Mijn bijdrage aan : Paint it Black
Don't underestimate the power of the dark side....nee ik ga niet Darth Vader bouwen....hoewel hij zeker in dit topic zou thuishoren, maar de nacht jager versie van de A-26B (B-26B)
Bron: PinterestEen geschiedenislesjeDe Douglas A-26 Invader (in al zijn varianten) was een goede tweemotorige lichte aanvalsbommenwerper en is ontwikkeld gedurende WO2 (ontwikkeling vanaf 1940 en de eerste operationele vluchten pas medio 1944) . Het vliegtuig werd gebruikt voor zowel missies overdag als ’s nachts. Maar met de komst van de P-61, bleven de nachtmissies beperkt.
De A-26 was een grotere, snellere, steviger gebouwde versie van de A-20 Havoc, met krachtigere motoren, groter vliegbereik en zwaardere bewapening. De bemanning bestond uit 3 man (piloot, navigator en kanonnier/bommenrichter). Het vliegtuig was voorzien van een behoorlijk aantal machine geweren dat op zowel lage als middelhoge hoogte veel schade kon aanrichten. De A-26B was van voorzien van 6 (vroege versie) of 8 (late versie) 12.7 mm machinegeweren in de neus en op zowel de rug als buik RC gestuurde 2x 12,7 machinegeweren. Er is zelfs een versie bekend, die voorzien was van 18 voorwaarts vurende .50 machinegeweren. De A-26 is ingezet zowel in de Pacific als Europa in de tweede wereldoorlog. Nadat de tweede wereldoorlog was beëindigd bleef de invader in actieve dienst (vooral als verkenningseenheden). Lang zou het niet duren voordat de Invader weer ten strijde trok.
In 1950 werd de Invader ingezet in de Korea-oorlog en in 1951 werden 111 Invaders geleend aan de Fransen gedurende de Indo-China oorlog.
De Invader werd ook nog ingezet gedurende de gehele Viëtnamoorlog
In totaal zijn er 2503 Invaders gebouwd. De laatste operationele vlucht van een Invader in Amerikaanse dienst was in 1972.
De Korea-Oorlog en de A-26B (B-26B)Het uitbreken van de Korea oorlog kwam voor de VS als een verrassing. Met de prille overgang van propeller naar jet motoren, waren de Amerikanen gedwongen om oudgedienden op te trommelen, waaronde de A-26 Invader, inmiddels omgedoopt naar B-26 Invader (Daarom staat dit ook op de doos van Revell vermeld) Volgens mij had dit te maken dat de luchtmacht een apart onderdeel werd en niet meer onder het leger viel.
Aan het begin van de oorlog beschikten de Amerikanen over slechts 26 Invaders, die allemaal gestationeerd waren in Japan. In het eerste oorlogsjaar moesten de Invaders opstijgen en landen vanaf Japan. Dit ging uiteraard ten koste van de effectiviteit (search en destroy). Vanaf 1951 kwam hier verandering in en werd een groep Invaders (3rd BG en 452nd BG) respectievelijk gestationeerd in Kunsan en Pusan.
De eerste gevechtshandelingen met de Invaders vonden plaatst op 28 juni 1950, drie dagen nadat Noord_Korea, Zuid Korea binnenviel. De aanval was gericht op het stukje grondgebied dat NK had bezet. Een dag later werd NK grondgebied onder vuur genomen en werd de luchmachtbasis in Pyong Yang aangevallen.
In 1952 werd de Invader als nachtjager gebruikt. Dit gebeurde omdat de Noord Koreanen en hun Chinese bondgenoten hun voorraadkonvooien ’s nachts planden. De Invader was het enige vliegtuig dat geschikt was voor deze rol (lage snelheid, uitgerust met radar en een behoorlijk arsenaal) ….De F-82 TwinMustang met radar waren allemaal overgenomen door Japan en de F-80 was te snel om effectief hun doelen ‘s nachts te lokaliseren.
Men paste verschillende tactieken toe om konvooien ’s nachts aan te vallen:
- sommige vliegtuigen gebruikten sterke zoeklichten onder de vleugel (stapte men overigens snel van af, want dat was natuurlijk prijsschieten voor de luchtdoelartillerie);
Bron: http://www.3rdattackgroup.org- Een C-47 wierp een lichtgordijn af (flare drops) en de omgeving werd goed verlicht;
- Hunter- Killer tactiek: vliegtuig 1 vloog aan….konvooi deed licht uit en verstopte zich onder de boomgrens….enkele minuten later als het konvooi weer op weg was (koplampjes aan), volgde de afstraffing dmv vliegtuig 2
Gedurende de hele oorlog werd de Invader hoofdzakelijk ingezet als Night Fighter.
Een mooie line-up
Bron:www.3rdattackgroup.orgVersie die ik ga bouwen “Versatile Lady” , vrij vertaald “Veelzijdige Dame”. Deze veelzijdige dame heeft deelgenomen in de Korea-oorlog.
Bron:https://cdn-live.warthunder.com/Vliegtuig werd gevlogen door Captain Tony Curto , geb 3 april 1923 te Reading, Pennsylvania en overleden op 13 november 1998. Curto heeft in totaal 340 missies gevlogen (76 in WO2, 69 Korea Oorlog en nog 195 in Zuidoost Azie (Viëtnam). Tot 01-07-1974 in actieve dienst geweest uiteindelijk als kolonel.
Bron:facebookDe kitDe mallen zijn oorspronkelijk van Italeri.
Er zijn drie zilverkleurige gietramen een transparant en de plakkers.
Gezien deze foto, kan ik mijn lol wel op, vwb variatie in zwart. Hopelijk kan ik dit enigzins benaderen.
Bron:http://napoleon130.tripod.comCheerz
Barry