Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een beginner
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 jul, 2019 15:42 pm
Berichten: 4
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en in de wereld van de modelbouw, dus bij deze wil ik mijzelf even voorstellen.
Mijn naam is William, 48 jaar en woonachtig in Enschede.

Na een tijdje hier het forum gelezen te hebben, heb ik me nu toch maar geregistreerd.
Ik ben een zoals gezegd een newbie in de modelbouwwereld. Als tiener heb ik wel eens een model gemaakt (kan me nog een F16 en een Ferrari herinneren), maar dat stelde niet veel voor.
Jaren geleden heb ik van mijn vrouw een bouwdoos gekregen (Renault 4CV Pie Police van Heller) maar deze heeft om diverse redenen bijna 10 jaar onaangeroerd in de kast gelegen.

Het modelbouwen heeft me altijd wel aangetrokken, maar op de een of andere manier kwam het er niet van. De afgelopen periode heb ik veel gelezen over modelbouw op diverse forums en tutorials op Youtube bekeken. Ik merkte dat ik steeds enthousiaster werd. Dus heb ik toch maar doorgepakt en ben ik begonnen met modelbouwen. Eerst heb ik het een en ander aan materiaal aangeschaft en heb nu is mijn eerste bouwsel klaar. Het is nog steeds niet de Renault, maar de Citroën 2CV Fourgonette van Tamiya.

Omdat mijn vader deze vroeger als bedrijfsauto van zijn werkgever had, wilde ik deze voor hem namaken. Ik kreeg er dan ook gelijk een uitdaging bij. De decals zijn zo specifiek dat deze niet te krijgen zijn. Die heb ik dus zelf moeten maken.
Ik heb veel van dit projectje geleerd. Wat ik wel akn doen en wat ik juist niet moet doen.

Bij de decals kwam ik erachter dat gele letters op transparant decalpapier niet zichtbaar zijn wanneer de ondergrond rood is. Uiteindelijk heb ik ze op wit decalpapier geprint. Dat gaf wel het gewenste resultaat, maar helaas zie je wel kleine witte randjes om de decal van het papier.
Verder wat gesop en geklieder met lijm, bijvoorbeeld op de transparante delen. Ik heb hier wel clear contacta van Revell gebruikt, maar toch heb ik gepresteerd om er vlekken op te krijgen. Ook zijn er onderdeeltjes die niet helemaal perfect gelijmd zijn.

Al met al is het eindresultaat bij lange na niet perfect, maar voor een eerste bouwsel valt het me niet tegen.

Uiteraard zullen de ervaren bouwers veel meer punten van verbetering zien, maar desalniettemin ben ik redelijk tevreden. Het bouwen van deze kit heeft me in ieder geval veel plezier en voldoening gegeven.

Mijn volgende bouw zal (eindelijk) de Renault zijn. Met de info, tips en tricks van o.a. dit forum hoop ik steeds vaardiger te worden in het bouwen.

Hieronder wat foto’s van het eindresultaat.

photo 481265
Dit is het uitgangspunt

En hieronder het eindresultaat
photo 481269
photo 481268
photo 481267
photo 481266
photo 481264
photo 481263
photo 481270

_________________
Work in progress:
1/16 1934 Rolls Royce Phantom II Continental - Revell (7442)

Op de wachtlijst
1/24 Morris Mini Cooper 1275s Mk.1 - Tamiya (24039) ---- 1/24 Renault R-5 Alpine - ESCI (3019) ---- 1/24 VW T1 Samba Bus - Revell (07399) ---- 1/24 Mini Cooper gift set - Revell (05795)
1/24 VW Beetle Police B-NL - Revell (07666) ---- 1/24 Admiral Saloon - Revell (07042) ---- 1/24 Land Rover Series III LWB - Revell (07047)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een beginner
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Allereerst: welkom hier en je eerste project... tja, wat kan ik zeggen behalve dat het er goed uit ziet! :)
Anderzijds wordt wel eens gezegd: "alles kan beter", zo ook in de modelbouw maar als ik je 2CV zo zie dan ja... dan gaan we over tot details om het perfecte te bereiken en dan is de vraag nog maar of je zelf zover wil gaan. :roll:
Ik zou zeggen: doe gewoon verder zoals je bezig bent en onthoudt: "perfectie bestaat niet!"

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een beginner
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 18:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dat je dit als beginner neer zet, vind ik best knap en geeft goede hoop voor meer. The only way is up!

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een beginner
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 jul, 2019 15:42 pm
Berichten: 4
Dank jullie voor de complimenten.
De tips en trucs die ik hier en op andere sites en YouTube heb gezien hebben me goed op weg geholpen.

Op naar de volgende :wink:

_________________
Work in progress:
1/16 1934 Rolls Royce Phantom II Continental - Revell (7442)

Op de wachtlijst
1/24 Morris Mini Cooper 1275s Mk.1 - Tamiya (24039) ---- 1/24 Renault R-5 Alpine - ESCI (3019) ---- 1/24 VW T1 Samba Bus - Revell (07399) ---- 1/24 Mini Cooper gift set - Revell (05795)
1/24 VW Beetle Police B-NL - Revell (07666) ---- 1/24 Admiral Saloon - Revell (07042) ---- 1/24 Land Rover Series III LWB - Revell (07047)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een beginner
BerichtGeplaatst: za 27 jul, 2019 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dat is de crux inderdaad, veel tips inzamelen en deze toepassen op je eigen bouw; niet opgeven en inzien wat je goed hebt gedaan en wat er de volgende keer beter kan. Hoe meer modellen je hebt afgebouwd, des te meer ligt het in de rede dat je de kleine of grote foutjes herstelt alvorens verder te gaan, omdat je er zo het meeste van leert én je je modellen naar een hoger niveau tilt.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een beginner
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 nov, 2009 17:52 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Stad in zuid west-vlaanderen
Hallo,

Mooie build en al bij je eerste bouwsel al decals geprint .
De volgende modellen zullen zeker perfecter worden.
Bij je volgen.
Groeten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Een beginner
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Welkom!

Leuke wagen! Ziet er goed uit.
Als ik je een tip mag geven om de scherpe randen van de decals weg te krijgen, gebruik decal softener.
Ik gebruik die van Vallejo, maar misschien zijn er ook andere merken die zoiets in hun assortiment hebben.

Succes met je projecten!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement