Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2019 16:57 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels was het model weer afgeplakt (inclusief de-icing boots) en de bovenkant voor de grote hitte al geschilderd met Humbrol 127 . Vandaag heb ik met potlood daarop (min of meer) het camouflage patroon zoals dat in de bouwinstructies zat overgenomen.

photo 481532

En in etappes het ingevuld met Humbrol 125.

photo 481533

De verf in het potje was erg dik; die is dus wat verdund met terpentine.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 14:09 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vlakjes achter de motoruitlaten geschilderd met Vallejo steel.

photo 481597

Hier en daar is nog wat retoucheerwerk nodig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 13:20 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het model afgetaped voor het schilderen van de de-icing boots.

photo 481988

Inmiddels heeft Hugo ook de nieuwe propellers getekend en een setje van vier op Shapeways gezet.

photo 481991

Morgen bestellen, ben benieuwd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 19:37 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Als ik naar foto's kijk (en trouwens ook de maatschets, die met de kit komt), dan is de wielkast van het neuswiel veel te lang en loopt hij te veel door naar voren.

photo 482111

Ik heb dus het voorste deel maar dicht gemaakt met een stukje styreen.

photo 482109

Ik heb neuswiel deuren gemaakt uit 0,5 mm styreen. Overigens laat ik het verfrandje mooi zitten, dat benadrukt een beetje de knik in de romp, die in het model geheel ontbreekt.
Verder zijn nu ook de de-icing boots geschilderd.

photo 482110

Er was hier en daar nog wel wat correctie nodig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 4:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
robh schreef:
Als ik naar foto's kijk (en trouwens ook de maatschets, die met de kit komt), dan is de wielkast van het neuswiel veel te lang en loopt hij te veel door naar voren. Ik heb dus het voorste deel maar dicht gemaakt met een stukje styreen.


Hallo Rob,
Is dat niet een zelfde situatie als bij deze brouw? https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 6&start=80
De neuswiel kast lijkt door te lopen tot de radome, maar de voorste deuren zijn alleen open tijdens gear transition.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 8:23 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
De neuswiel kast lijkt door te lopen tot de radome, maar de voorste deuren zijn alleen open tijdens gear transition.

Klopt, maar dat zou geen reden hebben moeten zijn voor Welsh Models om zo'n grote wielkast in de neus uit te sparen; ik denk dat niemand het model bouwt met de wieldeuren "in transitie".
Overigens zijn ook bij deze kit alle wielstellen (neus en hoofd) te breed, de overgang van white metal naar resin heeft geen verbetering gebracht. Ik denk niet dat ik weer door de hele cyclus van "wielversmalling" heen zal gaan. Nog maar eens over nadenken.
Ik moet eerlijk zeggen, dat de bouw van de 50 een beetje is weggezakt; is tenslotte alweer drie jaar geleden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 aug, 2019 14:48 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het onderstel (vervolg). Eerst maar even wat maten. Breedte wielkast voor het hoofdlandingsgestel 3,5 mm, breedte onderstel met wielen 5,8 mm. Breedte wielkast neuswiel 3,2 mm, breedte neusonderstel 4,6 mm. Ik heb de hoofdwielen aan de binnenzijde afgeschuurd van 2,1 mm naar 1,7 mm, dat bracht samen met het inkorten van de assen de breedte van het hoofdlandingsgestel naar 4,8 mm. Nog steeds te breed, maar als ik de wielen nog smaller maak gaan de verhoudingen verloren.

photo 482297

Het zijn dus niet alleen de wielen, maar ook de landingsgestelpoot die te dik is. Het neuswiel laat ik wat het is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 15:15 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik had het model al een laagje glans gegeven, dus alles was klaar voor de decals. Voor de zekerheid hadden de decals al een extra coat Liquid Decal Film gegeven, want ik heb inmiddels een redelijk groot wantrouwen ten aanzien van de kwaliteit van decals in dit soort kits. Daarna het aanbrengen. De plaats is een soort gemiddelde tussen het model, het instructievel en de foto's, dus vanuit elke invalshoek zal wel wat op te merken zijn op het resultaat.

photo 482546

photo 482545

photo 482544

photo 482543

photo 482542

Het lijkt er op dat door Welsh Models niet al te nauwkeurig is gekeken naar de paneelnaden; zowel op de groet vrachtdeur als bij de achteste deuren loopt een naad dwars door de deuren. Ook de (verticale) plaats van het squadron embleem klopt helemaal, maar als ik dat achter de cockpitramen zou zetten, waar het volgens de foto's hoort, zakt de grote vrachtdeur door de vloer.
Ernstiger was de kwaliteit van de (apart gedrukte) roundels. Die hadden kennelijk in de knel gezeten, en ondanks de extra caoting was een van de exemplaren dus wat ontleed op de barstjes.

photo 482541

Van een afstandje ziet het er redelijk uit, dus in de vitrine zal het niet opvallen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 14:13 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De props getekend door hugogo woensdag besteld bij Shapeways, zouden tweede week van september komen, maar waren er vandaag al. Weet ik veel dat die club ook in Eindhoven zit! Ze zien er prima uit.

photo 482985

Twee stuks losgeknipt en vergeleken met de props in de kit:

photo 482986

Een aardige verbetering. De printribbeltjes zijn nauwelijk te voelen en de bladen zijn een halve mm dik. Nu nog ontvetten en in de primer. Als dat er glad uitziet prima, schuren wordt waarschijnlijk lastig.
De andere twee geprinte props ga ik als proef laten gieten in resin. Als dat lukt kan serieproductie veel goedkoper worden, maar dat gaat alleen maar in overleg met Hugo. Tenslotte heeft hij er op zitten zweten.

UPDATE

Na het IPA badje even een dryfit op de 60.

photo 482992

photo 482991

De props zien er goed uit, maar de reflecties op het model zijn hinderlijk (het is geen silvering). In feite is de zijdeglans lak niet zo erg zijdeglans. Misschien toch maar mat proberen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 aug, 2019 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 09 mei, 2016 15:53 pm
Berichten: 35
hoi Rob,

zojuist lees ik je nieuwste update. Mooi dat je de nieuwe props zo snel hebt kunnen gebruiken, ik vind het mooi hoe ik je van dienst heb kunnen zijn ermee. Volgens mij sluiten de hubs ook redelijk Netjes aan op de cowling, na schilderen is dit vast nog beter zichtbaar. Ik volg je voortgang op de voet, success!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robh en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement