Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is alweer een tijdje geleden dat ik meegedaan heb met een GB hier op Brouwers, en ondanks dat de nieuwe GB Paint it Black me in eerste instantie niet echt aansprak, wilde ik toch wel weer eens meedoen. Een onderwerp was echter lastig, omdat er niet veel spul in de stash staat dat in een zwart jasje gestoken kon worden (behalve als Panzergrau ook als zwart telt :mrgreen:).
1 kitje dat wel geschikt was, was een Corvette van Revell. Sommigen zullen hem misschien herkennen als 1 van de kitjes die een tijd terug voor weinig bij de Kruidvat te koop waren, en daar heb ik hem ook vanaf gehaald. Ik heb al eerder dezelfde kit verbouwd naar een Mad Max-voertuig, en ook bij deze was ik dit van plan. Ook ooit aan begonnen, maar op een gegeven moment was de zin op en werd de doos verbannen tot de kast.

Dit was dus een ideale kandidaat voor de GB, aangezien je hiermee letterlijk alle kanten op kan (dus ook pikzwart).

Het slachtoffer:
photo 479830

photo 479835

Er is al aan begonnen, dus niet alles zit meer mooi in de sprues. Het is wel niet veel; alleen de ophanging is gemonteerd.

De eerste stap is bij mij meestal ideetjes bedenken. Gelukkig reed er in de laatste Mad Max-film ook een soortgelijke Corvette mee, dus dit is al vrij gauw mijn eerste uitgangspunt geworden:
Afbeelding

Dit is niet zozeer het uiterlijk, maar meer hoe de wagen op zijn wielen staat. De Corvette staat uit zichzelf vrij laag, en dit is natuurlijk niet echt handig in de woestijn. Deze staat qua hoogte vrij mooi, dus dit is ook min of meer aangehouden.
Vervolgens is vrijwel al het werk aan de ophanging er weer uit gesloopt :mrgreen:. Omdat het hele ding een stuk hoger komt, moet de ophanging natuurlijk ook omhoog. Ik heb hiervoor de originele achteras naar voren gezet en een achteras uit de reservebak achterin gehangen. Niet alleen staat alles nu lekker hoog, de wagen is nu ook 4x4.
photo 479834

photo 479838

photo 479827
(hier is overigens al iets verbouwd aan de as, maar dat komt later...)


Verder kunnen de originele bandjes ook niet meer, dus heb ik een andere kit even beroofd van zijn wielen:
photo 479832

photo 479833

Hij kan ze overigens missen; ze zouden toch al vervangen worden door resin exemplaren. Het ding is nu wel hoe de wielen geplaatst worden; ik bedacht me tijdens het typen dat dubbel lucht achter ook wel tof kan zijn 8) .

Een ander onderdeeltje dat uit de reservebak geplukt is, is dit:
photo 479828

Moet passen toch? :mrgreen:. En dat doet het ook:

photo 479831

Natuurlijk slaat het nergens op, maar ik vind het wel erg gaaf staan. Er moet wel ontzettend veel verbouwd worden om het ding er fatsoenlijk in te krijgen (vooral het interieur moet een beetje wijken voor de versnellingsbak, en ook de achteras zit nu ongeveer recht onder de versnellingsbak), maar dit moet wel goedkomen lijkt me. Eerst maar eens ruimte maken...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
In een Woord: VET :brouw:

Ik vind het altijd knap en mooi om te zien hoe iemand met vanalles en nog wat een auto/vliegtuig/boot etc helemaal verbouwt.

Dus kom maar op met meer plaatjes :brouw:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad, wat een gave uitvoering. Zo raak je mooi je onderdelen kwijt...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leuk 'out-of-the-box' idee, succes met de bouw!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Erg gaaf project dit. Hier kan je lekker je famtasie de vrije loop geven. Maak er wat moois van!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jul, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de reacties heren, het is inderdaad een goede manier om van je reserveonderdelen af te komen :lol: . Al blijft er ook een hoop over van de Corvette, omdat het meeste eruit gekiept gaat worden om plaats te maken voor het blok...

De ophanging is nu in ieder geval wel al af.

photo 480614

photo 480618

De achteras heeft wat dempers erbij gekregen, en de vooras is nu ook wat geloofwaardiger. Zonder de chromen draagarmen (die erbij gekomen zijn) breekt het anders ook bij de eerste de beste bult compleet af. Het is geïnspireerd op de ophanging van deze dingen, maar dan voor de vooras:
Afbeelding

Nu is de achteras ook niet helemaal geloofwaardig, maar hier heb ik iets moeten smokkelen omdat de aandrijfas wel een heel scherpe knik moet maken...
photo 480617

De motor kan er nu ook in gehangen worden, want de motorsteunen zijn erop gemaakt. Hierbij is het vooral passen en meten geweest, omdat de motor er eigenlijk maar op 1 manier fatsoenlijk in past. Ik had wel het geluk dat een aantal nokjes van de motor precies pasten op het frame van de Corvette; alsof het de bedoeling was. Hier heb ik vervolgens met wat hoekprofiel wat extra steuntjes bijgemaakt, waardoor het blok min of meer uit zichzelf blijft liggen.

photo 480619

photo 480620

Het interieur heeft een hele hoop sloopwerk achter de rug; vreemd genoeg wilde het nét niet passen met de motor :mrgreen:. De oude tunnel is er helemaal uitgehaald, en ook een groot stuk van het schutbord en dashboard zijn de vuilnisbak in gegaan. De versnellingsbak past er nu netjes in; er moet wel nog een soort ombouw omheen komen. Verder is er nog een rolkooi in gezet, samen met wat willekeurige rommel uit de onderdelenbak om de ruimte van de voormalige bestuurder te vullen.

photo 480621

photo 480622

En met de motor erbij wordt het toch wel weer knus binnen. :lol:.
photo 480624

De auto is wel noodgedwongen Engels geworden, omdat het anders gewoon niet uitkwam. Bij het stuur links ziet de chauffeur simpelweg niks meer, omdat de motor in de weg zit... De stoel is nu dus naar de andere kant verhuisd.
photo 480625

De pedalen zijn overigens ook iets verplaatst; lekker onder het dashboard. Door de versnellingsbak is de vloer te smal geworden voor de stoel, waardoor deze nu een stuk hoger komt te staan. Om het wel nog een beetje comfortabel te maken voor de bestuurder is de stoel een stuk naar achter gekanteld, zodat je min of meer in de auto ligt. Hierdoor zitten dus ook de pedalen op een iets meer ergonomische plek.
photo 480623

En... Wat is een Mad-Maxwagen zonder dakluik? Precies:
photo 480626

Het blok moet overigens ook gekoeld worden, maar voorin is er niet veel plek meer over. Een autoradiateurtje haalt overigens sowieso niet veel uit bij dit blok, dus moet er hier een grotere versie voor komen.
photo 480627

Het idee is dat de achterruit eruit gaat, waardoor de lucht door de achterruit door de radiateur kan gaan. Een beetje hetzelfde dat in de racewereld gedaan wordt, met luchthappers lucht door een schuin gekantelde radiator trekken. Die blauwe dingen worden overigens brandstoftanks, die kunnen ook niet vergeten worden.

Al met al begint het toch al ergens op te lijken:
photo 480616

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Die kerel die hierin moet rijden, zal het toch verdomd heet krijgen in zijn hokje ook al zijn de ramen eruit. Al helemaal als de nitroturbocharger wordt ingeschakeld :lol: :lol: :lol:

Ziet hij überhaupt wel wat met die wolkenkrabber in de motorkap :mrgreen:

Knap hoor....hoe je het allemaal uitdoktert.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jul, 2019 12:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Die gaat ook een serieuze ophanging voorin moeten hebben... nu lijkt het een beetje of er twee schalen dooreen lopen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jul, 2019 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Thanks heren! Inderdaad Barry, ik zou er toch niet graag in willen zitten nee... Er komt wel nog een airco of iets dergelijks op het dak, om het toch een beetje doenbaar te maken. :mrgreen:
Klopt inderdaad Silenoz, er zit nu 1/24, 1/35 en hier en daar zelfs 1/72 door elkaar heen. Ik ben het wel met je eens dat de ophanging, en vooral de voorophanging wel erg ielig is. Ik moet nog even bedenken wat ik hiermee wil gaan doen, verder dan lompere veerpoten en schokbrekers ben ik nog niet gekomen helaas...

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement