Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Knap stukje werk weer Hermann.
Mooie niet alledaags model wat je gaat neerzetten.
Succes met de verdere bouw.
En nu niet 4 jaar wachten voor je er mee verder gaat. :mrgreen:
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Bedankt weer voor jullie reacties heren!

Walesha,

Deze foto's was ik ook al eens tegen gekomen, is inderdaad een oude techniek......is met meerdere technieken het geval, oude vondst die door ontwikkeld is en in een nieuw jasje of voor een ander toepassing. :wink:

Onne,

Een Econic staat inderdaad op het verlanglijstje, maar dan wel de laatste nieuwe.
Niet op korte termijn want er zijn nog wat projecten die afgerond moeten worden en ook nog eens zó veel andere ideeën door diverse aankopen van de laatste tijd. :mrgreen:

Eric,

Het is inderdaad niet de bedoeling om weer eens 4 jaar te wachten, ik had erg veel zin om met deze verder te gaan. :D

Goed heren, vandaag even wat kleine detailzaken aangaande de achterassen.
Zo op het oog is er niet veel gebeurd, maar er zit weer het nodige aan tijd in deze kleine detailzaken.

Voor de aangedreven as heb ik de Freighliner as gebruikt en deze gemodificeerd naar een Fuso achteras.
Op de éérste plaats heb ik deze as méér body gegeven en een off-set differentieelklok er op gezet, en deze verder gedetailleerd.
Nadat de achteras met styreen beplaat was, heb ik van een strip een reepje gemaakt en hier de afstand streepjes voor de boutjes op af getekend...

photo 479562

Daarna deze strip in de cirkelmal op de juiste diameter rond geplakt en als laatste terug op de klok en de boutkopjes geplaatst.

photo 479560

photo 479561

En dan ziet het na het plaatsen van de Actros remboosters en na veel priegelen en prutsen het er dan zo uit.....

photo 479567

photo 479568

Op het chassis de steunen voor de luchtbalgen plaatsen....

photo 479570

De schokdempers zelf maken en boven de schokdempers ligt de ruwe vorm voor het verdeelblok voor de remleidingen die later op de aandrijfklok gemonteerd wordt.

photo 479569

En dan het totaalplaatje met de 2 drukflessen in het achterste gedeelte van het chassis.....

photo 479565

photo 479564

photo 479563

photo 479566

Nu de aangedreven as nog vastzetten en dan kan de vooras aangepakt gaan worden zodat het chassis goed op zijn wielen komt te staan.
Dit was hem voor vandaag en tot de volgende!

photo 479571

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Prachtig detailwerk weer Hermann, blijft een genot voor het oog om de updates te bekijken!

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
+1 8)

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2019 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Onne en Eddy, bedankt voor jullie reactie's! :brouw:

Tja heren, het was even stoeien met de schaardelen, welke ga ik maken en hoe zit dat met de dwars verbindingen?
Na veel foto's bekijken, zag ik dat er enorme keuzes in de opbouw van de schaarconstructies zijn, dus kan eigenlijk niet fout gaan.
Het zat hem vooral in het feit, van waar de hefcylinders moeten komen.
Hier ook weer vele verschillende varianten en plekken op de schaarconstructie, enkele hefcylinders, dubbele hefcylinders.....

Goed, na wat zoeken en kijken, heb ik besloten om de dubbele hefcylinders te gebruiken die met de schaardelen mee weg klappen en tussen de schaardelen blijft zitten.

photo 479792
Bron

Op de Fuso zag ik dit ook al zo zitten, én een foto met 1 hele dikke hefcylinder aan de andere kant, ook meeklappend met het schaargedeelte.
Een hoop Airport Catering trucks hebben 2 hefcylinders die helemaal tussen het chassis in weg zakken, en naast de aandrijfas komen te zitten, zoals hieronder...

photo 479796
Bron

Even wat voorbeelden van verschillende hefconstructies, als éérste 1 met een héél kort chassis en die toch hoog kan reiken....

photo 479791
Bron

En hieronder een Tata met een vast raamgedeelte waar de cateringbox overheen schuift, ipv dat het raamwerk mee schuift zoals dat bij de meeste het geval is.

photo 479799
Bron

Na al dit wikken en wegen dan uiteindelijk toch maar eens gaan snijden en plakken.

photo 479783

Het smallere raamwerk moest op de uiteinden wat in hoogte verlaagt worden, zodat de kruisverbindingen van het brede raamwerk, op het smalle komt te liggen.
Voor de duidelijkheid even een paar plaatjes.

photo 479804

photo 479805

Dit is op zich niet noodzakelijk, want ik zag óók bij diverse andere wagens dat dit dwarse frame werk op de bovenzijde van de scharen gelast zat, en hiermee de catering box uiteindelijk ook wat hoger komt te zitten.

Om de catering box een beetje in dezelfde hoogte te houden zoals op de foto's van de Fuso catering trucks, heb ik voor deze variant van plaatsing van de kruisverbindingen gekozen.
Hieronder een foto van een Fuso, waarop de hoogte te zien is die het een beetje moet gaan worden.

photo 479802
Bron

Maar zo kan het dus ook....

photo 479801

Of zo.....

photo 479794
Bron

Leuk he, het is bijna onmogelijk om fout te gaan met deze opbouw. :lol: :lol:

Maar goed, hier het prille begin van de schaar constructie.....

photo 479784

photo 479785

photo 479786

photo 479787

Nu is dan ook meteen de hoogte bepaald voor deze Fuso.
Deze zou een Boeing 747 moeten kunnen bevoorraden, en zou dus omgerekend rond de 30 cm uit moeten komen.
Hiermee is het dan een X-Cat M-type, en na een vluchtige meting zit ik hier ruimschoots aan.

In de allerhoogste stand is de hoogte 34cm wat overeenkomt met ruim 8 meter, vanaf de grond tot aan de bovenzijde van de scharen, maar dan heb je omgerekend een plateau van 40 tot 50 cm voor de cateringbox. :?
Als je de scharen op 29 cm hoogte houd, dus 7 meter in het echt, dan heb je een lang genoeg plateau voor de cateringbox.

photo 479788

photo 479789

photo 479790

Ja heren, nu maar eens de schaarconstructie netjes gereed maken. :D
Tot de volgende maar weer.

photo 479793
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er goed uit die schaarconstructie Hermann. Leuk project.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2019 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Potdorie Hermann, je blijft ons verbazen, tenminste mij toch wel.

Geweldige constructie die je hier laat zien en "even" na bouwt, indrukwekkend!


Ik kijk al weer uit naar de volgende update :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2019 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo beste brouwers!

Onne, leuk om te lezen dat je net zo enthousiast bent bent kijken als ik met bouwen, en ja......na 4 jaar stil liggen kan je er opeens niet meer van af blijven.
Misschien ook omdat het weer eens iets héél wat anders is. :wink:
Maar omdat je zo aandringt heb ik nog even wat plaatjes. :mrgreen:

Goed heren, de schaar constructie hoeft niet meer ondersteund te worden.
Als eerste heb ik de bevestiging aan de voorzijde gemaakt, en hier een scharnierpunt waar totaal geen speling op zit.
Met spuiten kan ik de pen er uit halen, zodat de hele schaar constructie apart gespoten kan worden.

photo 480089

photo 480090

Nog even een extra luchtfles erbij....

photo 480091

En dan is het de beurt aan het hef gebeuren.
Van styreen buis en aluminium buizen, heb ik deze hefcylinders gemaakt.
Aan de binnenzijde zitten ook de busjes die de alubuis tegen moeten houden zodat deze er niet uitschiet. :wink:
Op de alubuis zit dan ook weer zo'n busje zodat de zuiger in de behuizing recht blijft zitten.

De hefcylinders zitten er nu op en was vooral goed uitmeten waar deze precies moesten komen te zitten.
Het werkgebied is 12 cm, en moet uiteindelijk ook de 29cm zien te overbruggen.
Op het hulp chassis heb ik de uiterste stand van het achterste schaar gedeelte af getekend.....

photo 480097

Om vervolgens de 12 cm op de 2 schaardelen af te meten.
De cylinders moeten schuin tussen het raamwerk komen, dus op het smalle raam aan de bovenzijde bevestigen, en op het brede raam aan de onderzijde.

photo 480096

Als alles dan goed uitgemeten is, dan zou het theoretisch allemaal moeten kloppen.

photo 480098

photo 480094

photo 480095

Nu ik toch met buizen aan de gang was, heb ik meteen de 4 steunpoten gemaakt.
In de éérste instantie had ik dit op de meest makkelijke manier gedaan, gewoon wat buisjes snijden en in elkaar zetten.....

photo 480088

Maar nadat ik het schaar gedeelte uit ging testen met de box van de Marmon, omdat deze qua gewicht wel aardig in de buurt komt, bleek het hele spul toch niet zo stabiel....het bleef staan maar........

Dan over op het andere plan, en dat betekend dat de truck dus écht gestempeld kan worden.
Opnieuw 4 buizen snijden en nu vooral met metaal gaan werken.
Op het alubuisje heb ik een 2mm moer met secondelijm geplakt, daar overheen het busje wat in de behuizing loopt én de moer vasthoud, om vervolgens een draadeind met een vats geplakt dopje dat aan de binnezijde van de alubuis vrij zit zodat de steunpoot recht heen en weer loopt als je de steunpoot in of uitdraaid over dit draadeind.

photo 480092

photo 480093

Dit draadeind komt vast te zitten aan de bovenzijde van de buitenbuis en hiermee kan je dus de poten in of uitdraaien.
Hiermee kan dus het hele model, met de wielen van de grond, op deze steunpoten rusten en staat het hele spul, met omhoog staande box, helemaal stabiel. 8)

En even wat leuke fun foto's met de box van de Marmon...

photo 480101

photo 480099

photo 480100

Zoals je ziet, mét de steunpoten staat het véél stabieler.....Afbeelding

photo 480102

Ja heren, het gaat allemaal voorspoedig, soms even wat opnieuw maken, maar that's part of the job.

Tot de volgende maar weer!

Hieronder 1 die tijdens de start aan het bevoorraden was......Afbeelding

photo 478910
Bron

Isnie echt waar natuurlijk...Afbeelding

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
:lol: :lol: geweldig

Maar je hebt de vaart er goed in zitten Hermann.
Echt een heel bijzonder mooi project. :wink:


Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 aug, 2019 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Na een welverdiende vakantie gaat het hier dan ook weer verder. :mrgreen:
Tussentijds is er weer het één en ander gebeurd, en heb mijzelf éérst op de attributen op en aan het chassis toe gelegd.
Om te beginnen heb ik de steunpoten nu op het chassis gemonteerd, en de voorste steunpoten moesten nog naar buiten beweegbaar gemaakt worden.

Als éérste heb ik even na zitten denken hoe dit te doen, zonder dat je stevigheid verliest én je er niets van ziet.
Uiteindelijk heb ik een soort pen en gleuf aan de binnenzijde van de dwarsbalk gemaakt, waarbij de uiterste stand van de steunpoot begrensd wordt.

photo 482517

Hierna de 1,5mm stift afgeknipt en gladgeschuur, en na het spuiten zie je er dan niets meer van.
De achterste steunpoten zitten gewoon op een vaste afstand aan het chassis gemonteerd, en kunnen dus niet naar buiten bewegen......net zoals bij de echte Fuso en meerdere cateraars.

Hierna alvast de koel-unit met een raamwerk, een hydroliek tank en een typische Fuso brandstoftank met steunen gemaakt.

photo 482509

Hieronder de achterste steunpoot die niet naar buiten uitschuifbaar is.

photo 482506

Aangezien dit speciale voertuigen zijn, zitten sommige attributen dan ook op een andere plaats dan bij een fabrieks versie.
In dit geval moest de brandstoftank helemaal naar achteren komen te zitten, omdat op de standaard plek een accubak en hydroliek tank moeten komen.
Deze opstelling heb ik ook bij de Isuzu's en Hino's gezien, waarbij de Isuzu dezelfde vorm brandstoftank had als deze Fuso.
Goed heren, even wat plaatjes voor de verduidelijking.....

photo 482508

De spatborden even los en op de juiste hoogte op de wielen gelegd.
Tevens alle 4 de steunpoten zover uitgedraaid zodat het hele chassis nu op de steunpoten rust en niet op de wielen.
Met bak er op staat het hele spul nu echt héél stabiel en wiebelt er helemaal niets meer. :D

photo 482510

photo 482523

Hieronder het frame waarop de koel-unit aan opgehangen wordt...

photo 482522

photo 482519

photo 482520

photo 482507

photo 482524

En even een totaal plaatje tot nu toe....

photo 482518

photo 482521

Begint zo stukje bij beetje al een echte High Lift cateraar te worden.
Goed heren, dit was hem voor vandaag en tot de volgende maar weer!

photo 479035
Bron

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement