Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2019 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De bouw komt nu echt in de afrondingsfase. Ik heb nogal geworsteld met het aanbrengen van de stuurkabels voor de roeren van de drijvers. Het vissnoer was lastig in de gaatjes aan de onderkant van de zijwanden te krijgen, en in de strijd zijn de drijver roeren gesneuveld. Die moeten dus pas geplaatst worden nadat de kabels op hun plaats zitten. Ook is het voor het plaatsen van de roeren handiger, dat met een zaagje een verticale snede gemaakt wordt in de achterkant van de drijvers, waar dan de roeras in valt. Plaatje van de kabels na het vastlijmen in de romp en het rijgen door de oogjes:

photo 476636

En na het afspannen aan de uitsteeksels aan de roeras:

photo 476635

photo 476634

Ik heb van alle roeren de uithouders donkergrijs geverfd. Daarna waren de rolroeren aan de beurt. Op hun plaats gelijmd met lichte uitslag:

photo 476633

En de trek-duw stangen gemaakt van 0,2 mm messing staf, dat ik nog ergens had liggen:

photo 476632

Het staartwiel ontbrak nog.

photo 476631

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De staartvlaken vastgelijmd. Hoogteroer lichtje naar beneden, richtingsroer net zolas de roeren op de drijvers naar links.

photo 476671

Het model stond er toen zo bij.

photo 476672

photo 476669

photo 476668

Daarna heb ik de deuren vastgelijmd.

photo 476670

Hoewel dat niet duidelijk te zien is op de foto's, heb ik een stang tussen deurpost en deur aangebracht. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de deur in open position alleen maar bij het scharnier ondersteund werd. Dat zou een zware en onveilige constructie zijn geweest.
Een doorkijkje van het model in dezelfde toestand als de 1001.

photo 476666

En een beetje van boven.

photo 476667

Daarna waren de stuurkabels van de staartvlakken aan de beurt.

photo 476665

Zes stuks, 0,06 mm vissnoer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2019 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De stuurkabels naar de staartvlakken zijn afgespannen an afgeknipt.

photo 476674

Ik heb het model nagelopen om hier en daar wat retoucheerwerk te doen. Daarna de laatste dingetjes. Eerst twee waarvoor ik echt geen documentatie (foto's) heb kunnen vinden. De Venturi buis.

photo 476676

De LVA F.K.49 had er zelfs drie. Een venturibuis was eind dertiger jaren essentieel om "vacuum" te genereren voor de tolletjes in bepaalde instrumenten zoals de kunstmatige horizon; hij moet dus ergens gezeten hebben. Ik heb hem op de neus gezet, net zoals bij de Scheldemeeuw. Het leek me dat hij daar het beste beschut wat tegen opspattend water.
Dan de pitot buis. heb hem maar op de linker vleugel gezet.

photo 476673

Essentieel voor snelheidsmeting. Dat kan ook met een statische buis en een Venturi buis, maar die combinatie was eind dertiger jaren op zijn retour, omdat een Venturi buis voor snelheidsmeting onbetrouwbaar is. Door ijsafzetting veranderen de afmetingen en daardoor de druk meting, en die bepaalt de snelheid.
Voor de antenne is op foto's wel wat te zien. Voor de F.K.49A in Finse uitmonstering zat de antenne mast op de voorste vleugelligger, vlak boven het radiorek. Voor de 1001 zat hij verder naar achteren, ongeveer ter hoogte van de achterste deurstijl.
Voor mijn model dus voor op. De mast heb ik gemaakt van 0,5 mm messing staf, dat buigt tenminste niet onder belasting. De antenne zelf is weer 0,06 mm vinssnoer, de isolatoren druppeltjes witte verf.

photo 476675

Nu nog een laatste keer alles controleren. Afstoffen en dan eindfoto's maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Ik maak weer een diepe buiging voor je Rob. Dat gepriegel op de mm² blijft knap.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Had ik toch nog wat vergeten: de luchtpomp, annex generator. Die zat nog ergens in een klemmetje na de laatste schilderbeurt. Volgens de foto moet die aan stuurboord kant komen, vastgemaakt op de vertikale cabine frame buis. Hierzo dus.

photo 476699

Van voren gezien:

photo 476697

En nog maar eens van achteren:

photo 476695

Ik heb ook nog een plaatje geschoten van de onderdelen die nodig zijn voor het wiel onderstel.

photo 476698

Moet op de doos komen. Eigenlijk peanuts in vergelijking tot het drijver onderstel.
Tenslotte nog een paar foto's van het model in zijn huidige staat.

photo 476696

photo 476694

Op de laatste foto zijn de rolroer scharnieren goed te zien.
Morgen het model nalopen (daarvoor zijn de foto's erg nuttig) en kijken op ik wat zonnige eindfoto's kan maken.

Citaat:
Dat gepriegel op de mm² blijft knap.

Het is inderdaad wel klein, maar op het model en met het blote oog ziet het er net voldoende realistisch uit. Geen ESM wedstrijd kwaliteit maar ruimschoots voldoende voor een verzameling Koolhoven vliegtuigen, die over de 15 stuks heen is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De eindfoto's dan maar.

photo 476786

photo 476785

photo 476784

photo 476783

photo 476782

photo 476781

photo 476780

photo 476779

photo 476778

photo 476777

photo 476776

photo 476775

photo 476773

En als toegift nog maar eens de F.K.49 en de F.K.49A.

photo 476774

photo 476772

Het doosje voor de kit komt er zo uit te zien:

photo 476771

Het was geen makkelijke kit, de lastigste dingen waren het uitlijnen van de neus sectie (doe je dat verkeerd, dan krijg je nooit die canopy passend) en vooral de drijvers. Zelfs met de verbeteringen in de drijverstijlen en met de montage malletjes is het niet simpel. Ik heb geprobeerd het allemaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen in dit verslag en in de handleiding die bij de kit komt. Maar het eindproduct lijkt aardig op het origineel, vind ik.
Het is nu wachten tot de productie op gang komt, inclusief de pain-in-the-neck logistiek die daar bij hoort (doosjes, zakjes onderdelen, verpakken, en zo). Duurt nog wel vijf, zes weken minimaal.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2019 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Ik vind het allemaal erg knap, wat je hier voor elkaar hebt gekregen. :brouw: :brouw:

Het zijn dan ook niet de makkelijkste voorbeelden, maar een goede bouwer moet hier toch een mooi model van weten te maken.

Zeker, omdat het toch bijzondere types zijn, waar maar weinig bekend van is, zeker buiten Nederland.

Mooi werk, je mag er trots op zijn. Mijn complimenten !

Ik zou zeggen, ga zo door...... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 0:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Hallo Rob,

heb met belangstelling het hele verhaal gevolgd petje af, chapeau.

Geweldig vliegtuig nooit gedacht dat daar nog eens een kit vanuit zou komen.
Zijn de krenten in de pap die de hobby zo interessant maken.

Super.

Met een vriendelijke groet,
Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Een watervliegtuig met staartwiel. 8)

Zonder gekheid;
Prachtig mooi werk!

En petje af dat je zulk soort producties op je neemt.
Echt bewondering voor de arbeid en alles wat er bij komt kijken.

Heel mooi en bijzonder.
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 8:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Een watervliegtuig met staartwiel.

Jawel, en soms zelfs met hoofdwielen :lol: . De ene keer werd het wel gedemonteerd als de drijvers er op zaten, de andere keer niet.

photo 476843

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vintage Jet en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement