Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Freightliner FLC Italeri
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Beste Brouwers!

Het leek mij wel eens weer leuk om een bouwverslag te maken! En dit keer van een vrachtwagen.Het is voor mij de eerste keer dat ik een vrachtwagen ga bouwen dus het zal voor mij ook een leerproces zijn. Ik hoop daarbij af en toe gebruik te kunnen maken van jullie kennis!

Een deel van het plezier van modelbouwen is voor mij de voorpret: het uitzoeken van een kit, achtergrond informatie opzoeken, inspiratie opdoen en een plan maken hoe je het model gaat bouwen. Voor deze Freightliner kon ik geen PE set vinden dus ik bouw de kit OOB en hoop hier een daar wat extra dingen te kunnen toevoegen om het model wat interessanter te maken. Tijd voor wat foto's!
photo 476886
photo 476881
photo 476880
photo 476883

Welke kleur ik wil gaan spuiten weet ik nog niet, maar ik heb nog even. Ik heb wel alvast het polijstmiddel gekocht.
photo 476889

De motor is een Cummins, dus deze gaat rood worden. Om de motor wat interessanter te maken wil ik extra leidingen toevoegen en hier en daar een beetje olie smeren.
photo 476888

Het chroom op de sprue ga ik verwijderen met ovenreiniger (heb ik goede ervaring mee). Ik heb wat PS lepeltjes gekocht om mee te experimenteren. Het eerste wat ik wil testen is een gepolijste laag gloss black en daar met chroompoeder een mooie chroomlaag aanbrengen. Of dit het chroom is wat ik zoek ga ik achter komen.

Het draad in verschillende diktes voor het maken van leidingen.
photo 476884

Het zal niet het snelste bouwverslag worden omdat ik ook nog bezig ben met een 1 / 700 Tirpitz met PE. Deze staat momenteel in de spuitcabine, maar ik wil mijn aandacht over beide modellen verdelen. Mijn Tirpitz:
photo 476885


Tot slot heb ik meteen een vraag voor jullie!
photo 476879
Ik heb hier op de tekening een drietal tankjes omcirkelt. Deze tankjes zitten hier natuurlijk met een reden, dus ik vraag mij af waar deze voor zijn. Ik neem aan dat het te maken heeft met de remmen. Weet iemand waarvoor welk tankje is? Ik ben benieuwd!

Updates volgen vanzelfd :D!

Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 27 mei, 2012 1:01 am
Berichten: 2120
Nou Steven, ik zou zeggen welkom en gelijk een mooi project(je).
Voor deze uitvoering is inderdaad niet echt een PE set te vinden, wel voor COE waarvan je misschien enkele dingen kan gebruiken.
Toch denk ik dat het niet zo veel zal toevoegen, zéker voor de prijs die je ervoor moet betalen, tenzij je nog eens een FLA gaat maken. :wink:

Citaat:
Een deel van het plezier van modelbouwen is voor mij de voorpret: het uitzoeken van een kit, achtergrond informatie opzoeken, inspiratie opdoen en een plan maken hoe je het model gaat bouwen.

Dit is naar mijn idee wél de manier om een model aan te pakken, en je zal zien dat bij de truckbouw je behoorlijk wat vrijheid hebt met het bouwen, wat betreft verschillende uitvoeringen, kleuren enzovoort.


Voor de extra dingen zoals je zegt, zou je bij Purple Wave Auctions kunnen kijken, gewoon filteren op Freightliner FLC......misschien nog méér inspiratie opdoen. :wink:
In ieder geval veel plezier met deze bouw.

Hermann.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Schoemaker schreef:
Deze tankjes zitten hier natuurlijk met een reden, dus ik vraag mij af waar deze voor zijn. Ik neem aan dat het te maken heeft met de remmen. Weet iemand waarvoor welk tankje is? Ik ben benieuwd!
Steven


Hoi Steven,

leuke kit deze Freightliner. Heb hem een poosje geleden ook gebouwd.

Die tankjes zijn inderdaad voor de remmen. Het zijn beide luchttanks. Maar hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet. :wink:
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Succes met de deze mooie Freightliner. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hey Steven,

Die 3 tanks zijn, zoals Eddy Boxer al aangaf, voorraad tanks voor lucht voor de remmen.
Hier heb je een schematisch overzicht van hoe zo'n systeem werkt. De bovenste is voor een 4x2, de onderste voor een 6x4 trekker zoals de Freightliner:

photo 476897


Succes met de bouw.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2019 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Hoi! Even een kleine update! Maar eerst...

@Hermann
Goede tip! Genoeg beeldmateriaal :D

@Eddy
Zoals ik had verwacht nog best ingewikkeld! Maar het geeft even een idee. Ik denk wel dat ik mijn eigen draai er aan geef zodat het mooi lijkt, maar niet zozeer realistisch.


Ik heb inmiddels een deel van het chassis in elkaar. Echter valt de kwaliteit van de kit mij behoorlijk tegen (het is natuurlijk een oude kit). Erg veel moldlines, flash en pinchmarks (als ik mij niet vergis zijn dit de juiste termen). Het is dus erg veel moldlines wegschrapen, flash wegsnijden en heel veel schuren. Het lijkt er op dat de mallen van de gietramen niet helemaal goed in lijn waren omdat bij sommige onderdelen verschil zit in symmetrie. Het is een beetje lastig uit te leggen. Ookal verdwijnen veel van deze onderdelen uit het zicht, ik wil het graag allemaal netjes hebben dus ik blijf zoveel mogelijk doorgaan met het opschonen van elk onderdeel. Ik heb nu de basis van het chassis gemaakt en de stuuras gemaakt en bevestigd.
photo 477102
photo 477099
photo 477101

Ook heb ik een fout in de handleiding gevonden. Bij het maken van de stuuras kwam ik er achter dat er onderdelen niet passen als je ze plakt zoals in de handleiding staat. Het gaat om het onderdeel waar de pijltjes bij staan. Als dit onderdeel andersom wordt geplakt is er niks aan de hand en als je verder in de handleiding kijkt, dan staat het onderdeel ook een keer getekend zoals ik denk dat het moet. Zie de foto's hieronder.

Zo moet het volgens de handleiding, maar dat past niet in combinatie met onderdeel "B".
photo 477103

Verderop in de handleiding hebben ze het onderdeel anders getekend. Nu wel zoals het ook past.
photo 477104

Het is misschien moeilijk om te zien wat ik bedoel, maar zo zie je maar.... niet altijd maar blind de instructies volgen, maar ook vooruit kijken en zelf nadenken.

Ondanks de moldlines ect heb ik er wel plezier in en daar gaat het om. Als het chassis klaar is ga ik wat leidingen aanleggen.

Wel heb ik nog een vraag voor jullie... Het gaat over de achterassen. In stap 3 worden beide assen en suspensie gemaakt. Mijn vraag is of de onderdelen aangegeven met de letter "E" in de instructies de airsuspension is. Aangezien de assen ook aan een leafspring zitten. Hoe zit dit in de werkelijkheid precies?
photo 477100

Ik ben benieuwd of jullie mij dit kunnen uitleggen. :D Thanks!

Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 mei, 2019 6:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Je bent al lekker op weg zo met het chassis Steven :brouw:

Ik zal vanavond eens wat foto's van mijn Freightliner plaatsen. Dan kun je zien hoe het één en ander in elkaar steekt vwb de suspension en stuurinrichting. :wink:

Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jun, 2019 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hier heb je de link naar het foto album van mijn Freightliner FLC.

Ik heb wat foto's erbij geplaatst zodat je er misschien iets aan hebt. :wink:

klik

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2019 21:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Mooi werk Eddy! Interessante kleur keuze :D Heb je het chroom uit de doos gebruikt, of heb je zelf chroom aangebracht?

Ik ben inmiddels weer een stukje verder. Het chassis is klaar volgens de instructies. Nu is het tijd om zelf wat detail aan te brengen. Op Youtube heb ik een video gevonden waarin de principes van het airbrake systeem op een hele mooie manier wordt uitgelegd. Een aanrader!



Wederom moest ik weer erg veel schuren en schrapen om alle moldlines weg te krijgen. Het chassis kwam vrijwel volledig uit de "A-sprue" dus ik hoop dat de anderen wat beter zijn.

Wat ik vaak doe is dat ik eerst de onderdelen die ik voor een bepaalde stap nodig heb uitknippen. Vervolgens maak ik de onderdelen vrij van overbodig plastic. Dan volgt een dry-fit en zodra alles past plak ik alles vast. Ik gebruik Tamiya cement. Dat spul werkt prachtig, zeker de "Extra Thin Cement".

photo 477584
photo 477585
photo 477586
photo 477587

Ik heb nog geen foto van het complete chassis, maar dat komt nog wel. Het meest spannede is of alle wielen straks goed op de grond staan. Ik heb mijn best gedaan om alles zo goed mogelijk uit te lijnen en ik denk dat dit ook goed gelukt is. Maar dat weet ik natuurlijk pas zeker als de wielen er onder zitten.

Hoe nu verder? Eerst ga ik nog wat leidingen aanbrengen aan het chassis. De gaten had ik al voorgeboord dus ik moet ze alleen nog even netjes aanbrengen. Als dat klaar is wordt het chassis helemaal schoon gemaakt en dan kan deze de spuitcabine in. Ik ga het chassis met een donker grijze primer spuiten en vervolgens met donker rood. Dit zal allemaal nog wel even duren maar het is ook geen wedstrijd :D.

Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 okt, 2017 20:37 pm
Berichten: 57
Even een kleine update! Komende dagen incl het weekend zit de planning weer helemaal vol dus er zal weinig tijd zijn om te bouwen.
Het chassis is gespoten en en de lak gezet. Ook heb ik van staaldraad wat leidingen getrokken, maar deze wil ik pas bevestigen nadat de motor op z'n plek zit. Ik heb het frame eerst met "German gray primer" gespoten en vervolgens 2 lagen redbrown. Ik heb de verflaag verzegeld met 3 lagen glossy varnish. Wat mij betreft is dit prima gelukt! Ik ben ook begonnen met het experimenteren mbt het chroom. Tijd voor een fototje! Dit is niet de meest recente foto. Inmiddels heb ik de airbags (zo noem ik ze maar even) zwart geverfd.
photo 478135

Ik denk dat ik de cabine zwart en zilver ga spuiten, maar ik heb nog even voordat het zo ver is! Tot de volgende update!

Steven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement