Hallo beste brouwers!
Onne, leuk om te lezen dat je net zo enthousiast bent bent kijken als ik met bouwen, en ja......na 4 jaar stil liggen kan je er opeens niet meer van af blijven.
Misschien ook omdat het weer eens iets héél wat anders is.
Maar omdat je zo aandringt heb ik nog even wat plaatjes.
Goed heren, de schaar constructie hoeft niet meer ondersteund te worden.
Als eerste heb ik de bevestiging aan de voorzijde gemaakt, en hier een scharnierpunt waar totaal geen speling op zit.
Met spuiten kan ik de pen er uit halen, zodat de hele schaar constructie apart gespoten kan worden.
Nog even een extra luchtfles erbij....
En dan is het de beurt aan het hef gebeuren.
Van styreen buis en aluminium buizen, heb ik deze hefcylinders gemaakt.
Aan de binnenzijde zitten ook de busjes die de alubuis tegen moeten houden zodat deze er niet uitschiet.
Op de alubuis zit dan ook weer zo'n busje zodat de zuiger in de behuizing recht blijft zitten.
De hefcylinders zitten er nu op en was vooral goed uitmeten waar deze precies moesten komen te zitten.
Het werkgebied is 12 cm, en moet uiteindelijk ook de 29cm zien te overbruggen.
Op het hulp chassis heb ik de uiterste stand van het achterste schaar gedeelte af getekend.....
Om vervolgens de 12 cm op de 2 schaardelen af te meten.
De cylinders moeten schuin tussen het raamwerk komen, dus op het smalle raam aan de bovenzijde bevestigen, en op het brede raam aan de onderzijde.
Als alles dan goed uitgemeten is, dan zou het theoretisch allemaal moeten kloppen.
Nu ik toch met buizen aan de gang was, heb ik meteen de 4 steunpoten gemaakt.
In de éérste instantie had ik dit op de meest makkelijke manier gedaan, gewoon wat buisjes snijden en in elkaar zetten.....
Maar nadat ik het schaar gedeelte uit ging testen met de box van de Marmon, omdat deze qua gewicht wel aardig in de buurt komt, bleek het hele spul toch niet zo stabiel....het bleef staan maar........
Dan over op het andere plan, en dat betekend dat de truck dus écht gestempeld kan worden.
Opnieuw 4 buizen snijden en nu vooral met metaal gaan werken.
Op het alubuisje heb ik een 2mm moer met secondelijm geplakt, daar overheen het busje wat in de behuizing loopt én de moer vasthoud, om vervolgens een draadeind met een vats geplakt dopje dat aan de binnezijde van de alubuis vrij zit zodat de steunpoot recht heen en weer loopt als je de steunpoot in of uitdraaid over dit draadeind.
Dit draadeind komt vast te zitten aan de bovenzijde van de buitenbuis en hiermee kan je dus de poten in of uitdraaien.
Hiermee kan dus het hele model, met de wielen van de grond, op deze steunpoten rusten en staat het hele spul, met omhoog staande box, helemaal stabiel.
En even wat leuke fun foto's met de box van de Marmon...
Zoals je ziet, mét de steunpoten staat het véél stabieler.....
Ja heren, het gaat allemaal voorspoedig, soms even wat opnieuw maken, maar that's part of the job.
Tot de volgende maar weer!
Hieronder 1 die tijdens de start aan het bevoorraden was......
BronIsnie echt waar natuurlijk...
Hermann.