Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 aug, 2019 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 jul, 2019 23:37 pm
Berichten: 15
Beste hobbyisten,

Ik kreeg van een medehobbyist om over te stappen op Vallejo Air. Ik gebruik nu Revell enamel verven met colormix en daar heb ik nog redelijk wat van nodig als ik een model maak. Ik maak de kwasten er mee schoon, de airbrush, mijn handen etc. Bovendien gaf een winkel me aan dat het ook niet zo'n beste combi is voor mijn Fengda airbrush ivm pakkingen die dan gaan lekken e.d. Ik ben de optie dus nu aan het onderzoeken maar wil wel even weten waar ik aan begin. Binnen no time ben ik weer 100,- kwijt aan allerlei verf zoals met de Revell ook, potje hier, potje daar. Model van 15,- kopen en dan nog even 20,- aan verf bijbestellen omdat je de kleuren niet hebt. Voordat ik over stap wil ik dus wel graag even weten waar ik aan begin.

Voordeel van Vallejo Air zou zijn dat je het met water kan schoon maken, er af halen als iets mislukt is etc. Ook dat het heel snel droogt en je dus snel verder kunt.
Nu zie ik in een filmpje op YouTube van Vallejo dat deze verf Ready to Airbrush is vanuit het potje maar dat je toch Vallejo Airbrush thinner kan gebruiken.
Het snel drogen kan ook een nadeel zijn, en zorgen voor sinasappel effect. Daarvoor hebben ze dan weer Vallejo Airbrush Flow Improver.
Ok prima, als je daar allemaal niet zo veel van nodig hebt en je kan de spuit en je handen e.d. gewoon met water schoon maken dan klinkt dit heel interessant en veel voordelen hebben. Klopt dit verhaal tot nu toe?

Dan het volgende..... ik heb inmiddels een beetje leren werken met de revell spullen en in ieder geval geleerd dat niet alle merken e.d. met elkaar te gebruiken zijn.
Ik gebruik nu Tamiya cement lijm, Humbrol decal fix en humbrol panel line washer. De lijm wil ik blijven gebruiken maar de decalfix en panel line washer ben ik iets minder tevreden over. Ik wil over stappen op Micro-set en Micro-Sol voor de decals en Tamiya Panel Wash lijkt me een goed werkend product. Ik zag echter dat die Panel Line Wash van Tamiya een Enamel Thinner nodig is om het model schoon te maken van overschot en vlekken bij de aanbrengpunten na gebruik. Hoe compatible zijn deze producten met Vallejo Air.

Nog een vraag m.b.t. de afwerking van deze lak. Bij Revell heb je de optie om kleuren in Mat en Zijdemat te bestellen.
Ik denk nu dat dit bij Vallejo altijd bereikt wordt door met een Vernis af te werken. Klopt dat? Zoals ik het nu begrijp moet je de basis lak altijd sealen met Vernis.

Tot slot, ik kan het niet heel goed terug vinden maar welke primer kan je het beste gebruiken bij Vallejo Air?
Dank alvast voor iedereen die wil antwoorden.

Groet,
Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik spuit voornamelijk met Vallejo. Daarnaast Revell aqua (vierkante potjes). Voordeel, het stinkt niet en je gereedschap is schoon te maken met water of airbrushcleaner (van de ASA = Airbrush Service Almere).

Vallejo air (zwarte dop) kun je in principe rechtstreeks gebruiken, al wil in inderdaad wel eens één of twee drupjes flow-improver of een reducer gebruiken. Sinaasappelhuid kan, maar kun je voorkomen door wat te expirementeren met de druk. Ik spuit met een vrij lage druk (1 tot 1,5 bar), maar ben niet zo bedreven als andere bouwers hoor.

Revell aqua verdun ik met alcohol om het lekker te spuiten, schoonmaken gaat op dezelfde manier.

Gebruik je Vallejo, dan kun je ook het beste hun primers gebruiken.

Revell en Humbrol hebben inderdaad de keus uit glans, zijdemat of mat. Echter is het verstandig om na je verflaag een glanzende laklaag aan te brengen, dit is beter voor de hechting van de decals en het voorkomt lucht onder je decal (silvering). Bij glans zou je direct de decals aan kunnen brengen, maar ook dan breng ik een laklaag aan. Na het aanbrengen van de decals, kun je deze sealen met een glanzende, matte of zijdeglans laklaag, al naar gelang je afwerking.

Bovenstaande zijn uiteraard mijn bevindingen na een aantal jaren 'geknoeid' te hebben. Andere bouwers hebben wellicht andere ervaringen, inzichten.

Voorbeeld met Vallejo air, primer van de Action (spuigbus) maar dat kan problemen geven indien je af moet plakken. Glanzende laklaag van Action, matte lak van Vallejo.
photo 440527

Voorbeeld met Revell aqua (rood en blauw, het witte is hoogglans uit een spuitbus van de Action), primer van de action. Glanzende laklaag van de Action, na decals afgelakt met glanslak Action.
photo 480480

Voorbeeld met Revell aqua en primer van Vallejo, glanzende laklagen wederom spuitbus Action:
photo 465420

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 8:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Zoals René reeds zei zal iedereen wel zo zijn voorkeuren en ervaringen hebben, zelf ben ik waarschijnlijk een beetje vastgeroest in oude gewoonten want ik gebruik - op een paar uitzonderingen na - uitsluitend Humbrol en Tamiya. :)
Betreft Vallejo... ik zou zeggen: doe een kleine investering voor een paar potjes en ga ermee aan de slag op een oud model of een plastic fles o.i.d. en kijk hoe en of het je bevalt. Valt het je tegen, tja, we hebben allemaal "leergeld" betaald en wel eens een foute investering gedaan... bevalt het je wel dan kan je verder investeren in meerdere kleurtjes. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik ben zelf net (+/- 3 weken geleden) begonnen met airbrushen, na 10 jaar enamels gekwast te hebben.

Ik heb ook een Fengda en heb een paar weken geleden mijn eerste flesjes Vallejo Air gekocht. Hier heb ik de Primer, Thinner en Airbrushcleaner van Vallejo gelijk bij aangeschaft. De enige ervaring die ik nu heb zijn de laag primer en 3 kleurlagen op mijn huidige modelletje. Tot nu toe ben ik erg enthousiast, het laat zich inderdaad ook makkelijk schoonmaken.

De afgelopen 10 jaar een aardige collectie enamels opgebouwd, dat zou zeker wat geld gaan kosten zou ik dat in één keer vervangen voor Vallejo air. Maar zoals je zelf ook al zegt, koop ik per nieuw modelletje de bijbehorende verfjes opnieuw dan is het wel te overzien. En de thinner, cleaner en primer doe je toch ook wel weer een paar modelletjes mee.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Al een paar jaar doe ik best veel met Vallejo. Echt heerlijk werken, maar het is wel kwetsbaar als het opgedroogt is, dus wel een laklaag eroverheen spuiten. Daar heb ik al veel verschillende merken voor gebruikt, zonder problemen.

Zoals al eerder is gezegd, koop gewoon even een potje zwart en rood, die kan je altijd wel gebruiken. En de ervaring die je daarmee krijgt kan je doen beslissen om af en toe een flesje erbij te kopen.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement