Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Beste mensen,

Ik heb nog genoeg werk met de drie dio's waar ik momenteel aan werk, maar in m'n hoofd zitten al langere tijd meerdere ideeën voor een nieuw project.
Wilde eerste drie kits van Dragon bestellen (Een Sherman M4 en 2 figuursetjes), maar die zijn niet leverbaar of voor een godsvermogen te bestellen op Ebay.
Dus dat gaat hem niet worden.
Heel jammer, maar helaas.

Nu heb ik een ander idee.
Ik wilde eigenlijk wegblijven bij Normandië omdat daar al zoveel projecten over gaan, maar het begint toch te kriebelen om daar iets mee te doen.
Nu vormt zich er een idee rondom een Sherman en paratroopers van de Screaming Eagles.

Paar vraagjes:

Heeft iemand ervaring met figuurtjes van Italeri?

Ik heb dit setje gezien:

Afbeelding

Qua Sherman zit ik te twijfelen tussen deze 3 Shermans:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste Sherman heb ik al gebouwd.
Die van Dragon zal ongetwijfeld de meest gedetailleerde zijn van het stel, maar ik wil die tracks niet.
Ik wil tracks zonder extended end connectors. Ik vind die dingen spuuglelijk.
Van de Shermans spreekt de M4 versie 75mm versie me het meeste aan.
Ik weet het, ik heb nogal een specifieke voorkeur.
En ik hik een beetje tegen het prijsverschil aan van de Tamiya M4 (33 euro) en de M4A3 75mm (43 euro) en de Dragon versie (56 euro).
Nu zie ik dat de Tamiya Sherman M4A3 75mm een rebox uit 2002 is en waarschijnlijk/hopelijk dus wat updates heeft gehad en dus misschien wat aan detail gewonnen t.o.v. hun M4 die uit 1990 komt.
Eigenlijk wilde ik de Dragon Sherman M4 Normandy kit, maar zie het verhaal in het begin van deze post.

Is er buiten Tamiya en Dragon een merk dat ook de M4 en M4A3 75mm heeft (en niet de M4A1, M4A4 of M4A2)?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
no leaf clover schreef:
Ik wilde eigenlijk wegblijven bij Normandië omdat daar al zoveel projecten over gaan, maar het begint toch te kriebelen om daar iets mee te doen.
Nu vormt zich er een idee rondom een Sherman en paratroopers van de Screaming Eagles.

Het lijkt me dat je jezelf hier tegenspreekt... "je wil er van wegblijven maar je wil er iets mee doen?" :roll:
Als je iets wil doen met para's in Normandië komt daar geen tank bij te pas! Het 101ste en het 82ste para van de US had geen ondersteuning van artillerie of tanks zoals andere infanteriedivisies. Die waren op zichzelf aangewezen net zoals de rangers.
Wil je die para's combineren met een Sherman zit je al een eind verder in de oorlog, maanden later na D-day!
Bij de landing op 6 juni 1944 waren er enkel infanteristen bij betrokken, tanks en ander materieel kwam pas later aan wal.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep, 2019 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Sorry Walter, maar ik denk dat je hier iets te snel reageert.

Ik zei al, ik wilde ervan wegblijven, maar ook voor mij is Normandië een periode van de Tweede Wereldoorlog die trekt.

Daarnaast zei ik ook niet dat ik iets met 6 juni wilde doen.
Ik had het over Normandië, niet specifiek de landing.
Ik ben historicus van beroep en wat je zegt, dat para’s en een Sherman pas te combineren zijn maanden na D-Day is onjuist.
Al na enkele dagen maakten de paratroopers contact met de grondtroepen.
Maar het is niet mijn bedoeling om een historische discussie te starten.

Wat het idee ook wordt, waar het me nu om gaat is de vraag die ik stelde over de Shermans en de figuurtjes.
Ik hoop dat iemand me daarmee kan helpen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Inmiddels weer wat verder gekomen met de zoektocht.

Een Sherman M4 gevonden van Asuka, maar die is ongeveer net zo duur als de Dragon Sherman M4A3.
Ik ga voor de Tamiya Sherman M4, die ik ook gebruikt heb bij het “Panzerschlacht” dio.
Niet alleen vanwege de lagere aanschafprijs, maar ook om te kijken wat ik van dit model kan maken met wat ik in de tussentijd allemaal bijgeleerd heb.
Duurdere modellen in de toekomst kunnen later alsnog.

Verder ook nog wat speurwerk verricht naar Amerikaanse eenheden tijdens Operation Overlord.
Er blijken tijdens D-Day 5 Amerikaanse tankbataljons geland te zijn.
Uitgerust met de M4 standaard versie, d.w.z. met het 75mm kanon.
Voor zover ik terug kon vinden gaat het hier niet om de Sherman DD tanks.
Daar kwam ook uit dat twee van die bataljons toebehoorden aan het Amerikaanse VII Corps waartoe ook de 82nd en 101st AB toebehoorden.

Basis genoeg naar mijn mening voor het idee uit m’n eerste post.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Even contact gehad met een forumlid en de Italeri set blijkt gemaakt uit oude mallen.

Die laat ik dus voor wat het is.

Ik vond deze set van Dragon, was die al eerder tegengekomen en als die nog te bestellen is, ga ik die combineren met de Sherman.

Afbeelding

En als die set niet te krijgen is, dan heb ik nog wel wat ideeën met een tank crew of van Tamiya of Mini Art:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
We kunnen inmiddels dit topic als gesloten beschouwen.

Hopelijk kan ik het setje Dragon para's bemachtigen, Dragon schijnt niet altijd even makkelijk verkrijgbaar te zijn.
Wel jammer, want ze hebben hele gave kits, zowel figuren als voertuigen.

Dat er van het oude Tamiya Sherman model iets moois te maken valt, laat deze afbeelding zien.
Niet dat ik er dat nu al van kan maken, maar ik wil er een upgrade setje PE van Eduard bij bestellen en dan zien we wel hoever ik ermee kom.
Maar dat is nu allemaal nog toekomstmuziek.
Eerst twee andere projecten afwerken.

Wat ik overigens bij deze Sherman heel gaaf vind, is het kleurverschil veroorzaakt door de verschillende tinten op de tank, waarschijnlijk zo gespoten en de verwering.
Bij de Britse Sherman die ik voor m'n "In The Shadow Of..." dio is dit een mooie tank ter referentie.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2019 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Hoe blij kun je zijn! :lol:

De paratroopers van Dragon besteld en die arriveren binnen een paar dagen. :)

Straks, richting het eind van het jaar als sinterklaas- of kerstcadeau of iets dergelijks de M4 Sherman van Tamiya en een PE upgrade setje van Eduard bestellen en het volgende project kan gestart worden.

Het Eduard setje is weliswaar bedoeld voor de M4A3, maar dankzij de standaardisatie van de Amerikanen tijdens WOII zijn veel PE onderdelen van dat setje ook te gebruiken op de M4.

Dit wordt dus straks de basis voor het vooralsnog naamloze dio, maar die naam komt wel :wink::

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement