Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Leuk om te lezen dat bij deze, na 4 jaar.. :oops: :oops: , de aandacht er niet minder om is. :brouw:

rolf mulder schreef:
Prachtig werk Hermann, cabine is een plaatje. Nu lekker met de schaarconstructie aan het stoeien zeker :mrgreen:

Rolf
Nog niet Rolf....nog even geduld. :mrgreen:

Ja heren, de laatste werkzaamheden om de kleine ongemakken aan de cabine te verbeteren en netjes te maken, is nu gebeurd.
Boven in de hoeken van het raamrubber, zijn de kleine openingen nu ook dicht, en loopt de voorstijl nu mooi mee met de rubbers.
Ook nog hier en daar wat klein vijlwerk aan het frontje en dan alles in de primer, om vervolgens alvast de eerste speedlights te maken.
Deze zullen later nog met Tamiya green clear gelakt worden.

photo 478820

photo 478823

photo 478819

photo 478822

Dan het chassis.
Het oude chassis was opgebouwd uit 0,5mm styreen, maar na 4 jaar was dit chassis zo verhard, dat het styreen gewoon in je handen brak......alle weekmakers waren er uit.
Ook was het chassis niet exacht recht, hier en daar een klein bochtje en van dat soort dingen.

Het grappige was, dat ik hier niet echt rouwig om was, uiteindelijk van 0,75mm een nieuw chassis gemaakt, want ik heb later de stevigheid nodig voor het schaarmechanisme van de laadbak, dan is 0,5mm nét even wat te fragiel.

Het chassis is nu wél kaarsrecht, dit uit voorzorg aan beide zijden met messing profielen en klemmen klemgezet.

photo 478825

De lengte is nu ook bepaald aan de hand van de manuals en met vergelijking van de referentie foto's.
Voor dit FV type wordt het chassis 9600mm, wat zo op het oog ook overeen komt met de referentiefoto's.
De wielbasis is 5370mm, gerekend vanaf het hart van het voorwiel tot het middelpunt van de 2 achterwielen.
Klinkt heel raar voor ons, maar zo berekenen Japanners nu eenmaal de wielbasis. :roll:
De axle spread is dan op zijn beurt 1320mm, en op het 1/24 chassis klopt het dan uiteindelijk ook. :D

photo 478815

photo 478817

Hieronder de achterste ophangpunten voor de voorste bladveren....

photo 478816

En de ruwe bouw van de 1e luchtgeveerde achteras.
Nu dacht ik even de achteras ophanging van de Freightliner FLC te kunnen gebruiken, omdat deze op het oog exact hetzelde is, maar kwam na wat meten er achter dat de bladveerlengte veel te kort is/ was......dacht even makkelijk weg te komen......niet dus. :|
Het enige wat ik van de FLC kit gebruik zijn de luchtbalgen die 4mm ingekort moeten worden.

photo 478818

Ja heren, en zo gaan we dan weer rustig verder.
Nu maar zorgen dat de basis goed is, dan kan van daar uit met het subframe beginnen, waarop het hefmechanisme komt te zitten.
Als laatse heb ik nog een leuk filmpje, wordt wel Japans gesproken.....je verwacht het niet... :lol: :lol: ...maar vond het wel een leuk toekomstig project.
Aangezien Fuso nu een Daimler product is, heb je na de New Actros uiteraard ook de New Super Great.
Als basis moet je de Italeri New Actros kit hebben, alleen de cabine, het interieur en de bumper moet je even zelf maken.....en misschien nog wat kleine andere dingen. :mrgreen:

Dit was hem voor vandaag en tot de volgende maar weer!

Fuso New Super Great

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2019 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Dat met die wielbasis berekenen is toch niet zo raar, gebeurt toch heel vaak dat gemeten wordt tot het midden van de tandem. In ieder geval de Amerikanen geven de WB zo aan.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo Brouwers!

Rolf, bij de chassis verbouwingen van de Benzen wordt de wielbasis vanaf het hart van de vooras naar het hart van de 1e trek as gemeten, vervolgens van hart trek as naar hart 2e as enzv.
Met de Amis heb ik niet de ervaring van chassis verbouwingen, dus was het daar nog niet tegen gekomen, vandaar de opmerking. :wink:

Ja heren, het globale chassis is nu in elkaar gezet.
Alle dwarsdragers zitten er nu tussen en de achteras ophangingen zijn nu ook zover gereed en de luchtbalgen van de FLC kit zijn nu ook in hoogte aangepast.
photo 478895

photo 478896

photo 478897

photo 478909

Dan alles met losse pennen er op zetten en kijken of alles inderdaad goed op hoogte staat.

photo 478899

photo 478898

photo 478901

En met de cabine er los op zodat er een beetje een beeld gaat ontstaan van de verhoudingen.
Tijdens het zoeken naar foto's van de schaar constructive, kwam ik er achter dat er in de cabine nog een dakraam moet komen.
Zover ik het gezien heb, zit op deze manier dit op alle airport catering trucks.
Tijdens de bouw van de cabine wist ik nog niet dat dit een airport catering truck zou worden. :wink:

photo 478900

photo 478903

photo 478902

photo 478906

photo 478905

photo 478904

photo 478907

Ja heren, gaat al aardig de goede kant op.
Dit was hem weer voor vandaag en tot de volgende maar weer.

photo 478911

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 13:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
En hopla, er staat ineens een airport cateraar. :wink:
Er mist nog een hoop maar toch geeft zo'n dryfit ineens een heel andere kijk op de zaak. :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
jaja , ik heb hem in mijn handen gehad en van heel dichtbij bekeken en hij zier er puntgaaf uit
het dak is heel mooi aansluitend of het machinaal geperst is en hij is superlicht en niet lomp zwaar zoals de meeste resin cabine,s [ nou is deze met de hand gemaakt maar even ter vergelijking ]
afwerking is gewoon mooi aansluitend
het chassis ziet er ook gewoon goed uit
er staat dadelijk zeker een niet alledaagse model op tafel [ zulke werktuigen worden weinig gemaakt in modelbouwwereld ]
er komt nog wel wat werk aan voor wat betreft het schaarhefinstallatie [ scrabble woord ] maar dat maakt het af
we gaan het zien
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jun, 2019 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Dat gaat een hele mooie Fuso Greateraar worden Hermann. :brouw:
Geweldig hoe je het allemaal weer hebt uitgedacht. :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2019 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Dat ziet er al weer gelikt uit, rare jongens die Chinezen met die lantaarnpaalkillers.
Toepassen van 0,5 mm voor het chassis.......Zeger lukt het altijd maar bij mij trekken de flenzen altijd krom of knapt de verbinding lijf-flens stuk dus sinds een paar mislukkingen gebruik ik 1 mm voor het lijf en 0,5 voor de flenzen.
Dat de weekmaker eruit gaat klopt, als je bijvoorbeeld 2e hands gebouwde donorkits koopt kun je beter een geschilderd exemplaat nemen dan een ongeschilderde......de verf voorkomt dat de weekmaker verdwijnt.
Dit is een 6 x 2 zo te zien......met of zonder een liftas? De wielbasis die we hier hanteren is het hart van het tandemstel ingeval van 6x4, hart tandemstel ingeval een niet liftbare starre as op het tandem en bij een bogie lift inderdaad de maat van voorwiel naar de trekas. Zoveel smaken zijn er niet dus als deze as niet separaat gelift kan worden klopt de notering wel: hart tandemstel.
Maar zonder al die bovenstaande blabla is er weer een bijzonder model in wording, mooi dat je die weer opgepakt hebt en
de tijd brengt ook andere inzichten dus er zal nog wel meer veranderen denk ik.
Succes.

groet, Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 12:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Hallo brouwers!

Om te beginnen, bedankt voor jullie mooie reacties en interesse en ook ik ben toch wel aardig content met de cabine, was niet één van de makkelijkste. :lol:

Johannes,

Wat betreft het verhaal van de wielbasis berekening, ik keek eens even in mijn vitrine en zag inderdaad dat de MB 3 assers allemaal een liftbare nasleper hadden.
Deze Fuso heeft inderdaad een starre- niet liftbare sleepas, vandaar dat ik er een beetje van op keek. :wink:

Het 0,5mm chassis had ik ook eens op 1 van mijn modellen gedaan, maar in dit geval komt er een relatief zware box op, die ook nog eens een slordige 31 cm omhoog gebracht kan worden.
Gezien de ervaring met de sideloader, die ook een relatief zware container heeft als die op hoogte wordt gebracht, was in dit geval een 0,75mm een in mijn ogen een veiligere keuze wat betreft stijheid en stevigheid.

Wat inzichten betreft, na een aantal jaren krijg je inderdaad wat beter en vooral andere inzichten, zo ook met de North Benz die zo af en toe er ook nog wel eens tussendoor wordt gepakt, want ook die wil ik op termijn af krijgen. :wink:

Goed heren, na veel speurwerk op het net ben ik een héél stuk wijzer geworden wat betreft het mechanisme, de uitvoeringen en vooral waarom er op foto's het gefixeerde punt op de catering box zo vaak anders was.
Na wat filmpjes werd dit ineens duidelijk.

Voordat ik het hele verhaal op zit te tikken, hier even een >> FILMPJE<< voor de duidelijkheid.

Het volgende was, de verschillende breedtes van het hulpchassis, bij nader onderzoek bleek dat er catering trucks waren met een ladderchassis en andere trucks, waaronder ook deze Fuso, een verjongd chassis hebben.
Ik weet dat jullie goed meekijken en er zal vast wel iemand dit bouwenderwijs, en het zien van de referentie foto's, dit op gaan vallen en zeggen....hé Hermann....volgens mij........ :mrgreen:

Voor de bouw van de constructie gebruik ik vooral de latere versies, omdat hier gewoonweg meer en duidelijkere documentatie van te vinden is, maar wordt uiteindelijk wél terug vertaald naar het smallere of anders gezegd, het verjongde chassis van deze Fuso.

Hierdoor komt de catering-box bij deze Fuso ook wat hoger te staan dan bij de bredere chassis, waarbij bij de bredere chassis de schaardelen binnen in het frame vallen, en hierdoor de catering-box ook lager uitkomt, komen bij het verjongde chassis de buitenste schaardelen "op" het achterste hulpframe te liggen, en daardoor de catering-box ook hoger komt te staan.

Verder kwam ik er achter dat er 3 verschillende uitvoeringen van catering lifters zijn, het heeft vooral met de hoogte te maken.
Het X-Cat S-type voor de kleinere toestellen tot 5 meter hoogte , het X-Cat M-type die tot 6 meter hoogte gaat en hiermee de Boeing 747 kan bevoorraden, en als laatste het X-Cat L-type die de nieuwe Airbus 380 moet bevoorraden, en hiermee tot een hoogte van 8 meter moet komen.

Het bedrijf Doll GSE in Oppenau is met de high lift catering trucks 1 van de belangrijkste spelers in de wereld, vooral om hun doordachte technieken die veelal.....sorry jongens.....op de Mercedes trucks wordt toegepast.
Het laatste paradepaardje van hun is de Mercedes Econic die toegerust is voor de A-380.

Voor de geinteresseerden, hier even een mooi filmpje van hun...>>DOLL GSE<<

photo 479036
Bron: doll.eu

Ja heren, zoals jullie zien heb ik mijzelf even een klein beetje verdiept in de materie. :mrgreen:
Voor de verandering en afwisseling kan je ook een medical lifter maken, of de laatste nieuwe airport lifter van DHL, die in tegenstelling tot de airport cateraars wél op de openbare weg komen.
Deze laatste is dan weer een eehhhh.... :roll: ......oh ja, een Scania..... :roll: .......misschien wat voor de Scania bouwers??? :mrgreen:

Goed, nu weer even serieus en dan nu met al deze info snel naar het prille begin van het hulpframe voor de schaardelen. :D

Om te beginnen ben ik begonnen aan de 2 luchtflessen die tussen het chassis in komen te zitten, en de 1e boutkopjes op de spanten en steunen omdat met het hulpframe er op dit wat moeilijker gaat.

photo 479023

photo 479024

En met het hulpframe op het chassis....

photo 479031

photo 479026

photo 479029

photo 479030

Om een beeld te geven voor de box en hoe hoog die uiteindelijk komt te zitten, heb ik in dit geval de volumebox van de Marmon genomen om een idee te krijgen waar dit allemaal naar toe gaat, en in wat voor een hoogte we moeten gaan denken.
Hoogte wordt ongeveer 30cm.....

photo 479027

photo 479028

Ja heren, met al deze nieuwe info kan ik nu met een wat geruster hart gaan bouwen. :mrgreen:
Van de binnenzijde van de Catering box heb ik ook een hoop foto's, dus ook hier geen onduidelijkheden meer.
En zo gaan we dan weer verder en voor de toeschouwers......tot de volgende maar weer!

photo 479032

Hermann.


Laatst bijgewerkt door Woefdram op do 04 jul, 2019 17:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Woefdram schreef:
Hallo brouwers!

Even wat stof wegblazen van dit topic. :lol:
Aangezien de Actros aardig richting eindstreep gaat, staat deze cabine weer aardig te lonken.
Pas geleden deze even uit de kast gehaald, bekeken en.......heel diep nadenken wat ik er mee wil gaan doen.
Uiteindelijk ga ik dit project eens even over een héél andere boeg gooien.
Parallel chassis, werkende schaarlift, naar voor schuivende box en 3 letters......JAL!

Afbeelding

Inderdaad heren, een airport catering truck, geheel in Japanse stijl.
Het bijzondere aan deze catering truck is, in tegenstelling tot de Europese catering trucks, heeft deze truck wél een volwaardige cabine, dus met slaaphok!

Voor het zover is, zal er nog wat aan de (buiten) cabine gewerkt moeten worden en zal het chassis dan als éérste aan de beurt zijn.
Handen jeuken alweer! :mrgreen:

Hermann.

Ik zie dit topic voor het eerst, een interessante conversie... wist je dat dit systeem al bestond in WO2? In de jaren '80 was er in A'pen een verhuisfirma die dergelijke verhuiswagens hadden, ze noemden die toepasselijk: "hoger-lager" en rijkte tot aan de eerste verdieping.
Het systeem werd in de jaren '40 toegepast op de GMC CCKW voor het gemakkelijk laden en lossen van de Dakota C47. Na de oorlog vond het toepassing in de burgerij bij o.a. verhuizers.
Maar ik wist niet dat het nu nog steeds zou gebruikt worden op de moderne luchthavens... ik ga deze blijven volgen! :)

photo 479037

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jun, 2019 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Om te beginnen Hermann, erg gave filmpjes met genoeg info voor je verdere bouw, lijkt me. Heel erg interessant!
We mogen neem ik aan dan in de toekomst ook nog een Econic van jou verwachten als Mercedes adept en scratchbouwer!?? :mrgreen:
Maar zonder gein, ziet er veelbelovend uit en ben dan ook benieuwd hoe je dit gaat aanpakken en hoever de detaillering dit keer zal gaan.....
Succes verder :brouw: :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 204 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement