Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2019 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
100 dagen voor de 100e verjaardag van KLM

Met de XC-47C net klaar en in afwachting van de onderdelen voor de laatste bijdragen aan de BB Gooney Birds, wil ik met dit ‘tussendoortje’ een begin maken met de viering 100 KLM.

Het handje vol Fellowships van NLM Cityhopper lijkt een kleine rol te spelen in de geschiedenis van KLM, en toch was het in veel opzichten een belangrijke stap voorwaarts: Nederlandse eerste (en laatste) straalverkeersvliegtuig en het begin van de belangrijkste feeder van KLM; Cityhopper.

Cityhopper
Het verhaal gaat verder waar we zijn gebleven met de KLM C47 uit de Gooney Birds buddy-build: Eind jaren veertig besloot de KLM-directie dat het binnenlandse netwerk werd opgeheven. Dat netwerk bestond uit vluchten vanaf Schiphol op Groningen (via Leeuwarden), Maastricht en Enschede.

De industrialisatie van de noordelijke en zuidelijke provincies van Nederland en daarnaast de bevolkingstoename maakten snellere verbindingen met het westen van het land en Schiphol aantrekkelijker. Na een periode van proefvluchten om de vraag te onderzoeken, waagde KLM de stap en richtte ze in 1966 de Nederlandse Luchtvaart Maatschappij op, kortweg NLM. In eerste instantie werden er twee lijnen opgericht: de Noordelijke die via Enschede naar Groningen voerde en de Zuidelijke naar Maastricht via Rotterdam en Eindhoven. De vloot bestond uit twee van de Koninklijke Luchtmacht gehuurde Fokker F27 Friendships.

Pas in 1974 zette de NLM een stap buiten de landsgrenzen met de luchtlijnen op Hamburg en Brussel. Om het groeiende international karakter te onderstrepen werd vanaf 1976, bij het tien jarig bestaan, de naam ‘Cityhopper’ toegevoegd. Met een nieuwe livery, nieuwe uniformen voor de cabin crew en een groeiend netwerk, kreeg NLM Cityhopper een eigen gezicht.

photo 479523

In 1978 werd bekend gemaakt dat de NLM Cityhopper vloot zou worden uitgebreid met straalvliegtuigen. Deze toestellen zouden met name worden ingezet vanaf Rotterdam-Zestienhoven. Het standaard toestel van de KLM binnen Europa, de DC-9, was op deze routes te groot om op korte afstanden economisch te kunnen vliegen en de capaciteit van de F-27 was te laag. De F-28 bood een prima oplossing: een voor driekwart gevulde F28 zou nog winst opleveren, waar op een half gevulde DC-9 verlies zou worden geleden.

De F28 Fellowship
De Fokker F28 Fellowship is het eerste door Fokker gebouwde verkeersvliegtuig met straalmotoren. Het werd in april 1962 door Fokker aangekondigd en het maakte zijn eerste vlucht op 9 mei 1967. Het toestel is ontworpen voor de korte- en middellange afstand. Het is speciaal ontworpen om van kleinere, regionale vliegvelden te opereren. Een bijzonderheid in de civiele luchtvaartwereld is de speedbrake bestaande uit in de staart ingebouwde remkleppen. Tot dan toe was een dergelijk systeem alleen op militaire toestellen gebruikelijk.
De eerste modellen met een korte romp booden plaats aan 65 passagiers. Ik ga een F28 Mk.4000 brouwen, met een verlengde romp met plaats voor 85 passagiers. NLM Cityhopper heeft uitsluitend met de langere variant gevlogen.

De Moerdijk ramp
Een zwarte dag in het bestaan van NLM Cityhopper was 6 oktober 1981 toen bij Moerdijk Fokker F-28 Fellowship PH-CHI tijdens een zware onweersbui verongelukte. Hierbij kwamen alle inzittenden om het leven en een brandweerman op de grond die het ongeluk zag gebeuren en aan een hartaanval bezweek. De weersomstandigheden waarin het toestel terechtkwam waren zo extreem dat het toestel aan krachten werd blootgesteld waar het technisch nooit op gebouwd was. Hierdoor brak een vleugel van het toestel af waarna het neerstortte.

https://aviation-safety.net/database/re ... -0&lang=nl
https://nl.wikipedia.org/wiki/NLM_Cityhopper-vlucht_431

Overgang naar KLM Cityhopper
Het netwerk van NLM Cityhopper had zich in de jaren zeventig en tachtig inmiddels uitgebreid, vanuit de regionale Nederlandse luchthavens werden vluchten naar diverse Europese bestemmingen uitgevoerd. En ook vanuit Schiphol vloog NLM Cityhopper Europese bestemmingen aan en werd langzaam maar zeker een zogeheten ‘feeder’ voor overstappers op Schiphol. In 1988 had KLM de regionale airline Netherlines overgenomen waarna NLM en Netherlines onder één management kwamen te vallen. Uiteindelijk werden beide KLM-dochters samengevoegd en ging deze nieuwe dochter vanaf 1991 door onder de naam KLM Cityhopper BV.

Afscheid van Fokker
In het boekjaar ’91-‘92 waarin NLM Cityhopper KLM Cityhopper ging heten, bestond het netwerk uit 36 bestemmingen en werden er ruim 1 miljoen passagiers vervoerd. De Fokker F-27’s hadden hun levenscyclus bij ‘KLC’ (zoals ze vaak worden genoemd) voltooid en werden vervangen door de Fokker F50. Van de laatste F-27, het toesteltype waarmee alles begon in 1966 werd in 1992 afscheid genomen. In de jaren erna werd de capaciteit verder uitgebreid met als grote klapper de komst van de Fokker 70 ter vervanging van de vier F28’s.
In 2015 maakt KLM bekend de Fokker 70 vloot te vervangen door toestellen van Embraer. De reden van de overstap was het brandstofverbruik van de intussen verouderde Fokker 70. Op 28 oktober 2017 landde om 20.30 uur de laatste passagiersvlucht met de Fokker 70 van KLM uit Londen. Hiermee verdween het laatste Fokkertype uit de vloot van KLM.

KLM Cityhopper is uitgegroeid van twee dagelijkse vluchten naar een belangrijke maatschappij binnen de KLM Group.Momenteel vliegt KLC met 49 Embraer toestellen en vervoeren dagelijks circa 300 vluchten uit op ongeveer 60 bestemmingen en vervoert daarbij jaarlijks ruim 7 miljoen passagiers.

photo 479524

PH-CHN F-28-4000
Mijn onderwerp wordt de PH-CHN ‘City of Belfast’. Daar heb ik als 15 jarige ooit in meegevlogen. Het toestel kwam in 1982 in de vloot als vervanger van de gecrashte ‘Eindhoven’. De kit is van F-RSIN (kunststof variant, geïntroduceerd in 2017) en heeft behoorlijk wat aandacht nodig voor het een beetje op een F-28 gaat lijken…

photo 479525

photo 479527

photo 479526
De eerste stappen zijn inmiddels gezet: alle lijntjes vrijmaken van flash en het schuren van het ruwe oppervlak.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Vintage Jet op vr 30 aug, 2019 14:57 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk onderwerp! Over de crash van de PH-CHI (en PH-MBN op Faro) heb ik nog mijn profielwerkstuk geschreven in 5 havo. Een paar mensen van dit forum die bij Fokker hebben gewerkt hebben me toen nog van alles opgestuurd. Peter Stoof en volgens mij ook Arjan Ouwendijk. Ben toen ook een dagje buiten openingstijden (en onder schooltijd) in het Aviodrome langsgeweest voor het archief van de inmiddels overleden Johan van Tuyl van Aviacrash.nl. Mijn interesse in ongevalsonderzoek was daarmee gewekt en dat was ook de aanleiding voor mijn afstudeerstage bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Mijn stagebegeleider van destijds was vorig jaar nog met z'n gezicht op TV in de Air Crash Investigation over MH17. Blij dat die ellende van na mijn stagetijd was, want ze zouden geen tijd meer voor me hebben gehad :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,

Gaaf onderwerp weer en wat betreft die kit heb je zeker gelijk..
Ik heb er zelf twee liggen (nog een Air Anglia F28-1000) en die zien er allebei even grof uit! ( een beetje Mach 2 kwaliteit)
In de basis is de kit leuk om te zien, zelf vond ik de romp aan achterkant een beetje lang en iel ogen..
Ik heb hem ook met de F100 van Revell vergeleken en ik was verbaasd dat de twee kits enorm in de romp doorsnede en staart zo enorm afwijken!
Je kan het vergelijken met de Airfix Dakota en de Esci Dakota..
Voor mij een reden om ze niet naast elkaar te bouwen en neer te zetten..
Ik heb er wel eens 1 gebouwd gezien en dat zag er zeker wel uit als een F28.
Ben benieuwd naar deze uit jouw hand maar dat word ongetwijfeld weer een knaller..

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Kijk, daarom is dit forum nou zo leuk! Dank voor de heads-up Jan. Ik heb even rondgekeken op internet en zag toen deze vergelijking:

photo 479574
Conclusie: de romp van de F-RSIN kit is te kort. De lengte komt overeen met een mk.1000 en niet met een mk.4000. Heb jij beide kits? Dan is het makkelijk romplengtes vergelijken. Of heeft F-RSIN het simpel gehouden en krijgen alle kits gewoon één romplengte mee... :cry:
Zijn er nog meer opvallende verschillen? Immers, een fuselage plug is er zo tussen gezet ;-)
En heeft iemand gedetailleerde tekeningen van de F28-4000 die ik bij de verbouwing van de romp kan gebruiken?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 14:38 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
VJ,

Gaaf project. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb nog gewerkt aan de CHN ( en de CHB, CHD en CHF ). Enige tijd geleden vroeg iemand anders ook naar info van de F28 en ik kon toen wat oude boeken lenen van een, tegenwoordig gepensioneerd, collega waar ik een flink aantal scans van gemaakt heb.
https://www.dropbox.com/s/d92u1sqkwjaxe ... n.rar?dl=0 is een link naar het rar-bestand van deze tekeningen....ik denk wel dat dit nuttig is voor je :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Arjan Ouwendijk schreef:
Enige tijd geleden vroeg iemand anders ook naar info van de F28 en ik kon toen wat oude boeken lenen van een, tegenwoordig gepensioneerd, collega waar ik een flink aantal scans van gemaakt heb.....ik denk wel dat dit nuttig is voor je :mrgreen:

Arjan, held! Dat was exact wat ik zocht! super bedankt.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Hoi VJ,
Hier wat plaatjes in de verschillen..


Links het Air Anglia F28-1000 rekje en rechts de F28-4000
Afbeelding

Hier nog eenplaatje dat laat zien het verschil in romphoogte met een Revell Fokker 100 en de F-rsin F28

Afbeelding

Hieronder even een provisorische overlay op de geweldige Beejee F70 romp en het lengte verschil ligt rond een ruime millimeter maar dat geld ook voor de romphoogte en is denk ik daarmee ook underscaled ..
Afbeelding

groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Laatst bijgewerkt door Carvair op zo 30 jun, 2019 17:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 17:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Vintage Jet schreef:
Arjan, held! Dat was exact wat ik zocht! super bedankt.

:brouw: VJ

Top! Ik laat de link nog even staan voor andere geïnteresseerden :brouw:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2019 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Carvair schreef:
Hieronder even een provisorische overlay op de geweldige Beejee F70 romp en het lengte verschil ligt rond een ruime millimeter maar dat geld ook voor de romphoogte en is denk ik daarmee ook underscaled ..

Voor de meelezers: Jan en ik zitten vanavond, als Waldorf and Statler de verschillen over en weer te whatsappen. Hierbij de korte conclusie (met grote dank nogmaals aan de tekeningen van Arjan):
photo 479592
De romp klopt redelijk voor een mk .4000
photo 479595
2676/144=18,58: Ook de schaal is redelijk secuur.
photo 479594
Maar hier gaat het inderdaad mis. Zoals Jan al zei: het hele model lijkt iets underscaled. In elk geval gaat dat op voor de rompdiameter. Daar valt niet veel tegen te doen. Hooguit ga ik proberen de cockpit te reconstrueren, net zoals destijds bij de Revell DC-10 en de Lindberg Caravelle. Want een verkeerd neusje valt direct storend op.
photo 479593
Oke, dit is nog geen brouwverslag maar eerder een kit review. Het kan in potentie best aardig worden, maar niets is 'recht uit de doos', eerder 'out of the box' ;-)

TheFlyingDutchman schreef:
Over de crash van de PH-CHI (en PH-MBN op Faro) heb ik nog mijn profielwerkstuk geschreven in 5 havo. Mijn interesse in ongevalsonderzoek was daarmee gewekt en dat was ook de aanleiding voor mijn afstudeerstage bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Heel interessant en zeker een onderwerp dat mij beroepshalve bezig houdt. Mocht je nog interessante info willen delen of aanvullingen hebben: 'lessons learned' hebben we nooit genoeg van! In het geval van de PH-CHI zat de oorzaak meen ik voornamelijk in de weerradar, die niet in staat was om de weersomstandigheden te detecteren waarbij een 'microburst' kan ontstaan, met als gevolg dat de vliegers dachten tussen twee cellen door te vliegen maar in feiten er recht onderdoor vlogen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Een F28, leuk! Die zie jet niet vaak gebouwd worden. Die F-rsin plastic kits zijn inderdaad wat grof, maar jij kan daar vast iets moois van maken :D Uiteraard ga ik deze volgen. Hoe zijn de contouren van de Revell F100 als je die tegen het scherm houdt? Daar heb ik namelijk ook wel eens mijn twijfels over.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement