Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi allemaal, ik heb meestal 2 bouwprojectjes tegelijkertijd lopen, als ik de ene even zat ben ga ik aan de andere verder. Ik heb pas een andere bouw afgerond dus mocht ik van mezelf een nieuwe starten, naast de Benz die ook op dit forum staat. Ik vind een kit starten altijd het leukste, daarom doe ik er max 2 tegelijk anders staat de hele kast vol met halve bouwsels :-)

Ik vind de wat hoekige Scania's met de Torpedo neuzen altijd heel gaaf, dus de keuze viel op de kit van Italeri die ik pas heb aangeschaft.

Afbeelding

Ik vind die "kip" erop niet heel mooi, ik vind deze trucks mooier als ze in 1 kleur gespoten zijn, bijvoorbeeld zo:

Afbeelding

Ik vind dat donkerblauw ook wel mooi dus voorlopig denk ik dat het zoiets wordt. Verder wil ik hem min of meer bouwen zoals ie in de doos zit, maar ik wil wel de lift-as omhoog zetten en ik wil wat leidingwerk en bedrading aan het chassis toevoegen. En misschien staande uitlaatpijpen erop zetten.

Ik heb inmiddels het chassis opgebouwd.

Afbeelding

Het eerste wat je trouwens moet doen volgens het boekje is de chassisbalken doormidden zagen en er een stuk van 12mm tussenuit halen... Ongetwijfeld gebruikt Italeri dit chassis ook voor andere trucks. Het is me gelukt om de balken weer netjes recht aan elkaar te krijgen, maar het is wel meteen even een sprong in het diepe :-)

Dit is de onderkant van het chassis, ik kon uit de instructies niet opmaken dat de lift-as meerdere posities zou kunnen hebben (kan aan mij liggen hoor) en daarom heb ik maar wat materiaal verwijderd om de uiteinden van de as omhoog te kunnen bewegen. Dat werkt in elk geval. Later lijm ik ze vast.

Afbeelding

Ik wilde wel eerst even uitproberen met de wielen en spatborden erop om te kijken of dat allemaal zou werken.

Afbeelding

De voorwielen bewegen, en alle wielen raken netjes de grond gelukkig.

Met de as omlaag:

Afbeelding

En omhoog:

Afbeelding

Dat ziet er wel ok uit vind ik. Nu ga ik de lucht- en brandstoftanks erop zetten om te kijken wat ik aan leidingwerk wil (en kan) doen.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Laatst bijgewerkt door jeroentsje op di 13 feb, 2024 23:26 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Het chassis is inmiddels voorzien van tanks.

Afbeelding

De motor is af en in de basiskleur "gunship grey" gespoten, ziet er wel mooi uit in die kleur. Ik ga er nog wat leidingen/ kabels aan toevoegen, en een aantal dingen moeten een ander kleurtje krijgen.

Afbeelding

Ik heb ook heel veel onderdelen van de gietramen gehaald, netjes gemaakt en in de primer gezet. Dan heb je altijd wel het gevoel dat je lekker bezig bent :-)

Afbeelding

De cabine bestaat uit een binnenkant en een buitenkant, waarbij die uit losse onderdelen bestaat. Je moet die buitenkant om de binnenkant heen bouwen, stuk voor stuk. Ik hou er niet zo van om die panelen los te spuiten en daarna in te passen en te lijmen... dat gaat zeker ergens verkeerd met een beschadiging of een beetje lijm ergens op een verkeerde plek. Wat ik wil doen is de binnenkant opbouwen, dan de buitenkant eromheen behalve het dak, van binnenaf masken en dan de cabine in zijn geheel spuiten. Daarna van bovenaf de ramen erin en het dak erop, dat zal ik wel vantevoren spuiten denk ik. Ik hoop dat dat allemaal lukt.

Wat de kleur betreft wil ik een beetje op dat donkerblauw uit komen.

Afbeelding

Ik denk dat het een mix wordt van 75% donkerblauw en 25% metallic blauw. Het ziet er wel ok uit op een lepel, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet op een wat groter stuk.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 19:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Dat ziet er veelbelovend uit. :)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Waarom niet de cabine gewoon in elkaar lijmen en het interieur er langs onder in schuiven? Zul je misschien van de vloerplaat wel iets weg moeten snijden, maar kan op zich wel. Heb ik met mijn Streamline ook gedaan...

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Korrelexpress schreef:
Waarom niet de cabine gewoon in elkaar lijmen en het interieur er langs onder in schuiven? Zul je misschien van de vloerplaat wel iets weg moeten snijden, maar kan op zich wel. Heb ik met mijn Streamline ook gedaan...


Dat is inderdaad ook een optie, maar ik vraag me wel een beetje af of ik de panelen in de juiste pasvorm in elkaar krijg. Ik ga er nog wel even naar kijken!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project Jeroen.

Ziet er goed uit allemaal. :brouw:

Wat Onne al aan geeft je kan de cabine in één keer in elkaar zetten. Dat weet ik ook uit ervaring :wink:
Maar het is jou project dus jij belist wat het beste is.


Succes verders,

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
OK, dank heren, ik ga dat als eerste optie proberen.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
De zon scheen vanmiddag toen ik thuis kwam dus meteen de spullen gepakt en naar de schuur gegaan om te verven. Ik heb een "spuitcabine" in de schuur, het nadeel van die locatie is dat je niet kunt verven als het koud en/of vochtig is. Maar binnen in huis heb ik er geen plek voor, dus weinig keuze.

Ik had de spatborden eerst mat zwart maar toen bedacht ik me dat dit een glimmende truck wordt dus ik heb er glanzend zwart overheen gespoten.

Afbeelding

Toen heb ik blauw gemixt voor wat onderdelen die wel voor de cabine zijn maar die wel los kunnen. Ik had op de lepel 50/50 donkerblauw en metallic blauw, maar ik wilde wat minder metallic dus ik heb nu 75/25 gemixt. Toen gebeurde er iets wat ik niet helemaal aan zag komen, de verf werd lichter... Mijn vrouw vond het logisch want ze zei kijk eens naar de deksels, die metallic is toch veel donkerder... En ze had natuurlijk gelijk, tsja mannen en kleuren, niet altijd een goede combi :-)

Dus, een iets andere kleur dan op de lepel, maar nu het erop zit vind ik het echt geweldig... Ik denk dat het wel wat wordt zo, in elk geval wordt het "iets anders"

Afbeelding

Dit wordt gewoon een hele grote Impreza :-)

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Heel mooi gespoten!
Ik spuit met spuitbussen en doe ik regelmatig eerst mat- of zijdematzwart op de onderdelen voordat ik ze glanzend zwart spuit. Deze laatste wil nog wel eens weglopen van de randjes en de twee eerstgenoemde hebben daar veel minder last van.
Mocht het glanzend zwart op de randjes weglopen, dan zit daar nog altijd een dekkend zwarte laag onder zodat het niet opvalt.

Als je (zoals jij ) 'n 6x2 bouwt, dan kloppen de naven in de wielen van de laatste as niet. Deze zouden zeker de helft korter moeten zijn. Ik weet in hoeverre je deze Scania kloppend wil krijgen met de werkelijkheid maar het is zo even 'n opmerking..

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Scania T143H 6x2
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
moddertrukker schreef:
Als je (zoals jij ) 'n 6x2 bouwt, dan kloppen de naven in de wielen van de laatste as niet. Deze zouden zeker de helft korter moeten zijn. Ik weet in hoeverre je deze Scania kloppend wil krijgen met de werkelijkheid maar het is zo even 'n opmerking..


Hoi Jeroen, dank je dat is een goede opmerking. Ik heb de laatste tijd wat geleerd over assen en wielen en zo, maar dit wist ik nog niet. Ik twijfelde sowieso al over de wielen die bij de kit zitten, ik vind ze niet heel mooi. Ik wist ook nog niet precies hoe alles eruit zou komen te zien maar nu ik bij deze kleur van de cabine uit kom zou een betere set wielen er wel bij passen.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement