Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hallo allemaal, dit wordt mijn eerste bouwverslag op het forum. Het is ook de eerste vrachtwagen die ik bouw, en mijn tweede model sinds ik weer begonnen ben met bouwen, zo'n 1,5 jaar geleden. Ik ben er al een tijdje mee bezig en heb tussendoor inmiddels ook wel andere modellen gebouwd, want het is toch altijd een lekker gevoel om er eentje af te hebben. Ik heb al een uitgebreid bouwverslag op een ander (Engels) forum staan, maar ik vond het wel leuk om ook in eigen land actief te zijn, en omdat hier ook een apart gedeelte is voor trucks trok me dat over de streep.

Dus ik zal voor nu een korte samenvatting (proberen te) geven van wat ik al gedaan heb zodat jullie kunnen zien wat de huidige stand van zaken is, en dan kan ik van daaruit verder updaten.

Omdat het "al" mijn tweede model was dacht ik kom, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. Laat ik maar meteen beginnen met een conversie van 4x2 naar 6x4, en laat ik dan ook maar zelf een haaksysteem maken, plus een grote afvalcontainer voor erop. Nou ja, daarom ben ik er ook al een tijdje mee bezig. Maar ik hou wel van een uitdaging en ik vind het leuk om dingen uit te proberen. Als het niet naar m'n zin is begin ik wel opnieuw.

Ik zeg er ook maar meteen even bij: het is geen model van een bestaande truck, maar ik heb uit een hele berg referentiemateriaal elke keer de dingen gepakt die ik mooi vond. Zodoende zal misschien niet alles op de millimeter kloppen en helemaal historisch correct zijn maar wat ik natuurlijk wel belangrijk vind is dat het er goed uitziet als geheel.

OK, dit is de doos, een klassieker van Revell. Op marktplaats gekocht voor weinig, er was ook al een beetje aan gebouwd.

Afbeelding

De vorige eigenaar had het chassis in elkaar gezet.

Afbeelding

Voor de dubbele achteras heb ik voor nog minder dan weinig een paar donortrucks gevonden, die sowieso al bijna uit elkaar vielen.

Afbeelding

De voorste vrachtwagen heeft uiteindelijk zijn onderdelen afgestaan. Ik had ook een setje resin achterassen gekocht, en die heb ik uiteindelijk ook gebruikt want alles zat zo rottig in elkaar dat het niet erg mooi te maken was.

Na wat hakken en zagen en passen en meten kwam ik via dit

Afbeelding

uiteindelijk uit op dit

Afbeelding

In beide chassis zat in meer of mindere mate een kromming, dus helemaal recht is het niet geworden. Ik heb het voor het grootste deel op kunnen lossen onder de vooras, omdat het chassis aan de voorkant wat omhoog gebracht moest worden. Alle wielen staan in elk geval netjes aan de grond. Als ik de foto's gewoon uit de goeie hoek neem zie je er verder niks van :wink:

Ik heb een doos met los spul

Afbeelding

een setje resin achterwielen

Afbeelding

voorwielen

Afbeelding

een cabine

Afbeelding

met interieur

Afbeelding

en een motor

Afbeelding

Het chassis zelf heb ik niet bedraad, tegen de tijd dat ik me bedacht dat dat wel tof zou zijn was ik eigenlijk al te ver. Ik bewaar het voor de volgende truck, je moet ook niet al je kruit in 1 keer verschieten tenslotte.

Het haaksysteem is losjes gebaseerd op een echt bestaande vrachtwagen die vaak bij ons in de buurt geparkeerd staat. Daar heb ik de nodige foto's van, maar op zo'n systeem zitten nog best veel onderdelen en slangen en alles, dus ik heb het wel wat versimpeld allemaal. Ik vond dat dat wel mocht aangezien het mijn eerste scratchbuild is :D

Ik heb wel mijn best gedaan om alle noodzakelijke onderdelen erop te zetten en er komen ook wat slangen aan. Uiteindelijk staat er een afvalbak op dus veel zie je er niet van, maar het is wel de bedoeling dat het enigszins ergens op lijkt natuurlijk.

De voorkant met de haak

Afbeelding

aansluiting voor de hydrauliek

Afbeelding

de geleidewielen

Afbeelding

en het lock systeem

Afbeelding

Heel stom misschien, maar omdat ik dit tot nu toe in het Engels heb gedaan weet ik niet zeker of ik de juiste Nederlandse termen gebruik. Als iemand een correctie heeft hoor ik het graag.

Dit is een eerdere dry fit met alle onderdelen, dat geeft een aardig beeld van hoe het eruit gaat zien.

Afbeelding

Het is wel hoe ik het ongeveer voor ogen had toen ik begon dus dat is mooi meegenomen.

Zo ziet de achterkant er inmiddels uit

Afbeelding

en dan zijn we (eindelijk) beland bij hoe het er nu voor staat. In de primer en gespoten met een onderlaag van zwart / nato zwart.

Afbeelding

Inmiddels heb ik op deze onderlaag wat roestkleuren aangebracht maar daar heb ik geen foto van. Het plan is: clear, haarlak, weer nato zwart en dan voorzichtig wat plekjes roest tevoorschijn halen. Het is mijn bedoeling om te laten zien dat het een oude vrachtwagen is, veel gebruikt, maar niet compleet op het laatste tandvlees. De wagens die ik van dichtbij heb gezien zien er meestal toch wel zo uit ook.

Als dat gedaan is moeten alle losse onderdelen erop, en dan ga ik nog met wat vuil/modder/stof aan de slag.

Aan de afvalbak ben ik nog niet begonnen, ik wacht daarmee totdat ik de juiste maatvoering kan bepalen.

Voor degenen die het tot het einde hebben weten vol te houden: bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie opmerkingen.

Tot de volgende keer

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Laatst bijgewerkt door jeroentsje op ma 01 jun, 2020 18:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2006 20:33 pm
Berichten: 2795
Woonplaats: Krimpen aan de Lek
Hoi Jeroen (ga ik vanuit gezien je nickname),

Welkom hier op het forum.
Je maakt gelijk een mooie start, en die start ziet er al goed uit.
Ga vooral op deze manier door dan komt er een leuk model te staan.

Groeten Sebas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je Sebas!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In pakweg 35 jaar slechts zelden modelbouw gedaan en nu al meteen kitbashing/scratchbuild? :roll:

Ik meen te zien dat je wel talent hebt, nu ja: altijd interessant dergelijke projecten. Deze ga ik dan ook met veel belangstelling volgen want die haak ziet er helemaal niet slecht uit! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 17 okt, 2016 11:45 am
Berichten: 451
Woonplaats: Fijnaart
hoi Jeroen,

Welkom hier.

Wel leuk om te zien dat je gelijk met zo'n model durft te beginnen.

Waar heb je het haakarm system gehaald ?? of is dit echt zelfbouw ??

groet
Wilbert :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi Wilbert, dank je wel. Het haaksysteem heb ik inderdaad zelf gemaakt. Alles is wel vastgelijmd hoor, er zitten geen bewegende delen in.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Hoi, ik heb best aardig wat kunnen doen de laatste paar dagen. Tussen buiten zijn, bbq'en en een biertje drinken door dan toch. Ik heb het chassis en de haak geverfd en wat gechipt, al hebben sommige plekken nog wat werk nodig. Toen ik dat had gedaan kon ik al mijn losse onderdelen die ik al af had erop zetten zoals de motor, uitlaten, tanks etc. Dan gaat het er ineens lekker vol uitzien.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de haak heb ik erop gezet, nadat ik er wat slangen aan heb gekoppeld.

Afbeelding

Afbeelding

Niet alle onderdelen passen helemaal bij elkaar qua kleur omdat ik ze over een langere periode heb geverfd en zo. Dus daar moet nog wat aan gebeuren.

Tot slot een dryfit met de wielen erop, ik kon dat toch niet laten.

Afbeelding

Groeten!

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Welkom Jeroen op deze site. :D

Je bent al flink op weg met deze Benz. En wat mij altijd boeit, het nodige scratch werk. Ik volg het allemaal met veel plezier .

Veel succes verder met de bouw !

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 maart, 2018 16:20 pm
Berichten: 162
Woonplaats: Dordrecht
Dank je John! Nog heel wat te doen maar ik kan nu wel de finish zien, ergens in de verte.

_________________
Jeroen
jeroentsje.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 06 sep, 2016 22:10 pm
Berichten: 16
Mooi werk zo ver al! Ik vind de auto’s met haaksysteem altijd mooi en boeiend.
Vooral lekker doorgaan!

Groet,
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement