Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jul, 2019 8:01 am
Berichten: 14
Beste modelbrouwers,

Wij, Nikki en ik (Huub) willen een model gaan maken van de DAF bus DAM 154 uit 1965 die bij het Nationale Busmuseum in onze woonplaatst staat en verhuurd wordt.

https://myalbum.com/album/BXJAbXY7fKqZ

We keken er al van op dat er van bussen weinig bouwdozen bestaan. De Engelse dubbeldekker en de Franse Parisiëne komen we op onze zoektochten regelmatig tegen (en uiteraard plenty VW bussen :) ) maar dat is het dan wel. Een bestaande bus ombouwen zit er dus niet in.

Dat wordt dus alles zelf bouwen en dan op schaal waarin wielen en banden beschikbaar zijn. Deze zijn er wel in 1:14 voor vrachtwagens, en dit is ook de schaal waar Nikki graag een model in zou hebben. Ik denk meer aan 1:24 omdat daarin veel meer bruikbare onderdelen vindbaar zijn.

Nu heb ik wel wat ervaring in het maken van bouwdozen en met zelfbouw in styreen (ps) maar gezien de ronde vormen en de gebogen raampartijen zal dat geen makkie worden.

Is het een goed plan om hier bij de rubriek 'vrachtwagens' een topic te starten in de hoop dat er mensen zijn die op afstand mee willen denken?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Nikki en Huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ga eens te rade bij Zeger (Van Hattum), die kan je waarschijnlijk wel op weg helpen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jul, 2019 8:01 am
Berichten: 14
Dankjewel voor de reactie. Voordat ik echter een meester aan de mouw trek, wil ik liever eerst proberen langs deze weg op wat algemene vragen antwoord te krijgen. Nikki en ik zijn het erover eens dat 1:24 te klein is en 1:10 de maximale grootte is.

Zo ben ik steeds al op zoek naar juiste 'kant en klare' wielen. Twee voorwielen en twee dubbele achterwielen, passend bij de bus (zie foto in vorig bericht) en op geschikte schaal. Heb ik die, dan bouw ik de bus er omheen.

Er zijn wel wielen plus banden te koop in 1:14, maar die zijn voor r.c. trucks en vaak van aluminium, dus prijzig. Het mag ook van kunststof zijn. Of 3D print... Bij deze nog een poging om wat wijzer te worden hieromtrent. Tips gevraagd. :)

Tekeningen van de bus zijn er niet. Ik heb het Nationaal Busmuseum en het Dafmuseum erom gevraagd, maar helaas. Wel kan ik terecht in de werkplaats van het busmuseum om zo nodig alles op te meten en te fotograferen. Zelf een tekening maken, het kost me wel veel tijd en moeite, maar dat gaat wel lukken.

Op wielen na heb ik alle materialen en gereedschap in huis, tot verf, chrome en polished aluminium aan toe. Airbrush en decalpapier staan paraat om er een mooie bus van te maken. Maar zover is het nog niet. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 aug, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Klinkt als een flinke uitdaging.

Wellicht kun je eens een balletje opgooien bij Hessel Hamstra (actief bij de vrachtwagens). Die is bedreven in 3D-materiaal.
Een ander alternatief is Erik Olijnsma, hier bekend als 'Erik O'Lynn'. Niet zo actief meer, maar doet nog wel heel veel modelbouw en ik weet dat ook hij fanatiek bezig is met 3D.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 9:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jul, 2019 8:01 am
Berichten: 14
Ook bedankt voor je reactie. Ik heb nu drie namen van mensen die mogelijk kunnen helpen. Het lijkt me dat ik deze personen maar eens een PB moet gaan sturen. Lukt een en ander dan open ik binnenkort wel een bouwtopic onder 'vrachtwagens'.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 9:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik kan je enkel maar succes wensen, zelf ben ik geen autobouwer maar een dergelijk project waar je een model uit het niets ziet groeien vind ik altijd machtig interessant om te volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi,

misschien ook een idee om Sebastiaan "SAModelbouw" een pb te sturen.

Hij heeft ook het één en ander gebouwd in groepsvervoer.
klik


Succes met dit bijzonder project :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ook JohnH is redelijk bedreven in het bouwen van (antieke) vrachtauto's met vaak ronde vormen. Hier bijvoorbeeld: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=51082#p995309

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2019 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jul, 2019 8:01 am
Berichten: 14
Dank voor de reacties, maar we zijn er uit dat we de bus 1:14 gaan bouwen. We openen een nieuw topic bij bouwverslagen vrachtauto's.

We hopen jullie daar weer terug te zien.

Nikki en Huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement