Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 2:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 999
Mooie vorderingen. Ik zie dat je de monocoque matzwart hebt gemaakt op het laatste plaatje. :wink:
Nog even een vraagje over de gordels. Welke verf gebruik je voor de gordels? Gaat deze niet breken wanneer je de gordels in model gaat buigen?
Het rode "afdekje" van de luchthapper (voorrem) moet toch afplak tape simuleren om de koelopening te verkleinen? Waarom laat je de randjes dan goudkleurig?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 7:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire 430.
Voor de gordels gebruik ik Humbrol, de olieverfvariant. Dan heb je geen probleem met breken.
De monocoque is niet verder zwart gemaakt. Dat lijkt alleen zo op de foto.
Alleen de binnenkant van de radiatorruimte is zwart. Daar zitten die zwarte decals.
Voor wat betreft die randjes. Dat heb je goed gezien.
Dat staat nog op mijn detaillijstje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Even een tussen sprintje in de bouw.

De body en de wing endplates zijn in de kleur gespoten. Het oogt nog mat. Dat klopt. Bij Zero Paints moet er altijd een clear cote gespoten worden. Dat doe ik na het plaatsen van de decals. Ik heb vier heel dunne laagjes gespoten. De panel-lines zijn goed zichtbaar gebleven.

photo 478990

photo 478991

photo 478994

photo 478995

Het schakelpookje in het schakelblok bevestigd, en voorzien van een houten knop.

photo 478989

De gordels voorzien van de decals. Op de foto ziet het er wat vlekkerig uit, maar in werkelijkheid zie je dat niet. Dat komt door de flitser van de camera.

photo 478992

De gordels in de stoel geplaatst. Ze zijn voorgebogen waarbij ik de stoel had afgeplakt. Dat om krassen te voorkomen op de stoel.
Ook het stuurwiel met het dashboard aan de gepolijste behuizing bevestigd.

photo 478993

Alles bevestigd in het chassis. Tevens het schakelblok geplaatst en de schakelstang gemonteerd.

photo 478996


photo 478997

De onderdelen voor de achter remmen, de air-ducts voor de koeling en de aandrijfassen.

photo 478998

Hieronder de zaak gemonteerd. Ook nog de beugels toegevoegd waar straks de uitlaten in moeten gaan vallen.

photo 479000

Daarna de remmen voorzien van een lichte wash, waardoor de ventilatie gaten beter uitkomen. Deze achterste schijven zijn later nog zichtbaar, dus dit is in elk geval niet voor niets.

photo 478999

En tenslotte ook de voorste schijven voorzien van een wash, hoewel deze schijven straks in de velgen vallen.
Met dank aan Coachke die me ooit uitlegde hoe ik een wash kon gebruiken.
Tevens de kleine randjes weggewerkt bij de rode afdekking van een deel van de koeling van de voorschijven.

photo 479001

Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 999
Dat is een flinke tussensprint wat je ons voorschotelt, mooi man. Weet je zeker dat de kleur rood voldoende laagjes heeft? Op de plaatjes lijkt het alsof op bepaalde plekjes nog witmetal te zien is door de lak. Waarschijnlijk is het gezichtsbedrog door de lichtinval maar het zou zonde zijn als het straks door de vernis nog eens wordt geaccentueerd. Heb je voldoende decalsoftner gebruikt voor de banden-decals? Ze zijn nog niet helemaal versmolten met het rubber. :) Wat betreft de Humbrol; bedoel je dan de kleine potjes enamel verf? Die gebruik ikzelf ook veelvuldig naar volle tevredenheid.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 7:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire430,
Dat komt inderdaad door de flits. De dekking is goed gelukt.
Het gaat inderdaad om de Humbrol enamel.
Dat duurt erg lang voor ie echt droog is. Dat kan wel een week duren. Niet dat het dan nog plakt, maar het blijft nog een beetje zacht. Daardoor kun je die gordels nog makkelijk buigen zonder dat de verf breekt.
Het einde begint in zicht te komen. Voornamelijk montage werkzaamheden.
En dan natuurlijk die decals, waar ik bij de grote die in een keer goed opgebracht moet worden nog een beetje tegenop zie.
De voor en achtervleugel blijven blank metaal, maar wordt na het plaatsen van de decals wel voorzien van een blanke laklaag.
Ook een 2k lak van Zero Paints, speciaal voor gebruik op blank metaal.
De banden worden nog voorzien van een blanke matte laklaag, waardoor de decals helemaal gesealed worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 jun, 2019 0:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 999
Ik hoor het al, je laat niks aan het toeval over. Goed bezig. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2019 0:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Verder met de montage van de achterzijde.
Een behoorlijk gepriegel om alles mooi recht en evenwijdig te plaatsen.
Eerst de achter remmen met de aandrijfassen en de luchthappers geplaatst.

photo 479453

Daarna de uitlaten, zodanig dat de uitlaatpijpen in de beugels vallen die onder de remmen zijn geplaatst.

photo 479447

Verder met de achtervering. Een lastig karweitje. Als je de veertjes vast lijmt wordt de veer niet gelijkmatig ingedrukt.
Het alternatief is mooier, maar riskanter. Dan plaats je het veertje, en lijmt onder het indrukken van het veertje alleen de binnenste stang vast.
Gaat dat mis, dan springt je veertje van 3 millimeter weg, en vind je die nooit meer terug.

Zoals je kunt zien is het gelukkig weer gelukt.

photo 479445

Nu het geheel samenvoegen met de andere delen van de achterwielophanging.

photo 479446

Inmiddels ook de binnenkant van de uitlaten iets zwart gemaakt.

photo 479448

Nog niet genoeg heveltjes, stangetjes en linkjes. Deze moet er ook nog bij.

photo 479449

Als die geplaatst is, moeten er nog kleine stangetjes geplaatst worden die de achterassen met de torsie staaf verbinden.
Hieronder kun je dat van wat verschillende hoeken zien.

photo 479450


photo 479451


photo 479452

Hier ben ik wel een paar uurtjes zoet mee geweest. Dit moet je niet te snel willen doen. Je verbuigt heel makkelijk die dunne stukjes metaal, waardoor de ophanging niet meer past, en niet meer symmetrisch is.

Tot een volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2019 1:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 999
Gave vordering schummie. Een heel gepriegel dat is duidelijk maar het resultaat mag er zijn. Was het geen optie om de uitlaat uiteinden iets dieper uit te boren zodat je vanzelf al diepte werking krijgt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jun, 2019 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
@cire430.
De uiteinden zijn ook uitgeboord. Oorspronkelijk zijn ze bijna vlak. Ongeveer 3 mm. Als je dieper boort loop je het risico door de wanden te boren. Het gebruikte boortje is 0,7 mm, en de uitlaat is maar iets dikker dan 1 mm.
Maar omdat dan de binnenzijde wit blijft, ik heb dat boren voor het spuiten gedaan, heb ik er een druppel zwarte wash in laten lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 jun, 2019 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 843
Toch weer een kleine update. Het echte F1 weekend is daar, plus BBQ weer. Dus niet erg veel.
Maar wellicht doe ik toch een paar volgers een plezier met een paar foto's van de vorderingen.

Weer een paar stangetjes geplaatst. Ik heb niet de bijgevoegde metalen staafjes van 0,6 mm geplaatst.
Ik heb zilver nikkel stangetjes gebruikt. Die zijn net wat echter verchroomd dan het gewone staal.
Ik heb ook al eens de spelden gebruikt, die zijn ook mooi verchroomd, maar eigenlijk net iets te dik.

photo 479532

Vervolgens de bovenzijde van het motorblok van de 12-cilinder boxer motor geplaatst.

photo 479533

Verder met de beugel van geëtst metaal waar de staander van de achtervleugel in gemonteerd moet worden.
Eerst het nodige buigwerk voor de beugel.
Daarna de gepolijste staander er tussen klemmen.
Alles gelijnd met half dikke secondenlijm. Die lijm doseer ik door een druppel op een stukje plastic folie de doen. Vervolgens doop ik de punt van zo'n speld in de lijm.
Die punt houdt ik vervolgens tegen het te lijmen oppervlak. Less is more bij deze lijm. Je wil geen grote druppel door je details van het model zien lopen.

photo 479534

En tot slot het geheel weer bevestigd aan de achterzijde. Op het vlakke ronde stukje helemaal achteraan komt nog een achterlicht.
Die is maar liefst 1 mm groot, dus daar wacht ik nog even mee.

Dit deel moet erg nauwkeurig geplaatst worden, omdat de achtervleugel erop komt. Als de staander iets scheef is, wordt dat vergroot door de vleugel zelf.
Het is erg storend als dat scheef staat.

photo 479531

Zo, dat was het weer voor deze keer.
Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement