Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Trajanus schreef:
Wat heb je trouwens een mooie intro geschreven. Als ex geschiedenisdocent op de pabogeniet ik daar extra van. Historische research vind ik een van de boeiendste aspecten van modelbouw.


Dank je wel.....het is wel altijd een tijdrovende klus, maar je komt zo wel een hoop dingen aan de weet. Want je hebt gelijk....een oude foto verteld niets over de historie van het vliegtuig, tank etc. Je kent het misschien van naam, maar de rest is vaak een groot ?.

Silenoz schreef:
.. nu nog eens aan beginnen...

Tja....en we hebben heel veel van die doosjes op/in de kast/dozen liggen :lol:

Door vakantie en het mooie weer, nou niet echt veel vorderingen te melden.
Ik heb me vermaakt met de cockpit. die is goed gedetailleerd.
Enige aanpassing zijn de riemen op de stoelen.

photo 483529
photo 483528
photo 483527
photo 483530
photo 483531

Voor het groen heb ik Vallejo air 137 US light green gebruikt, wat overeen zou moeten komen met de FS kleur die de Amerikanen gebruikten voor de cockpit. Dat moeten we dan maar aannemen vban Vallejo, dat dit dan ook zo is.

Vervolgens heb ik de plek voor de bommenrichter verwijderd (dit heb je uiteraard wel nodig bij de A26C versie), want dat verdwijnt in de neus, en ik heb die ruimte wel nodig om straks was vislood te droppen.
photo 483538

Daarna ben ik op zoek gegaan naar de juiste kleurstelling van de bomluiken en wielbakken.....nu weet ik niet of bij de Amerikanen het ook een willekeur was van welke kleur hebben we beschikbaar.
Ik had iig Zinc Chromate nodig.....vaak zie ik bij oa de Mustangs dat dat toch best groen is.....echter als ik op Zinc Chromate zoek....is dat toch meer geel dan groen. Anyway zinc Chromate op een bomluik gespoten.
photo 483539

Dan de mg's in de neus...dat waren dunne uitsteeksels van plastic. In verschillende artikelen heb ik wel gelezen dat de uitlijning van de MG's bij de Italeri/Revell kit juist is.
photo 483532
Toch vind ik dit niet niet zo mooi.
Het verschil....de orginele guns in de ene helft van de neus en een stukje messing aan de andere kant.
photo 483533

Ik heb ze zo goed als mogelijk uitgelijnd en dan is dit het resultaat.
photo 483534
Misschien niet 100% correct, maar het ziet er wel beter uit.

Tot zo ver dan maar weer.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Veel beter, die messing pijpjes !!

René

(ps, wellicht lukt het met dat ESCI-kitje van Iwo Jima, ik heb een reactie gekregen 8) )

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 8:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Stukken beter zo die messing loopjes.
Je hebt twee kleuren zinc chromate geloof ik.
zinc chromate green en uiteraard zinc chromate yellow ;)
De kleuren zijn best lastig te maken en nog lastiger om de juiste kleur te krijgen ben ik al eens achter gekomen. Volgens mij moet in de mustang de kleur groen zijn en in sommige andere vliegtuigen juist weer de gele.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2019 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Mooi scratchwerk. Een flinke verbetering. De lopen zjn een bleangrijk detail aangezien die op zo'n prominente plek zitten. De riempjes vallen natuurlijk wat minder op. Zelf was ik wel voor PE onderdelen van Eduard gegaan, die kosten ook niet zoveel en hebben weer wat meer detail, maar dit ziet er ook goed uit.

V.w.b. de zinc chromate, precies wat Markie zegt. Het verschilt ook weer per toestel dus is het moeilijk aan te geven welke nu de goede kleur is voor deze. Ik vind de kleur zoals je 'm nu hebt prima.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 21:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie vorderingen!
Knap ingekleurde cockpit.
Die neus is inderdaad een blikvanger, dus goeie toevoeging.

Stijlvol schaartje...

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep, 2019 22:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi om te zien hoe je werk vordert Barry.
Die messing loopjes vind ik prachtig staan. Waar hjeb je die gekocht want ik moet ook nog ;-)
Lijm ze je vast met secondenlijm?

groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi werk, Barry! Cockpitje ziet er goed uit. En verstandig dat je aan het vislood denkt.
Die .50 mitrailleurs zijn natuurlijk wel een beetje bovenmaats (lijkt meer 50mm zo!) Maar het lijkt me dat je daar op deze schaal wel mee weg komt. En het oogt natuurlijk wel verrekte bruut! :shock: :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Barry, mooi werk laat je hier zien!

De groene kleur van de cockpit vind ik heel mooi, ik zal ze onthouden voor als ik ook eens een US vliegtuig bouw.

De messing mitrailleurs zijn inderdaad een serieuze verbetering.

benieuwd naar je volgende update :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank voor de complimenten heren :brouw: .

Het is op archieffoto's van dit toestel dan, ook niet goed te zien of het nou geel of groen is. Ik heb een foto ergens gezien (en niet opgeslagen en nu kan ik deze niet meer vinden :? ), waar ik meen dat het geel is. Is het uiteindelijk toch fout....nou dan is het maar zo.

FokkerFan schreef:
De riempjes vallen natuurlijk wat minder op. Zelf was ik wel voor PE onderdelen van Eduard gegaan, die kosten ook niet zoveel en hebben weer wat meer detail, maar dit ziet er ook goed uit.


Klopt, maar aangezien de cp dicht is, vind ik dat minder belangrijk....bij een jet zou ik het nou wel weer doen.....noem het maar een afwijking :lol:.

Lt D schreef:
Stijlvol schaartje...

Gr
Thiery

En mijn vrouw maar afvragen waar het nou gebleven is :lol:.

Trajanus schreef:
Die messing loopjes vind ik prachtig staan. Waar hjeb je die gekocht want ik moet ook nog ;-)
Lijm ze je vast met secondenlijm?

groet,
Jan


Ik had je een pb gestuurd en voor in het algemeen...ja vastgelijmd met sec. lijm.

Huib2 schreef:
Mooi werk, Barry! Cockpitje ziet er goed uit. En verstandig dat je aan het vislood denkt.
Die .50 mitrailleurs zijn natuurlijk wel een beetje bovenmaats (lijkt meer 50mm zo!) Maar het lijkt me dat je daar op deze schaal wel mee weg komt. En het oogt natuurlijk wel verrekte bruut! :shock: :brouw:


Ze zijn inderdaad een fractie groter dan de palstic variant...buitenmaat van de messing is 0,7 mm en plastic 0,6 mm. Het oogt inderdaad lekker bruut :twisted: .

Om het bruutgehalte in ere te houden, heeft het boordgeschut is de vleugels dezelfde behandeling gekregen. Volgens Revell moet je ze eraf halen.....op een foto van de replica van dit vliegtuig, zitten ze er toch echt op. Dus ook bij mij.
photo 484579

Binnenruim van een wash voorzien....ook al zie je er straks geen r... meer van, maar voor het idee.
photo 484578
Vervolgens bommetjes geplaatst. Kon ze ook weglaten, maar dan werd het wel erg kaal.
photo 484580

Koepelgeschut hoefde volgen de bouwtekening geen lijm, je zou het dan rond kunnen draaien....nou niet dus en alsof je dat zou doen.
photo 484570
Ook het koepelgeschut met messing loopjes voorzien.
photo 484572
Het mechanisme dat onder de koepel hangt wilde ik eerst ook weglaten, omdat het geheel toch niet ronddraaide.
photo 484571
maar na droogpassinginspectie, toch ook weer erg leeg
photo 484569

Vervelend :x
photo 484573

Vervolgens de romp verlijmd, met wat hulp.
photo 484574

De passing is niet je van het, er zal hier en daar wat moeten worden opgevuld.
photo 484576
photo 484577
Met behulp van sprue-afval het eerste ruimte opgevuld, dit is zichtbaar als de neus erop gaat....tweede ruimt valt weg.
photo 484575

We gaan ons opmaken voor wat plamuur en schuurwerkzaamheden.

Tot zover deze update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Jammer dat de passing niet je-van-het is. Nu je het interieur al zo mooi in elkaar hebt zitten lijkt het me lastig om het nog netjes dicht te maken. Succes ermee maar dus! Verder ziet het er wel allemaal erg overtuigend uit.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement