Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2019 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 aug, 2019 13:43 pm
Berichten: 36
Nieuw op dit forum.
Heb recent een Dragon Saturnus V 1:72 model gekocht. (50 jaar Apollo landing triggerde dat).

Het plan is om de Apollo 11 na te maken.
Zo goed als ik kan, zonder extra kits (ik weet dat de maten net niet helemaal kloppen).

Heb de cultman decals gekocht.
Ik zal af en toe wat foto's nemen. Dit project zal wel een tijdje gaan duren.

Als voorbereiding heb ik het mooie boek: Saturn V owner's workshop manual van Heynes gekocht.
Een aanrader!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 aug, 2019 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 sep, 2009 22:50 pm
Berichten: 160
Welkom op dit forum Merijn.
Goed om te horen dat er weer een realspace modeller is bijgekomen.
En met wat een model zeg, wat een joekel. Kom ik aan met mijn 1/144.
Ik hoop dat je hem mooi gaat detaileren. De schaal schreeuwt er eigenlijk wel om.
Zelf heb ik voor mijn model ook bij Cultman de decals besteld. Vlak voor de vakantie heb ik een mail ontvangen dat de verzonden waren. Ik ben benieuwd.

Succes met de bouw, ik ga je volgen!

Groet,
Arnold

_________________
My biggest worry when I die, is that my wife will sell all my models for the price I told her I bought them for.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2019 1:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 aug, 2019 13:43 pm
Berichten: 36
dank je.

Ik kom al wel een aantal probleempjes tegen met de set.

Er zitten slechts een paar voorgeboorde gaten in de zijkanten van de lox tank van de S-IC voor de twee fuel pressure lines.
In de S-II zitten helemaal geen gaten (voor de systems tunnel, de ullage rockets en de LH2 fuel ducts).

Ik twijfel of ik die gaten moet gaan boren (dat zijn bij elkaar tegen de 60 gaten) of dat ik beter de pennetjes die aan de aan te brengen onderdelen zitten af moet knippen en dan het onderdeel erop moet lijmen.

Ook is de systems tunnel van de S-II stage te lang. Dus die moet korter.

Mijn streven is om de verschillende stages uit elkaar te kunnen halen en ook de interstages los te kunnen halen. Op die manier kan ik laten zien hoe de raket werkte. De motoren van de S-IC stage wil ik met warmtewerende kleur doen (ofwel inpakken met aluminiumfolie als dat werkt om de situatie in het echt na te bootsen).

Ik heb vandaag wat spruce restanten weggewerkt (sorry voor het Engels, weet niet hoe het in het Nederlands heet. Ik kijk Engelstalige youtube filmpjes).
Ik hoop morgen de 3 fuel tanks te kunnen gaan lijmen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2019 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Hoi Merijn

Top, nog iemand die hem bouwt !!!

Zoals je misschien hebt gezien ben ik er ook mee bezig (al jaaaaren, hahaha)

Als je gaat zoeken kom je zoveel dingen tegen die helaas niet kloppen aan het Dragon model dat het mij enigszins heeft ontmoedigt, vandaar dat ie even een tijd op “hold” heeft gestaan... (ben ondertussen bezig met V2 modellen van Takom en alle voertuigen die bij een V2 batterij horen.... ook een hele klus)

Ben inmiddels weer met de kit bezig, dus zal weer wat foto’s laten zien.... !!

Succes in ieder geval met de bouw!! Ik ga je volgen....

Wellicht kunnen we nog e.e.a. overleggen.... :mrgreen:

Tom


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2019 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 aug, 2019 13:43 pm
Berichten: 36
Hoi Tom,
Leuk om te horen!
Ja ik ben al een aantal dingen tegengekomen.
Ik zal ze hier plaatsen. Voor een paar dingetjes heb ik al een oplossing gevonden. Maar samen kunnen we er misschien uit komen.

Mijn doel is om de raket in delen uit elkaar te kunnen halen voor leerdoeleinden. Dat betekent elk van de afzonderlijke trappen en de interstages.
Ik heb ondertussen een paar onderdelen van binnen wit gespoten omdat als je een trap uit elkaar haalt je de binnenkant ziet.
De losse tankonderdelen zijn geplakt en ik heb de naden weggewerkt.
De bulkheads heb ik geel geverfd (humbrol mat 24).
Afbeelding

De lelijke onderkant voor de middenmotor van de S-II stage heb ik rond uitgezaagd en de zijkant wit geverfd en op de onderkant geplakt.
Afbeelding
De onderkant en binnenkant van de S-II stage heb ik wit gespoten en ga ik zo dadelijk verven.
Afbeelding

Ik heb ook twee gaten (boortje 3,2 mm met eerst voorboren met kleiner boortje) voor de systeemtunnel van de S-IC stage geboord. Dat gaat goed, dus ik heb besloten alle gaten toch te gaan boren. Een andere bouwer die ik mailde die heeft uiteindelijk alle pinnetjes er af gehaald. Dit is netter.

Ik heb de service module en de command module in elkaar gezet. De hendels op de command module was echt een priegelwerk. 1tje zat er al verbogen toen ik die van de stang afhaalde. Ik heb vervolgens de rest van de stang afgesneden en daarna voorzichtig het puntje weggesneden en dat daarna voorzichtig weggevijld. Het is maar goed dat ik bijziend ben!!
geen loep nodig.
Beide modules zijn nu wit gespoten. De onderkant van de service module moet nog gespoten worden en erop. Maar zie bij de lijst met issues.



Nog uitstaande probleempjes:
- inkorten van de systeemtunnel van de S-II trap.
Afbeelding

- ik mis een J2 motor voor de S-II trap. Die moet ik gaan maken van kristalhars (dat spul heb ik toevallig nog van ander project).
- uitvogelen hoe ik de onderkant van de service module netjes erop krijg.
Afbeelding

uitvinden waar deze onderdelen moeten komen van de service module.
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Deze kit had ik destijds gemist, nu had ik gehoopt dat Dragon ter gelegenheid van dit jubileumjaar die reeks opnieuw zou uitbrengen... niet dus zo te zien. :(

Enfin, ik ga deze build toch met belangstelling volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 aug, 2019 13:43 pm
Berichten: 36
tegenslagje vandaag.
Het spul dat ik gebruik om een flexibele mal te maken is reeds uitgehard. Dus kan vandaag niet de mal van de J2 raket voor de S-II stage maken.

Ik wacht ook op een bestelling met maskol. Want gisteren wat aangeklooid met afplaktape maar dat wordt niet te doen voor de rest van de achterkant van de S-II en IV trappen. Heb die van Humbrol maar besteld.

Ik ga vandaag maar proberen de S-IC stage op orde te krijgen en de gaten te markeren voor de S-II stage.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 aug, 2019 13:43 pm
Berichten: 36
Sommigen vinden het lastig te bepalen wat welke vin is en wat welke positie.

Uit een originele flight manual van de Apollo 12 die ik in bezit heb heb ik een paar plaatjes gefotografeerd.
Kan het altijd iets beter doen.

Ook nog uit andere documentatie een paar plaatjes.
View Forward is van de staart naar de punt van de raket gezien. Dus je moet je model even op zijn kop houden, dat markeert makkelijker.

Met deze technische gegevens heb ik voor mezelf uitgewerkt waar system tunnels, ullage raketten etc moeten komen.
Met tape heb ik dit nu op de raket aangegeven. Dat maakt het straks makkelijker om op de juiste plaatsen gaten te boren voor de componenten.

Ook is in de documentatie te zien dat de system tunnel van de S-II stage inderdaad korter is dan Dragon hem heeft gemaakt.

Flight manual:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en van Technical Information Summary Apollo 11 (juni 1969):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

edit: wat taalfoutjes weggewerkt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 12 sep, 2007 22:43 pm
Berichten: 452
Hé Merijn

Dank voor de foto’s , wordt inderdaad eea weer duidelijker van....

Zelf heb ik deze site gebruikt voor de oriëntering van de vinnen :

https://www.apollomaniacs.com/apollo/sv_s1ce.htm

Ben benieuwd naar jouw vorderingen.... zo te zien gaat ie eerder af zijn als die van mij :mrgreen:

Tom
www.mp44.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 aug, 2019 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 01 aug, 2019 13:43 pm
Berichten: 36
vandaag gaten geboord voor de LH pijpen, ullage raketten en systeem tunnel van de S-II stage.
Ik denk dat het verstandig is eerst de trap nu wit te verven en dan de zwarte stroken aan te brengen en dan pas de LH pijpen en andere zaken aan te brengen omdat deze over het zwart heen gemonteerd zijn.
Wat denken jullie?

Systeem tunnel ingekort zoals reeds vermeld.
Afbeelding

Verder de onderkant van de S-II stage omhoog gebracht zodat hij meer in de interstage terecht komt.
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement