Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2019 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
malair schreef:
Wow, bijna twee maanden sinds de laatste update. Dat is niet des Martijns, maar was even niet in de gelegenheid om actief te modelbouwen vanwege allerlei drukke zakelijke en privé redenen. Gelukkig wordt het nu weer wat rustiger dus wordt het weer eens tijd voor een update.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat met jou en je gezin, ondanks de drukte. De vorderingen waren zeker het wachten waard! het ziet er strak uit. Welke wit gebruikte jij ook al weer? Het heeft een mooie zijdeglans uitstraling die goed past bij airliners.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jul, 2019 14:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt zo ver heren.

Vintage Jet schreef:
Welke wit gebruikte jij ook al weer? Het heeft een mooie zijdeglans uitstraling die goed past bij airliners.
Ik gebruik al jaar en dag Tamiya TS-26 Pure white. Gemakkelijk aan te brengen, droogt snel, vergeelt (tot nu toe) niet en is volgens mij een goede airliner wit.

Vintage Jet schreef:
Waarom maak je er niet de BZO van? De historie van dat toetel is toch bijna niet te weerstaan...?
Je hebt achteraf gezien helemaal gelijk. Het gaat de BZO worden!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2019 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Begint er al mooi uit te zien! Wel een karakteristiek model, mooi om te zien.

Ga je die zwarte rookpluimen er ook bij modelleren? :lol:

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 aug, 2019 9:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bas_ schreef:
Ga je die zwarte rookpluimen er ook bij modelleren? :lol:
Haha, dat zou wel mooi zijn! Er zijn overigens wel mensen die het rook bij landen hebben nagebootst (https://www.airlinercafe.com/photo_7124.details.large)

Ik heb ondertussen niet stil gezeten. Het landingsgestel is ook af, dus hij kan op zijn pootjes gaan staan! Het landingsgestel is een stuk gedetaileerder dan bij de kit van F-RSIN.
photo 481503

photo 481504

De flightdeck decals zitten er op! Ik heb eerst de decals van 26 gebruikt en daarna de decals van Authentic Airliners eroverheen. De reden is dat er bij het op één na laatste raampje een groene rand omheen zit. Ik kan overigens de raamdecals verder niet gebruiken, want de spacing tussen de raampjes bij AA is groter dan bij 26, waardoor deze niet gelijk lopen (de raampjes van 26 zitten op de cheatline gedrukt). Tevens hebben de leading edges hebben een metaalkleur gekregen en ik heb een begin gemaakt met de metaal delen van de motoren (hier gebruik ik metaalkleurige decals voor)
photo 481841

Verder moet de motoren. Deze hebben een typische donkere band bij de exhaust. Weet iemand wat dit is? Ook heb ik de vleugels alvast wat weathering gegeven.
photo 481842

De cheatline is aangebracht. Deze moet namelijk eerst zitten, alvorens de stabilo's gelijmd kunnen worden (dat is een stuk gemakkelijker op die manier). ZIen jullie trouwens wat een aparte vorm de deuren hebben?
photo 481843

En dat is de status op het moment. De motoren moeten nog diverse metalen decals krijgen, de rest van decals moeten er nog op, de stabilo's moeten nog gelijmd worden, er moet nog wat meer verwering komen, en her en der moeten er nog wat details (zoals de antenne's) aangebracht worden.

De volgende keer denk ik al de eindfoto's!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 aug, 2019 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooi werk, maar de deuren zijn wel erg groot vergeleken met ''the real thing''

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Prachtige vorderingen! Gaat er goed uitzien. Dank voor de tip over het wit: ik heb het direct toegepast bij de F28 (tot nu toe gebruikte ik Inspire voor basis wit).
malair schreef:
Verder moet de motoren. Deze hebben een typische donkere band bij de exhaust. Weet iemand wat dit is?
ZIen jullie trouwens wat een aparte vorm de deuren hebben?

De band die je ziet is de annular exhaust, die vaak niet werd mee geverfd. Direct hierachter zaten de reverser buckets. Door de hete uitlaatgassen (de CV-990 is een van de weinige toestellen die reverse in flight mochten gebruiken!) had schilderen van de annular exhaust weinig zin, ook al zijn er zijn voorbeelden van uitzonderingen.

In veel opzichten is de CV 990 een baanbrekend toestel geweest en zijn bepaalde ontwerp filosofieën de basis geweest voor de huidige standaard. Oude generaties turbojet motoren maakte gebruik van waterinjectie om meer vermogen te genereren. De General Electric CJ-805-23 motoren van de CV 990 hadden in plaats daarvan een extra turbine stage en fan achter de core engine. Een ‘perifere bypass’ (de openingen is opvallend zichtbaar in de engine inlet) zoog extra koude lucht aan die om de core engine heen ging, maar wel via de extra fan liep. Uniek, want daarmee zat het voornaamste stuwdruk genererende element achter in de motor en niet voorin!

Hiermee werd feitelijk de eerste turbofan motor commercieel toegepast, waardoor het vermogen toenam en het algemene verbruik van de motor met ongeveer 40% werd gereduceerd. De toegevoegde koude lucht leverde ook een geluidsreductie op (van extreem, naar iets minder extreem). Het is eigenlijk een oer-versie van de bypass die tegenwoordig standaard is, maar die nog effectiever bleek wanneer de fan voor de core engine werd geplaatst. Dat heeft dan weer te maken met de meest ideale positie van lage en hoge druk compressors. Google maar eens op ‘Bluckets’.

photo 481945

Wat betreft de vreemde vorm van de deuren: het zijn ‘plug in’ type deuren, of te wel: een deur die is ontworpen om zichzelf af te dichten door gebruik te maken van het drukverschil. De hogere druk in de cabine drukt de deur in de sponning, waardoor deze goed afsluit en onmogelijk geopend kan worden in de vlucht.
Om praktische redenen draait de deur wel naar buiten open en daar hebben constructeurs een uitdaging: hoe krijg je een deur die met druk niet door de sponning kan wel geopend door diezelfde (kleinere) opening?

De wigvorm bood de oplossing: de deur werd bij het openen iets opgetild, waardoor de smalle onderkant door de bredere bovenkant naar buiten kon draaien. Zoek maar eens een plaatje van zo’n deur open, dan valt het direct op. Geniaal bedacht. Alleen bleken bij latere tests dat versmallingen in de onderkant van de deuropening niet handig zijn bij evacuaties. Bij de B737 en soortgenoten is het tegenwoordig zo opgelost dat de deur naar binnen springt, iets kantelt en vervolgens om een ​​as in het midden van de opening draait en dan zijwaarts naar buiten beweegt. Ook vrij ingenieus bedacht overigens...

Bronnen: Flight okt 1959, Flying Magazine sep 1961

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 09 aug, 2019 0:20 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 23:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
SNAFU schreef:
Mooi werk, maar de deuren zijn wel erg groot vergeleken met ''the real thing''

Gerhard


Valt wel mee denk ik :wink:

photo 481943

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Ja inderdaad, zit dus verschil in tussen de linker en rechterkant...... :mrgreen:

Gerhard

photo 481971


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 10:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
De band die je ziet is de annular exhaust, die vaak niet werd mee geverfd.
Bedankt wederom voor je uitgebreide uitleg VJ! Ik ben al veel wijzer geworden tijdens dit draadje.

Jawel, hij is af! Snel even wat foto's tussen de buien door:
photo 482586

photo 482585

photo 482584

photo 482583

photo 482582

photo 482581

photo 482580

photo 482579

photo 482578

photo 482577

photo 482576

photo 482575

photo 482574

photo 482573

Zoals altijd is de kit van Authentic Airliners weer een absolute aanrader. Deze is in dit geval echt veel mooier dan de F-RSIN kit. Met de decals ook weinig problemen, alleen waren de logo's van de motoren aan stuurboordzijde verkeerd in spiegelbeeld afgedrukt. Dat is gelukkig gemakkelijk verholpen door de decals simeplweg om te draaien (geen witte achterkant met laserprinted decals, dus dat is mooi). Ook zitten er bij de staart aan stuurboord zijde twee raampjes teveel gedrukt (dat is bijna niet te corrigeren, dus dat heb ik maar zo gelaten).

7 oktober begint de KLM Buddy Build en mijn (eerste van vele) bijdrage wordt de BAC1-11 (daarna pas de 767). Maar om nu nog twee maanden te wachten.... Daarom doe ik eerst nog een tussendoortje in de vorm van de Antonov 74TK-300D van PAS models in de kleuren van de Oekraïnse overheid (zou redelijk snel moeten kunnen aangezien het niet zo'n spannende model kit is met een relatief simpele livery).

Bedankt voor het kijken en graag tot de volgende keer!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 aug, 2019 15:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Nou, dat is een mooie ''Airliner'' geworden.....petje af..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement