Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
FokkerFan schreef:
Scherp Jelle :wink: en bedankt VJ! Welke kleur is die donkerblauwe band op het proefstukje?

Graag gedaan. Het is meteen een leuke voorbereiding voor de komende buddybuild 100 jaar KLM!

De donkere band is Tamiya XF-8 (gelijk aan Revell 56 en Humbrol 25). Dat is een 100% match met het donkerblauw van de decal. Ik schat in de ideale kleur voor de KLM donkerblauwe cheat line.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Afgezien van het feit dat je hier weer een strak model neerzet, maar dat zijn we ondertussen wel van je gewend, haak ik graag even in op de KLM kleurendiscussie.

Omdat ik me met mijn eerste KLM project bij de Buddybuild heb ingeschreven moet ik me ook oriënteren op de kleurstelling. Als groot fan van Xtracolor ben ik blij te horen dat X312 de perfecte match is voor het laatste KLM schema. Mijn vraag is nu; zijn de kleuren X301, Boeing grey (vleugels) en X317 (romp) ook exacte matches voor de 737-800?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Welk kleurenschema bedoel je dan Sjaak? De eerste op de -800, die vanaf 2004 of de huidige? Boeinggrijs zou goed moeten zijn voor allemaal in ieder geval.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik bedoel het nieuwste schema (2014), met de "dropnose". Aantekening voor mezelf; wel even uitkijken met de registratie, want nog niet alles is overgespoten.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 aug, 2019 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Voor het huidige 'KLM Cool Grey' zou ik kijken naar wat Malair gebruikt heeft op zijn prachtige A330. Voor de vleugels was dat Canadian Voodoo Grey (Model Master, Xtra Color 150, Alclad Mil-Spec of gewoon simpelweg Tamiya fine surface primer light grey met daaroverheen een gloss varnish). En de romp basis wit met één drupje zwart, zelf mengen tot het lijkt op wat je wilt zien. Ik weet ook geen verfproducent die deze tint exact heeft, dus dat kan je het beste zelf creëren. Denk ik.
Met X301 en 317 heb ik zelf geen ervaring. Maar, ik zij het al eerder: if it looks right... Wat Jelle ook altijd zegt: het is wel schaalbouw. Dus de perfecte match met de werkelijkheid kan er wel eens veel te zwaar en te donker uit gaan zien op een klein model.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Vintage Jet schreef:
........... Maar, ik zij het al eerder: if it looks right... Wat Jelle ook altijd zegt: het is wel schaalbouw. Dus de perfecte match met de werkelijkheid kan er wel eens veel te zwaar en te donker uit gaan zien op een klein model.

:brouw: VJ
Daar heb je inderdaad groot gelijk in. Ik ben nogal gemakzuchtig aangelegd en als ik een goede match kan vinden zonder te hoeven mengen gebruik ik dat graag :wink:. Ik heb op de site van de Luchtvaart hobbyshop voodo grey en Boeing grey vergeleken en die lijken wel heel erg sterk op elkaar. Weer een hobbeltje genomen......... :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
100 jaar
Op 7 oktober vieren we 100 KLM. We vieren ook dat het 21 juli exact 100 jaar geleden is dat Tony Fokker de NV Nederlandsche Vliegtuigenfabriek oprichtte. Dat was vlak voor Plesman 'zijn' Eerste Luchtvaart Tentoonstelling Amsterdam organiseerde en toen al lagen de twee heren elkaar niet: "Tussen al die Fransen, Engelsen en Italianen was Fokker als deelnemer niet echt welkom (...). Dat Hollandse bedrijf kon niet geweigerd worden. De naam Fokker was alleen te vinden op een vliegtuig dat rondvluchtjes deed." Zo was recent te lezen in een prachtig artikel in Verenigde Vleugels (een aanrader!).

Ook al nam KLM op 28 oktober 2017 roerend afscheid van de laatste Fokker (een F28 mark 070, die we ook wel F70 noemen), de liefde tussen beide heren ging niet diep. Na de spanningen rond de ELTA leverde Fokker in zijn gloriedagen inderdaad de eerste toestellen aan Plesman. Maar toen de metalen vliegtuigen kwamen en Fokker het naliet om te innoveren, moest Plesman niets meer hebben van de F20 en de F.36.
Fokker moest de ontwikkelingskosten zelf maar dragen en de samenwerking was verpest. Fokker ging bijna ten onder en er was overheidssteun nodig om te overleven...
De eerste Fokker in KLM kleuren was dan ook pas eind jaren '60 een feit, bij de introductie van de Friendship bij de NLM. Ook al vloog het prototype van de F27 in KLM kleuren, Plesman moest die kist niet in zijn koninklijke vloot. De eerste Fokker met de letters KLM op de staart was er pas weer in 1989, bij de introductie van de Fokker 100. En dat was ook al geen succesvolle 'fellowship' ;-).

Citaat:
"De zuinige bestelling van de Fokker 100 die KLM eind jaren tachtig na lang twijfelen deed, was bovendien opgedrongen door de Nederlandse regering, die probeerde het wankelende Fokker een kontje te geven. KLM wilde eigenlijk liever van Fokker af," zegt Valette. "Ze had eind jaren tachtig zowel de Fokker 100 als de Boeing 737 als een soort tussenpaus besteld.De maatschappij schrapte vier orders en schoof de geleverde toestellen door naar het Franse Air Littoral, waar KLM meteen een belang in nam. Maar de Fransen bleken een onbetrouwbare partner, waarna de toestellen als scheidings­kinderen uiteindelijk weer werden doorgesluisd naar een andere KLM-dochter, Air UK.


PH-CHN
Bovenstaande is een quote uit het parool van 28 oktober 2017. Aan het woord is Charley Valette, laatste vlieger op de Fokker 70 en mede-auteur van een afscheidsboek voor de KLM-Fokkers. Valette begon zijn carrière op de F-28 bij de NLM en zo is het bruggetje gemaakt naar de Fellowship PH-CHN: een van de 7 toestellen die voor de NLM hebben gevlogen. PH-BBV en PH-SIX waren tijdelijke inhuur toestellen, de vaste vloot bestond uit PH-CHB, PH-CHD, PH-CHF, PH-CHI en na het verongelukken van de laatst genoemde was de PH-CHN haar vervanger.

photo 483700
Jaren '80 NLM Cityhopper kleuren

photo 483702
Vanaf 1991 veranderde de naam naar KLM Cityhopper.

Citaat:
PH-CHN s/n 11176
Fokker F28 Mark 4000 Fellowship

- 14.07.1982 Fokker BV, Schiphol-Oost. PH-EXU
- 03.08.1982 KLM NV, Amstelveen. PH-CHN "Belfast"
- 10.06.1996 Aircraft Financing and Trading BV, Amsterdam.
- 11.06.1996 Air Ostrava (basic Cityhopper kleuren) OK-MEO
- 06.02.1997 Merpati Nusantara Airlines, PK-MSX
- 21.07.1998 Montenegro Airlines, YU-AOI
- 20.07.1998 Inschrijving doorgehaald.
- 14.06.2000 als N800DH opgeslagen op Woensdrecht.
- 13.06.2014 overgedragen aan de Aircraft Maintenance & Training School te Hoogerheide als lesmateriaal voor studenten


photo 483703
voorbereidingen voor plaatsing in de hal van Aircraft Maintenance & Training School. Door het verwijderen van staat, rechter vleugel en rechter motor is waarschijnlijk het misverstand ontstaan dat het gehele toestel is gesloopt. (foto: Pieter van 't Hof, Woensdrecht, 3 juni 2013)

photo 483704
Hier staat de PH-CHN rechts op de foto.

En de eindfoto's:

photo 483695

photo 483697

photo 483696

photo 483694

photo 483693

photo 483698

photo 483699
En met haar partner in crime in het Europese luchtruim van de jaren '80, de DC-9.

De F-RSIN kit is een prima 2nd best als de Authentic Airliners resin kit niet leverbaar is. Er moet wel het een en ander aan verbeterd worden, met de neus als meest opvallende deel. Ik ben over het merendeel tevreden, maar de neussectie is en blijft iets te lang. Ook na mijn aanpassingen.
Op naar meer moois in de budy build '100 jaar KLM'!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Heel erg mooi geworden! Ik vind je panel lines ook erg goed gelukt in het witte deel. Heb je daar een lichtgrijze pin wash o.i.d. overheen gedaan?

Top resultaat, had zo al in de buddy build gekund :lol:

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het wel een lief, geinig vliegtuig. Ik vind die grote bakken imposant, maar mag hier graag naar kijken.

Leuk model geworden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Prachtig modelletje geworden, was weer een genot om te volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement