van de XC-47C (die natuurlijk geen wielen kreeg).

photo 486562
photo 486559

Het idee is dus om het toestel op een sokkel te zetten, alsof hij vliegt. Dan vallen de skies ook beter op.

photo 486567
photo 486568

Dit is de bijhorende inspiratie. Een aflevering van IcePilots uit maart 2011 (2e seizoen) waarin twee legendes, Buffalo Joe en Arnie Schreder, voor het eerst in 10 jaar een DC-3 met skies op een bevroren meer landen. Fantastische beelden!

photo 486560
Dit was nog even een hoofdpijndingetje. Ik wilde de binnenkant spuiten met Tamiya fine surface primer en ik had alles keurig gewassen met een sopje. Kwam de verf er toch als water weer vanaf vallen... Na een goede tip van Malair heb ik alle resin delen afgenomen met ammoniak (tandenborsteltje voor de kieren) en inmiddels hecht een eerste dunne laag Tamiya zonder problemen. Aan de binnenkant zie je nog de schade van de verf in druppels. Maar dat zal straks niet zichtbaar zijn, dus ik laat het zo.

photo 486561
poppetjes gezien? romp gesloten! Het was een gedoe om het voorste en achterste deel goed op elkaar te laten aansluiten. Uiteindelijk kwam er enig schuurwerk aan te pas om het egaal te krijgen.

volgende stap is het plaatsen van de ramen, het gronden en natuurlijk gear en props afwerken!

tot de volgende,
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Knap en dan gaat ie plots wel snel. Een ander middel wat niet zo ruikt als ammoniak is formule MC, een ontvetter beschikbaar in de schilderwinkel:

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2019 7:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar je hebt hier weer veel zorg en aandacht aan besteed, mooi verslag om te volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Beste medebrouwers: kunnen jullie mij helpen?

photo 486819
Dit is de resin spinner met bijhorende witmetaal propellerbladen.

photo 486820
De bladen zijn voorzien van 'zebra stripes', wit/zwarte markeringen die vooral bedoeld zijn om vogelaanvaringen tegen te gaan.
https://sciencenorway.no/technology-bir ... ft/1442181

photo 486818
En toen probeerde ik ze te verlijmen met behulp van meegeleverde mal. Ik heb zowel KristalKlear als gewone houtlijm geprobeerd (waar tot nu toe echt alles mee vast te krijgen was). Toen de bladen nog steeds bewogen (ze zakte langzaam naar beneden zodra ze uit de mal werden gehaald) heb ik de contactpunten voorzien van een druppeltje CA lijm. Het gevolg: bij het uit de mal halen sprongen de bladen er spontaan vanaf! Er is niets gebroken hoor. Ze komen simpelweg gewoon weer los.
Kortom: wie heeft een goede tip hoe witmetaal te verlijmen met resin? Bison contact lijm lees ik op fora, maar ik zie niet goed hoe ik druk op de bladen kan uitoefenen als ze in de mal zitten. Weet iemand een goede oplossing?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 11:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Als ik er niet meer uitkom wil ik onderstaand nog wel eens gebruiken. Waarschijnlijk helpt het ook als je de lijmvlakken wat ruwer maakt. Uiteraard geen garantie dat het voor deze toepassing werkt..... :wink:

photo 486821


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Dank je voor de tip Sjaak!

photo 487128
Die zitten nu wel vast!

photo 487126
En ik heb het ook meteen gebruikt om de PE deur aan de resin neus vast te maken. Die gaat niet meer open ;-)

Ondertussen ben ik stapje voor stapje verder gegaan met het landingsgestel met ski's.

photo 487129
Hier zijn de onderdelen volgens bekend recept chroom gespoten. De witte delen heb ik daarna met de hand geschilderd.

photo 487130
Ook een bekend recept is het flink in de poeder zetten van de banden en daarna sealen met mat lak. Daarbij loopt de poeder weer iets uit, wat (in mijn ogen) een realistisch effect geeft.

Citaat:
Volgens aflevering "Ski Plane" van IcePilots seizoen 2, is landen op ski's nog een aardige ingewikkelde onderneming. Sowieso zijn de ski's zwaar. Ze wegen per stuk ongeveer 500 kilo, dus er hangt bijna een ton aan gewicht extra aan het landingsgestel. Daarmee is het toestel erg neuszwaar. Zo erg zelfs, dat de achterste brandstoftanks als hooftanks gebruikt werden om het center of gravity binnen de perken te houden omdat deze bij een lege kist met ski's gemonteerd op of heel dichtbij de voorwaartse limiet ligt.

Ook het intrekken van het landingsgestel is een secuur klusje. De kabels houden de ski's weliswaar op hun plaats, maar als de vliegsnelheid boven de 170 km/u ligt (90 knopen) lopen de krachten op de de vleugel aan de achterkant van de ski's zo hoog op, dat ze niet langer horizontaal blijven. Het gevaar bestaat dan dat ze in de hydraulische leidingen onder de vleugel slaan.
Middels de tuimelaars, waarmee de ski's zijn bevestigd aan de wielas, kunnen de ski's een stukje omhoog en omlaag bewegen los van de stand van het landingsgestel. Als een toestel van een ijsvlakte terugkeert en op een betonnen baan gaat landen, worden de ski's iets omhoog gekanteld, zodat gewoon op de rubber banden wordt geland. In het Airfix model staan de tuimelaars naar beneden, in de stand 'landen op ijs'.

Ondanks deze bezwaren kan het toestel daarmee op ongeprepareerde ijsvlaktes landen. Als het ijs dik genoeg is natuurlijk. De regel is "Voor elke 1000 kg vliegtuig wil je 1 inch ijs." Met een MTOW van 13 ton heb je dus een ijsvloer van minimaal 70 cm dikte nodig (Bij een gemiddelde Elfstedenwinter is het ijs 15 tot 25 centimeter dik).


photo 487127
En het resultaat: een landingsgestel poot met wiel en ski. Bij de eindmontage moeten de kabels naar de ski's nog getrokken worden.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op ma 10 feb, 2020 17:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Die zitten nu wel vast!
Die komen ook nooit meer los! Dat spul werkt fantastisch (ik vind het alleen zo stinken).

Die banden zien er trouwens super uit! Dat ga ik ook eens proberen zo met dat witte poeder.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement